Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Invest LV06  (läst 8346 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alpo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Invest LV06
« skrivet: 12 oktober 2010, 10:21:52 »
Har nyligen börjat använda värmepump forumet och är mkt oerfaren. Jag har precis fått installerat en Invest LV6 och har lite frågor, hoppas ngn kan hjälpa mig. Jag kör mot en ackutank ”Rinkaby tank” på 300L. Jag behöver sätta in en el patron men vet inte vilket ska jag välja som passar till den tanken (tror det är 600mm i diam) utan isolering alltså. Jag hade tänkt ha en 6kw.  Tanken är isolerad.

Enligt säljaren skulle denna LV6 räcka för 150 kvadrat men faktum är att även när den nått 50°C så fortsätter den att gå, känns som om ngt är fel. Installatör har bara gått vidare och hänvisar mig till kundsupport. De i sin tur har inte varit till ngt hjälp. Allting fungerar ju!!.
Att vatten är ljummet och halva huset är kallt så är ngn annans ansvar. Önskar jag kunde själv allting om detta men jag behöver hjälp.

Att ha kompressor gående hela tiden kan inte vara bra. Innedelen visar att vatten har nått 50°C (kan lägga ut bilder) men kompressor håller på. Det känns inte som om jag kommer att kunna så mkt pengar som det var tänkt. En el patron löser kanske min behov av värme under vinter perioden. Kan ngn tipsa om ngt elpatron som skulle passa och vara en ekonomisk effektiv lösning??

Antar att det kanske behövs en del annan background, jag svarar i mån av kunskap på alla frågor som kan hjälpa mig att effektivisera min system.

Mvh

Alberto

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Invest LV06
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2010, 10:44:43 »
Skall elpatronen styras av värmepumpen, eller är det nån sorts backup som skall styras av en egen termostat?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Invest LV06
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2010, 12:55:30 »
Invest LV6 är väl en inverter?
Det innebär att den fortsätter gå så länge som värmeuttaget ur tanken överskrider vad VP:n ger på minvarvtal.

Är 50 ºC för låg temp på varmvattnet?
Då bör du skaffa en El-VVB och sätta efter VV-slingan i acktanken som toppar varmvattentempen till 60 ºC eller så.

Elpatron brukar ha anslutning R50, den här borde passa:
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1088
Sätt den i övre uttaget (om det finns fler) och ställ in den på en lägre temp än 50 ºC så den inte "tar över" och får VP:n att stanna. Den ska bara stötta då VP:n inte orkar hålla temperaturen i tanken själv.

Att det inte är varmt i huset låter som ett flödesproblem, är radiatorerna kalla?
Det sitter väl en shunt på tanken, hur styrs denna?
« Senast ändrad: 12 oktober 2010, 13:01:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad alpo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Invest LV06
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2010, 14:26:05 »
Hej, Tack för svaren. Jag hade tänkt mig att det skulle styras från VP, kan mkt lite om detta, kanske finns det ngt annat smartare sätt. Vatten temp enligt Inneenhet har nått 50°C, jag har doch två termometrar på tanken och den i utlopp från tanken visar dock 45°C avståndet mellan tanken och inneenhet knappast en meter men rör ledning är strax 3 m (allt innomhus). Vet inte om detta kan vara orsak till 5 graders diff plus ngt i termometers noggranhet. Termometrar är köpta tillsammans med tanken på Rinkaby.

50°C är väll OK bara det att lompressor går på hela tiden, sänkte ärovärden till 45°C och så fick tyst på den, vet inte om det kommer att fungerar när jag kommer hem. Jag avrapporterar senare :-)

På frågan om shunten, vet jag inte, kan försöka lägga ut ngn foto lite senare efter jobbet, jag tror inte det.

Säljaren säger att Invest LV06 ska räcka för mina 150 m² fortfarande tre rum utan värme men jag tror att det är för att de är inte kopplade till systemet, ska testa ikväll med lite tryckluft och se om det stämmer.


Utloggad alpo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Invest LV06
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2010, 14:37:04 »
Hej igen!!

Jag har en EL-VVB som stod där innan jag installerade detta. Det låter som mkt bra tips att sätta den på ledningen som matar VV efter ackutanken. DEt kanske löser problemet med att få tillräckligt VV (jag tycker om att dusha med skålhet vatten, nämligen  :))

Det jag inte kan lösa med detta är VV i element ledningar, dit måstte man kunna skicka 65 - 70 ºC då och då pga bakterier. Där i min tanke på El patronen. Vet inte om jag tänker rätt.

Ännu en gng tack för all hjälp jag kan få :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Invest LV06
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2010, 14:54:10 »
I Elementledningarna behöver du inte bränna av några bakterier.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad alpo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Invest LV06
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2010, 15:18:42 »
Tack purjo :-)

Element ledningar eller tanken. Jag undrar vad som är mest kosteffektiv i längden, elpatron eller koppla EL VVB som jag hade innan.????

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Invest LV06
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2010, 15:24:49 »
Hur är VP'n inkopplad i dag? Värmer den alltid tanken till 50 ºC och sen shuntas värmen till radiatorerna?
Elpatron behöver du hur du än gör med varmvattnet - Annars kommer det att bli väldigt kallt inne när det blir 15-20 minusgrader och pumpen stannar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad alpo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Invest LV06
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2010, 16:14:21 »
VP'n matar ackutanken och den skall vara på 50°C däri mattas vatten till ledningar. Upstigande och retur kopplade till acku tanken (2 slingor). Från tanken en VV ledning och en KV. Mellan KV och VV en "bro" för att blanda ut vatten till lägre värden om det skulle behövas (vet inte om detta var nödvändigt)

Om jag sätter en el patron i tanken, måste man säckra upp proppskåpet alltså fasen som VP'n är kopplad till??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Invest LV06
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2010, 16:25:01 »
Nu hittade jag manualen till den där:

http://reseller.investliving.se/data/product/files/p10380-20104211151717161250.pdf

Innerdelen verkar ha inbyggd elpatron. Det är oklart vilken effekt den är på.  :-\

Angående värmen i huset, har du luftat radiatorerna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad alpo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Invest LV06
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2010, 16:28:39 »
Tack för manualen, jag hittade den med efter mkt skanning!!!
Radiatorerna är luftade men jag tror att man har kopplat lite egendomligt. Ska testa med lite tryckluft idag efter jobbet och om mina misstankar slår in så har man egentligen satt 3 st slingor, jag har sett två PET slang som kommer från vägen. Jag rapporterar senare :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Invest LV06
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2010, 17:08:52 »
VP'n matar ackutanken och den skall vara på 50°C däri mattas vatten till ledningar. Upstigande och retur kopplade till acku tanken (2 slingor). Från tanken en VV ledning och en KV. Mellan KV och VV en "bro" för att blanda ut vatten till lägre värden om det skulle behövas (vet inte om detta var nödvändigt)

Om jag sätter en el patron i tanken, måste man säckra upp proppskåpet alltså fasen som VP'n är kopplad till??

En "Bro" - Det är en blandingsventil/shunt du menar va? Eftersom ack-tanken aldrig blir varmare än 50 grader så är den onödig för tappvarmvattnet.
Finns det nån liknande pryl som blandar in returvattnet från radiatorerna tillbaks till framledningen? Det borde det finnas, annars blir det alltid 50 grader i elementen...

Den inbyggda elpatronen i VP'ns innedel är bara på 2 kW, tror jag. Iallafall är den bara kopplad på en fas enligt manualen...
Eftersom uteffekten från pumpen minskar när det blir kallt och den stänger av helt vid -20 så måste du ha en elpatron som klarar husets hela behov vid dom temperaturerna (Om du inte har nån annan värmekälla kopplad till ack-tanken du kan slå på istället).
En kraftigare elpatron går på alla tre faser, så det är inte säkert att du behöver säkra upp. Vad har du för huvudsäkringar i dag?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bmw_power

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västernorrland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Invest LV06
« Svar #12 skrivet: 20 oktober 2010, 21:43:04 »
Hej!
Körde igång min nyinstallerade lve06 igår, den är dockad till min befintliga albinpanna från -97 med numer enbart värmepatronerna kvar(tidigare olja).
För tappvarmvattnet sitter det en växlare i pannan men har nu monterat en elberedare på 50 liter efter den för att spetsa upp det iom den sänkta tempen från 70-45 grader i pannan.
Har även en blandningsventil som blandar ut det 70gradiga vattnet från beredaren med det 45gradiga från växlaren i pannan(funkar kanon bra).

Har varit som kallast ca -4grader sen igår, shuntar ut ca 30 grader på 3 radiatorer som för tillfället är på(Har även en Panasonic LL med dubbla inneenheter som gör bra ifrån sig men inte får ut värmen till alla rum därav köpet av LV pumpen + att varmvattnet blir billigare)
som sagt pumpen håller 45grader men precis som din så går den även fast den uppnått inställd temp. kan väl knappast vara så att kompressorn går hela tiden men fläkten surrar då samt att cirk.pumpen går. om jag ökar på inställd temp så har jag den ganska fort så tror inte kompressorn jobbar pga. värmeuttaget.
Har iallafall mailat Investliving och frågat bla. det. återkommer om dom svarar.
Tegelhus byggt 1958, 2 plan ena sutteräng. ca 110kvm per plan.(köpt april 2008)
Uppvärmning:
Luft/Luft pump Panasonic 7001 AVT(2006-10-18)(dubbla innedelar, en per plan)
Luft/vatten pump Invest LVE06(2010-10-19 dockad till bef Albin panna från -97(tidigare oljeeldning borttaget av tidigare ägare) nu endast elpatronerna kvar.
braskamin.

Utloggad Bmw_power

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västernorrland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Invest LV06
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2010, 20:28:44 »
Skickade Frågor till investliving sent igår kväll fick svar idag 1400, riktigt bra support då man mailar tycker jag.
Frågade om pumpen skulle gå hela tiden om den uppnått inställd temp?

"Det är fullt möjligt och något som pumpen är byggd för att den kommer att arbeta kontinuerligt beroende på yttre omständigheter."

Frågade även vad dom 3 inställningarna var:

"Vad det gäller parametrarna så är den första för att ställa tiden, den andra används ej och den tredje ställer in själva ljusstyrkan på displayen."

Frågade även vad dom kunde rekomendera för hastighet på cirk.pumpen vid mina förutsättningar:
"Cirkulationspumpen ligger och kör med samma hastighet oberoende av inställning för flöde (för att minska risken för handhavandefel)"
-------------------------



Frågade även om det går att köra bara elpatronen(dvs stänga av utedelen) vid sträng kyla men fick det svar jag hade väntat mig:
"Tyvärr kan man inte skona kompressorn och bara köpa på patronen då enheten helt enkelt inte är byggd med det i åtanke."







Tegelhus byggt 1958, 2 plan ena sutteräng. ca 110kvm per plan.(köpt april 2008)
Uppvärmning:
Luft/Luft pump Panasonic 7001 AVT(2006-10-18)(dubbla innedelar, en per plan)
Luft/vatten pump Invest LVE06(2010-10-19 dockad till bef Albin panna från -97(tidigare oljeeldning borttaget av tidigare ägare) nu endast elpatronerna kvar.
braskamin.

Utloggad Bmw_power

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västernorrland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Invest LV06
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2010, 20:40:22 »
Hmm... är inte riktigt vän med formuläret än, gör inte riktigt som jag vill och går något trögt.

Men iallafall. Inatt har det varit -12 grader och det var -10 imorse då jag tittade till anläggningen, lät inte ansträngt på något vis och höll mina 45grader.
Kopplade in en kwh mätare nyss och där kan man även se Watt så då jag startade upp pumpen igen drog den först 200w för att sedan stega upp till 1000w då den varvade upp, drog omgående ner och blev stabilt på 700w med 43grader i pannan och -3 ute ska kolla om en stund vad den drar då den kommit upp till 45grader.
Tegelhus byggt 1958, 2 plan ena sutteräng. ca 110kvm per plan.(köpt april 2008)
Uppvärmning:
Luft/Luft pump Panasonic 7001 AVT(2006-10-18)(dubbla innedelar, en per plan)
Luft/vatten pump Invest LVE06(2010-10-19 dockad till bef Albin panna från -97(tidigare oljeeldning borttaget av tidigare ägare) nu endast elpatronerna kvar.
braskamin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!