Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utvärdering Ã…r 1 Zubadan 16. DÃ¥ligt (?) COP 2.23 mÃ¥nga starter  (läst 3530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ekbarkborre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla proffs,
Gick ut hårt vid installation och var rätt engagerad, men nu har det helt "plötsligt" gått 16 månader.

Tänkte inhämta lite input från den samlade kunskapsbanken för eventuella åtgärder inför kommande vinter.
Det blir några frågor...

Se skiss och avlästa värden.
Ã…r 1 hamnar pÃ¥ COP 2.21  är detta totalt uruselt eller är det normalt (?)
P1 inkluderar ALLT  som har med värmepump att göra, CP2 manuellt inmatat i beräkning.

InfoKod 002 6650drifttimmar på 16 månader: är det mkt/lite ? är det bra/dåligt?
(totalt teoretisk max  c:a 11500tim)

Infokod 003 med 9500st Starter (!) detta synes vara onormalt många starter, eller ?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hur har du mätt den avgivna energimängden?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ekbarkborre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Producerad energi är Zubadans egna framräknade värde inom reglercentralen.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej alla proffs,
Gick ut hårt vid installation och var rätt engagerad, men nu har det helt "plötsligt" gått 16 månader.

Tänkte inhämta lite input från den samlade kunskapsbanken för eventuella åtgärder inför kommande vinter.
Det blir några frågor...

Se skiss och avlästa värden.
Ã…r 1 hamnar pÃ¥ COP 2.21  är detta totalt uruselt eller är det normalt (?)
P1 inkluderar ALLT  som har med värmepump att göra, CP2 manuellt inmatat i beräkning.

InfoKod 002 6650drifttimmar på 16 månader: är det mkt/lite ? är det bra/dåligt?
(totalt teoretisk max  c:a 11500tim)

Infokod 003 med 9500st Starter (!) detta synes vara onormalt många starter, eller ?

Snyggt upplägg!  tummenupp

Vilket program använder du för att skissa den där .pdf:en?


2.23 lät väldigt lågt(?)
Edit:
Är en LVVP så det jag skrev nedan är fel antagande.
Visst kör du full fräs på innefläkten?

Hur räknar du ut COP?
« Senast ändrad: 24 april 2018, 15:55:16 av kWhalp »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Troligen är deras egen uträknade uteffekt en väldigt grov uppskattning, man skulle tycka att den om något vore överdriven uppåt för att det skulle se lite bättre ut än vad det verkligen är, men det kan man ju inte påstå - mer bara en tanke då de som gör den där formeln vet att det bara blir en grov uppskattning.
I de tester som utförts har    PUHZ-SW75VHA fÃ¥tt mellan 2.2 och 2.4 i COP och dÃ¥ vet jag inte exakt vad som ingÃ¥r i den beräkningen.
Du har en större värmepump som får gå lite mer on/off än den i testen misstänker jag, vilket kan påverka COP en aning.
Men som sagt, för att få en korrekt beräkning måste man med 100% säkerhet känna till den exakta uteffekten, inte bara driveffekten.
Visst, de kan räkna fram vilken uteffekt kompressorn borde ha vid vissa varvtal och vissa temperaturer på fram och returledning, men den typen av beräkning är ju avhängig att tempgivarna reagerar snabbt, visar rätt, och att man startar och stoppar beräkningen på ett korrekt sätt.
En riktig värmemätare är utvecklad och testad för att kunna mäta det där så noga som möjligt, och de garanterar ändå inte bättre noggrannhet än +-2%.
Räkna med att en helt teoretisk beräkning (som jag utgår från att vi talar om här) kan slå minst 5% fel och så går du nya kalkyler som utgår från 5% högre och 5% lägre producerad energimängd så kommer du att se att det gör stor skillnad på den framräknade COP du får.

Med detta sagt så är det ju under årens lopp rätt många som faktiskt mätt både drivenergi och producerad energi och de flesta hamnar i intervallet COP 2 till 2.5 på luftvattenvärmepumparna.
Jag kan inte påminna mig någon som kommit över 3.0

På senare år har det ju hänt en del, men tyvärr finns inga relevanta tester (om jag sökt på rätta stället) som verifierar det tillverkarna påstår om COP upp till närmare 5.0 på luft/vattenvärmepumpar.
Jag tror dem inte i alla fall, i bästa fall tror jag man kan nå runt 3.0 med de allra bästa pumparna idag.
I Praktiken.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ekbarkborre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ok, bra. tack för svar.

Som du skriver så kanske 2.25 i COP inte är så dåligt
(strax under 2.0 för jan-Mars)

Gissar/förutsätter att tillverkarnas COP-siffror är ett försäljningstal är tagna från labben (typ lika bensinförbrukning för bilar)

Mitt COP på 2.25 är ingen glädjekalkyl då precis allt som tillhör VP-driften registreras som tillförd energi.
Enda osäkra värde är producerat värde som idag är ett skattat värde av VÅ mjukvara.
Värde kan iofs mätas exakt med min Wh3 om nån kopplar in den :)

Så då är allt så bra som det kan vara, möjligen att antal starter/drifttimmar kan trimmas in lite bättre.
 
PS, det e mkt svårt att se skillnad vad de e för bokstäver man skall fylla i vid verifiering,
att lyssna e inte heller sÃ¥ lätt.... V-E-D  lÃ¥ter lika osv. men men . 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det måste tyvärr vara svårt så att spamnissarna från kina inte tar sig in.
BÃ¥de helt manuellt och automatiserade spamrobotar...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Troligen är deras egen uträknade uteffekt en väldigt grov uppskattning, man skulle tycka att den om något vore överdriven uppåt för att det skulle se lite bättre ut än vad det verkligen är, men det kan man ju inte påstå - mer bara en tanke då de som gör den där formeln vet att det bara blir en grov uppskattning.
I de tester som utförts har    PUHZ-SW75VHA fÃ¥tt mellan 2.2 och 2.4 i COP och dÃ¥ vet jag inte exakt vad som ingÃ¥r i den beräkningen.
Du har en större värmepump som får gå lite mer on/off än den i testen misstänker jag, vilket kan påverka COP en aning.
Men som sagt, för att få en korrekt beräkning måste man med 100% säkerhet känna till den exakta uteffekten, inte bara driveffekten.
Visst, de kan räkna fram vilken uteffekt kompressorn borde ha vid vissa varvtal och vissa temperaturer på fram och returledning, men den typen av beräkning är ju avhängig att tempgivarna reagerar snabbt, visar rätt, och att man startar och stoppar beräkningen på ett korrekt sätt.
En riktig värmemätare är utvecklad och testad för att kunna mäta det där så noga som möjligt, och de garanterar ändå inte bättre noggrannhet än +-2%.
Räkna med att en helt teoretisk beräkning (som jag utgår från att vi talar om här) kan slå minst 5% fel och så går du nya kalkyler som utgår från 5% högre och 5% lägre producerad energimängd så kommer du att se att det gör stor skillnad på den framräknade COP du får.

Med detta sagt så är det ju under årens lopp rätt många som faktiskt mätt både drivenergi och producerad energi och de flesta hamnar i intervallet COP 2 till 2.5 på luftvattenvärmepumparna.
Jag kan inte påminna mig någon som kommit över 3.0

På senare år har det ju hänt en del, men tyvärr finns inga relevanta tester (om jag sökt på rätta stället) som verifierar det tillverkarna påstår om COP upp till närmare 5.0 på luft/vattenvärmepumpar.
Jag tror dem inte i alla fall, i bästa fall tror jag man kan nå runt 3.0 med de allra bästa pumparna idag.
I Praktiken.

Intressant!

Vad beror det på att LVVP är så begränsade att nå högre COP? Nibe annonserar ju att deras nya LVVP är i paritet med bergvärme (SCOP 4.3)
Är det för att merparten av LVVP-investerare är äldre hus med högtemperatursystem och siffran 4.3 är angiven för nya hus med lågtemp(35°C) golvvärme ?

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Intressant!

Vad beror det på att LVVP är så begränsade att nå högre COP? Nibe annonserar ju att deras nya LVVP är i paritet med bergvärme (SCOP 4.3)
Är det för att merparten av LVVP-investerare är äldre hus med högtemperatursystem och siffran 4.3 är angiven för nya hus med lågtemp(35°C) golvvärme ?

Jag tror detta i huvudsak beror på att lufttemperaturen är låg när värme behövs som mest.
Dessutom krävs avfrostning. Detta ger ytterligare sämre COP.

Temperaturen i orört berg är vanligtvis omkring 6 plusgrader även när det är svinkyla.
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
ok, bra. tack för svar.

Som du skriver så kanske 2.25 i COP inte är så dåligt
(strax under 2.0 för jan-Mars)

Gissar/förutsätter att tillverkarnas COP-siffror är ett försäljningstal är tagna från labben (typ lika bensinförbrukning för bilar)

Mitt COP på 2.25 är ingen glädjekalkyl då precis allt som tillhör VP-driften registreras som tillförd energi.
Enda osäkra värde är producerat värde som idag är ett skattat värde av VÅ mjukvara.
Värde kan iofs mätas exakt med min Wh3 om nån kopplar in den :)

Så då är allt så bra som det kan vara, möjligen att antal starter/drifttimmar kan trimmas in lite bättre.
 
PS, det e mkt svårt att se skillnad vad de e för bokstäver man skall fylla i vid verifiering,
att lyssna e inte heller sÃ¥ lätt.... V-E-D  lÃ¥ter lika osv. men men .

JAg tycker att 2.25 är dÃ¥ligt, men min erfarenhet är att luft/vattenvärmepumparna inte kommer sÃ¥  mycket högre.
Nu vet jag inte hur varmt vatten din värmepump måste producera när det är kallt ute, ju högre temp som krävs för att hålla huset varmt, desto sämre COP.
Svårt att veta vad som ligger bakom så pass låga siffror, men jag hade själv inte varit nöjd även om du trots allt sparar rätt mycket så är det väl antagligen långt ifrån vad du förväntade dig utifrån de datablad du läst?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!