Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?  (läst 6886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alta871

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag ska köpa en luft/vattenvärmepump och har väldigt dålig koll på vilken man ska ta. Har läst en del och förstått att inbyggd VVB är viktigt för att få ut varmvatten från samma värmekälla men vad mer kan vara bra att kolla?
Vårt hus är 160 kvm på två våningar varav ett källarplan. Vi håller just nu på att installera Radiatorer runt hela husen i rummen och behöver snart köpa in värmepumpen. Jag har haft installatörer hemma som menar på att vilken jag än väljer av nedan vvp så kommer jag ner till 8700 kWh / år i uppvärmning, låter det rimligt?

Information om huset.

Entréplan: 90 kvm
Källarplan: 70 kvm
Uppvärmning idag: luft/luft, kamin, direktverkande el
Antal personer i hushållet: 2 vuxna 3 barn <7 år
Nuvarande årsförbrukning: 29 000 kWh
Byggnadsår: 1976 (Renoverat 2008 med ny fasad och 3-glas)
Planlösning: Öppen planlösning
Radiatorer och helt nya rör monteras just nu av rörmokare.

Jag har hittills hittat tre stycken som verkar bra,

MITSUBISHI SHW 80 ECODAN

MITSUBISHI SHW 112 ECODAN

Eller

PANASONIC AQUAREA ALL-IN-ONE T-CAP 12KW 3-FAS (utgående modell)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Du måste nog lämna lite mer uppgifter för att få bra svar.

Vart i landet ligger fastigheten?
(Det måste vara ett köldhål med den förbrukningen om ni eldar och stöttar med luftvärmepump)
Hur många kubik ved används per år?
Vad har rörmokaren räknat med för Framledning när det är som kallast?

Har dom lagt in dom båda Mitsubishi modellerna i Mitsubishis beräkningsprogram och fått identisk besparing?
Om det är framräknat exakt samma besparing så borde SHW80 vara det bättre alternativet då den bör vara billigare i inköp.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad alta871

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2018, 00:33:34 »

Fastigheten ligger i Landvetter, Härryda
Kaminen använder vi sällan så den bör ej räknas med.
Vi har totalt eldat 7-8 gånger från November tills idag, väldigt lite ved har förbrukats.
Vet inte vad rörmokaren har räknat med, får fråga honom det.
Det jag vet är att majoriteten av Radiatorerna han har satt upp är extremt långa 5 st 500x1800 och 4 st normalstora, ett av Radiatorerna på källarplan är ca. 15 cm tjock också.

Vet inte om de har lagt in det i programmet men det skulle skilja från 5-10 % kWh mellan dem två enl. säljaren.
Eftersom jag själv inte är så kunnig i området så har jag vart rädd för nackdelarna om SHW80 skulle vara för liten eller att SWH112 skulle vara för stor vilket Energimyndigheten säger kan vara till en nackdel.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har ni någon uppgift på förbrukningen innan luftvärmepumpen monterades?
Vad är det för märke och modell?
Har ni någon uppfattning om hur stor yta den har nått att värma?

Tycker ni har hög förbrukning även om ni inte eldar så mycket med tanke på vart ni bor och att det är ny fasad som antagligen fått lite tilläggsisolering samt 3-glas fönster och att ni har en luftvärmepump.
Är boven i dramat dålig isolering på vinden eller håller ni väldigt hög temperatur inomhus.

Det är inte så att ni även har ett varmgarage, badar i någon eluppvärmd bubbelpool ofta eller något annat kul som drar en hel del:-)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad alta871

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2018, 08:47:37 »
Nej, den fanns där när vi köpte huset.
Värmepumpen låter väldigt konstigt så jag tror inte allt är som det ska med den, låter som att något är fel med fläktarna men den värmer ändå.
Märket på luftvärmepumpen är Panasonic och jag tror att den är över 6 år gammal.
Den brukar bara lyckas värma entréplan och inte källarplan så den värmer upp ca 90 kvm, när det är kallt ute så får el-elementen jobba för fullt, både i entréplan och källarplan.
Vi har tre småbarn hemma så vi brukar vilja ha runt 24 c inomhus.

Vi har en bubbelpool samt dubbelgarage men jag har stängt av värmen i garaget.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
En bubbelpool kan dra  en hel del och dom 29000 kanske var med värme i garaget.
Ni har även ganska varmt så det påverkar en del.

Oljudet från luftvärmepumpen låter som lagerfel, om det är värt att byta beror på ålder och modell.
Glöm inte bort att göra rent filtren kontinuerligt om den används.

Men vilken av modellerna frÃ¥n Mitsubishi som skulle vara mest ekonomisk vÃ¥gar jag inte svara pÃ¥,  rimligtvis borde det vara SHW80 med tanke pÃ¥ ort, storlek pÃ¥ hus och att det verkar vara bra isolerat efter renovering.
Kan vara så att SW100YAA är ett alternativ om det inte krävs hög framledningstemperatur.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jo_e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2018, 20:19:14 »
Hej
Skulle ta mig 20 år att spara in merkostnaden mellan sw75 och sw 80 enligt beräkningsprogrammet skilde 6000 kr
1 1/2 plansHus på 148 +40m2 garage i Enköping uppvärmt av en Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW 75 YAA

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kör själv med en SW75YAA men jag har golvvärme (lÃ¥gtemperatur) och det funkar bra men med trÃ¥dskaparens förutsättningar sÃ¥ tror jag inte det är rätt val,  kan nog bli lite väl mycket elpatronsdrift.
SW100YAA kan vara rätt men dom pÃ¥ plats har mer info sÃ¥ det blir rätt i slutändan  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2018, 01:22:00 »
Thomas: Har du hört något om att Mitsubishi eventuellt presenterar en ny utedel i vår/sommar?
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Vet inte om det är mig du menar men det gÃ¥r sÃ¥ mycket rykten om allt möjligt frÃ¥n olika märken sÃ¥ vad som verkligen stämmer vet jag inte  :)
Försökte hålla mer koll förr men numera är det sämre med "snokandet"

Vilket av alla rykten är det du menar med ny utedel?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2018, 01:33:22 »
Hehe  :)

Jag pratade med en kille på mitsubishi som berättade det. Det var dock inte officiellt ännu. Verkade som att den är driftsatt och testades på ett antal olika ställen i Sverige just nu och de hoppades kunna presentera den på någon internationell mässa i vår/sommar om jag förstod det rätt. Skulle vara en hermetisk sluten variant, dvs ingen split. Mer än så vet jag inte
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ja närmast på tur är rimligtvis nya utedelar till package (vatten mellan inne och utedel)
Finns andra "rykten" ocksÃ¥  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?
« Svar #12 skrivet: 08 mars 2018, 21:39:28 »
Pratade med mitsubishi igen. Deras nya package modell har artikelnummer och är nog inte långt bort.. De hade dock inga datum men trodde sommaren -18 fortfarande.
« Senast ändrad: 08 mars 2018, 21:43:12 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

JonHon

  • Gäst
JonHon
SV: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2018, 10:13:14 »
Ja närmast på tur är rimligtvis nya utedelar till package (vatten mellan inne och utedel)
Finns andra "rykten" ocksÃ¥  tummenupp

Får man fråga vad det är för "rykten" nyfiken som man är...

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Rykten är just rykten och ibland inte sanningsenliga så att sprida dom ytterligare verkar dumt :)

Efter lite ryktesspridning så brukar hux flux ryktet efter några munnar plötsligt blivit en sanning som ingen vet vart det kom ifrån!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad krilles81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?
« Svar #15 skrivet: 16 februari 2019, 10:22:49 »
Får man fråga vad det blev till slut? Funderar också på dessa två modeller.

Utloggad Micke65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2021, 07:12:04 »
Hej på er alla.
Jag är ny här och jag har stora problem med min värmekälla som är en mitsubishi shw 112 eccdan anläggning fins nordvärmland installerades 2018 ny.
När det är kallt där villsäga så där -24 får jag bara 14 grader inne och det man gjort är att man har bytt utedelen 3 gånger och det är samma sak varje gång när det blir kallt ,mitt fritids hus är 125 kvadratmeter 1 1/2 plans.
Någon som förstår sig på en sådan värmekälla så man slipper att vara orolig för att allt ska sluta fungera och frysa sönder .
PS.vet ej hur jag ska skriva för att alla ska förstå mig vad jag menar
« Senast ändrad: 02 februari 2021, 07:31:23 av Micke65 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2021, 10:12:03 »
Kan det vara så att huset behöver ganska hög framledningstemperatur neråt DVUT? När är det byggt? Radiatorer? Ecodan Zubadan ger bara runt 45 °C när det är så kallt ute enligt ett test jag såg. Den är då egentligen optimerad för golvvärme kan man säga.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jonas i morjhult

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej 
Skulle nog välja bergvärme om jag vore du har en SW100YAA med innedel monterat 2020 coop ligger pÃ¥ 1.7 dagsläget funkar dÃ¥ligt enligt mig har hus frÃ¥n 1936 i tre plan  haft leverantören här i omgÃ¥ngar utan resultat det enda pumpen gör är äter ström   help

Utloggad Micke65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2021, 18:15:37 »
Har kollat på detta som du sa till mig bifogar en bild

Utloggad Micke65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MITSUBISHI SHW 80 ECODAN eller MITSUBISHI SHW 112 ECODAN?
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2021, 18:19:49 »
Jag har en rumsgivare trådbunden .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!