Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket parti hoppas ni kommer få flest röster till riksdagen 2014.

Moderaterna
13 (27.1%)
Folkpartiet
0 (0%)
Centern
0 (0%)
Kristdemokraterna
0 (0%)
Sverigedemokraterna
18 (37.5%)
Miljöpartiet
2 (4.2%)
Socialdemokraterna
10 (20.8%)
Vänsterpartiet
4 (8.3%)
Annat...parti
1 (2.1%)

Antal personer som röstat: 48

Författare Ämne: Valresultat 2014  (läst 15381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valresultat 2014
« Svar #15 skrivet: 03 september 2012, 09:54:00 »
Enligt "siffro" (opinionsundersökningar) kan Stronach fÃ¥ 10 % (!!!) av rösterna.  :D

http://www.oe24.at/oesterreich/politik/Stronach-stiehlt-allen-die-Show/77257024


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valresultat 2014
« Svar #16 skrivet: 03 september 2012, 09:56:03 »
Nu kan man väl dessutom säga att det enda som skiljer M och S är småsaker, en röst på S ger en liten vänsterinriktning - men i stort kopierar ju moderaterna sossarnas politik.
Detta är ju också uppenbart anledningen till att Löven inte kommer med några klara besked, dagen efter han gjort det (hittills) har ju Reinfelt gått ut med ett eget paket som skall sjösättas just innan eller efter valet 2014.
NÃ¥gra exempel:
Järnvägen
Forskning/utveckling/innovationer
Uppstyrning av entreprenörer/skatteplanering inom äldreomsorg och personlig assistans.
Sänkning av skatten för pensionärer

Listan kan nog göras längre, men rent generellt är allt detta sånt som sossarna "förvarnat om", och M tar direkt till sig detta.

Som jag ser det är M i mångt och mycket "Sossarna för medelklass i storstäderna", och S är sossarna för glesbygdsbor och "arbetarklass" i storstäderna.
Centern är ju det mest högerinriktade parti vi har för tillfället, med långtgående förslag när det gäller arbetsrätt, och ingångslöner, förslag som påtagligt påverkar möjligheten för unga att försörja sig på sin lön.
SD och Miljöpartier är S/M med var sin inriktning som en rätt stor del av befolkningen känner för, i SD:s fall så är det nog många som gärna ser en minskad invandring, och i MP:s fall är det nog många som ser att vi tar snabbare/större steg mot ett ekologiskt hållbart samhälle.

När det gäller vilka partier som blir kvar på lite sikt tror jag att du Rinnan har rätt, vi kommer att få Sossar vad vi än väljer, bara med lite olika inriktning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valresultat 2014
« Svar #17 skrivet: 03 september 2012, 09:58:20 »
@ David Rinnan

Ja, det finns/fanns flera småpartier i Sverige. T.ex. feministisk initiativ, pensionärspartiet (eller vad dom heter) osv.

Nja, jag tycker att det är dåligt om mindre partier som t.ex. Centerpartiet bara vill samarbeta med högerpartier eller om det bara finns högerblocket och vänsterblocket.

Det vore ju bra om det t.ex. skulle kunna vara ett samarbete mellan t.ex. S+MP+C .... eller S+MP+KD+C+FP ... eller M+MP+S

« Senast ändrad: 03 september 2012, 10:00:17 av Ewald »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valresultat 2014
« Svar #18 skrivet: 03 september 2012, 10:05:40 »
I mina ögon är ju MP klart till vänster om S, kanske t.o.m längre till vänster än V - när man ser på hur kraftfullt de vill använda skattehöjning/skatteväxling för en grön omställning.
Men jag håller i princip med om att S och M borde samarbeta, de ligger nu så extremt nära varann politiskt att det skulle fungera rätt friktionsfritt.

Annars funkar det ju rätt bra med SD som vågmästare, M styr, men oppositionen bestämmer i viktiga frågor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valresultat 2014
« Svar #19 skrivet: 03 september 2012, 10:06:20 »
@ David Rinnan och Rickard

I andra länder visade det sig att folket inte vill ha stora nedskärningar i t.ex. välfärden och att sparpaket alltid är mycket smärtsamma.

Tror att t.ex. det liberal-konservativa partiet i Norge (som tidigare regerade) blev ganska litet ... eller har jag fel?

Vad tycks egentligen om Stronach-partiet. 10 % av väljarna skulle rösta pÃ¥ dom ...  :D

http://www.oe24.at/oesterreich/politik/Stronach-stiehlt-allen-die-Show/77257024
« Senast ändrad: 03 september 2012, 10:18:59 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valresultat 2014
« Svar #20 skrivet: 03 september 2012, 10:26:27 »
Med politik verkar man åtminstone kunna tjäna pengar ... 4 500 000 SEK på 10 minuter är bra ...

http://www.kleinezeitung.at/nachrichten/politik/3104107/stronach-hat-nach-zehn-minuten-500-000-geboten.story

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Valresultat 2014
« Svar #21 skrivet: 03 september 2012, 10:38:04 »
Skatter är inte nödvändigtvis ett mått på vart man befinner sig på den politiska skalan. Miljöpartiet kan tänka sig långtgående skatter utifrån ett skatteväxlingsperspektiv med fokus på miljö. Ser man på deras politiska innehåll i övrigt så är det väldigt liberalt och företagsorienterat och inte nödvändigtvis ett parti som önskar öka offentlig sektor och statligt ägande och bidragsberoende på sådant sätt som vänstervridna partier normalt sett förespråkar.

Socialdemokrakter är normalt sett mer fokuserade på storföretag och Alianspartier något mer fokuserade på små och medelstora.

Fördelen med bidragspolitik är att den per automatik berikar även folk som inte bett om det. Satsningar på individen har en tendens att bara berika de som så önskar och orkar engagera sig i detta. Därför var/är alliansen tvingad att använda jobbskatteavdraget som ett sätt att oavkortat ge folk mer deg, och procentuellt då mer till de som tjänar mindre - utan att för den sakens skull göra detta till ett bidrag med allt vad det innebär i form av administration och politiskt motstånd (på högerkanten).

Så går vi från prästen, till staten och till slut banken - utifrån vad som för stunden agerar som den maktfaktor/motivationsstruktur som håller samhället ihop :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valresultat 2014
« Svar #22 skrivet: 03 september 2012, 13:13:47 »
Frågan är hur vettigt det är att låta bankerna styra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Valresultat 2014
« Svar #23 skrivet: 03 september 2012, 13:15:33 »
bättre än prästerna i alla fall :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valresultat 2014
« Svar #24 skrivet: 03 september 2012, 14:57:22 »
Socialdemokrakter är normalt sett mer fokuserade på storföretag

Nja, de stora företagen har ju jobben och de ska kunna konkurrera mot andra (ofta utländska) företag.

Men vad jag hörde vill ju Moderaterna sänka bolagsskatten, eller? Eller har jag hört fel?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valresultat 2014
« Svar #25 skrivet: 03 september 2012, 15:49:36 »
bättre än prästerna i alla fall :)

Det veta katten, bägge sorterna går ju mest på spekulation.
T.o.m Ulf Adelson tycker ju t.ex. att järnvägen borde förstatligas igen - och jag är benägen att hålla med.
Sånt skall varken prästerskap eller spekulativa klippare hålla på med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Valresultat 2014
« Svar #26 skrivet: 03 september 2012, 19:36:24 »
Skolorna borde förstatligas. Nerförsbacken började med kommunaliseringen. Fattiga kommuner har svårt att hålla upp nivån i skolan, och vad leder det till ? Ännu sämre förutsättningar för dessa kommuner.......

Det är trångt i mitten. S har rört sig mot mitten i takt med att vår "arbetarklass" blivit mer stabil ekonomisk medelklass. M har rört sig mot mitten och är idag ett "folkparti". Vet inte vad som skulle förändras med regimskifte? Förmodligen ingenting. Lika bra de sitter kvar.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Valresultat 2014
« Svar #27 skrivet: 03 september 2012, 23:30:53 »
Det veta katten, bägge sorterna går ju mest på spekulation.
T.o.m Ulf Adelson tycker ju t.ex. att järnvägen borde förstatligas igen - och jag är benägen att hålla med.
Sånt skall varken prästerskap eller spekulativa klippare hålla på med.

Konservativa moderater har väl aldrig varit för utförsäljning av tunga samhällsfunktioner (banker ej inkluderat)?

Personligen tror jag det går trender i allt. Inte bara politik. Det är en del av ett samhälles förbättringsprocess. Kursen kontrolleras för sällan vilket gör att det blir svängningar från ena till det andra hållet. Men över tid blir det bättre (nu pratar jag om exempelvis statlig utförsäljning). Andra liknande exempel inom privat sektor är outsourcing.

Att samhället försöker hitta sätt att minska den offentliga sektorn är inte så konstigt givet att den är ungefär hälften så stor som den privata. Och är man snäll givet att de flesta statliga bolagen inte ingår i SCBs statistik.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valresultat 2014
« Svar #28 skrivet: 03 september 2012, 23:43:13 »
Fattiga kommuner har svårt att hålla upp nivån i skolan, och vad leder det till ? Ännu sämre förutsättningar för dessa kommuner.......

MVH/Gano

Det finns lösningar till detta problem....

http://nachhilfe.schuelerhilfe.at/

 tummenupp

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Valresultat 2014
« Svar #29 skrivet: 03 september 2012, 23:46:32 »
Har du hört talas om FU (förebyggande underhåll) Ewald?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!