Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inbyggd eller separat varmvattenberedare?  (läst 1359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rufus58

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inbyggd eller separat varmvattenberedare?
« skrivet: 30 mars 2008, 13:26:26 »
Står i valet mellan en VP med inbyggd VV-beredare (t.ex. NIBE 1235) eller en med separat tank inklusive sk VP-ackumulator (t.ex IVT E9 + 200/300 beredare), Vad nu en sådan ackumulator är för någonting?
FrÃ¥gan är alltsÃ¥:  Finns det skillnader när det gäller energieffektivitet, komfort och ekonomi mellan dessa alternativ, utöver att det senare givetvis ger mer varmvatten.

Se även min diskussion om dimensionering av VP och energibrunnens djup under rubriken "Energibrunnar" ,"Hur får man veta djupet ..."
Mitt hus: 1,5 plan och källare byggt 1948 (175 + 115 kvm.) i Stureby, Stockholm. Stomme av betonghålsten, fasadtegel, vind tilläggsisolerad på 70-talet med 30 cm mineralull. Huset i min ägo sedan 1997. Första VP: IVT 2000, 14,5 KW med 153 meter energibrunn, separat VV-beredare, installerat av förre ägaren i september 1985. Nuvarande VP: IVT HT Plus C11 installerad i oktober 2008 med kompletterande energibrunn på 80 meter och 18 graders borrvinkel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!