Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite problem med min Golf -91??  (läst 3101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Lite problem med min Golf -91??
« skrivet: 10 januari 2008, 19:46:31 »
Hej!

Har ett litet bekymmer med min Golf -91 igen.
Ibland när man tex ska svänga så om jag släpper gasen utan att frikoppla, alltså bara glider fram dör bilen. Den dör inte om jag frikopplar vad jag har märkt iaf.

Ska det inte vara så att bilen kör lite grand sjlälv utan att jag gasar? Vad är det isf som ska justeras?

Mvh en ICKE bilkunnig!
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2008, 19:57:40 »
Har du provat att vxla ner??
Hade också samma problem men det var många år sen nu, då var felet att man glömt vxla ner och försökte gasa vid 10kmpå 5an
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2008, 22:10:43 »
Har du någon tomgång?
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2008, 13:02:36 »
Det brukar vara fel på nån vakuumslang när den där typen av fel uppträder.

Om du köper en sprayflaska eter (startgas) och sprayar lite runt förgasaren och cakuumslangarna som går till/från densamma (om den har förgasare) när du har bilen på tomgång så brukar man höra att varvtalet rusar när man hittar vakuumläckaget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2008, 16:03:23 »
Kolla gummianslutningen som sitter mellan förgasaren/trottelhuset och insuget. De brukar spricka och då drar den tjuvluft om förgasaren/trottelhuset vickar lite.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2008, 16:14:58 »
Kolla gummianslutningen som sitter mellan förgasaren/trottelhuset och insuget. De brukar spricka och då drar den tjuvluft om förgasaren/trottelhuset vickar lite.


 En 91a är nog insprutning pÃ¥ den när det är kat
 men även mÃ¥nga slangar som kan läcka tjyv suga
 Ã¤ven broms servon kan läcka med samma följd besvär
 mvh kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2008, 18:36:44 »
Hej!

Det är en -91 med förgasare och kat. Importerad. Har för en vecka sen bytt det här mellanstycket till förgasaren. Det är efter detta som detta problem uppstått. Visst bilen gick inte hundra jämnt innan heller. Kan det räcka att justera tomgången kanske?

Mvh John
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2008, 21:43:42 »
Hej, Jag tror du har en insprutare. Ett insprutningsmunstycke som sitter i ett spjällhus, liknar en förgasare. Har du fått rätt anslutning? Finns några stycken att välja på till golf beroende på årsmodell och motor. Då problemet uppkom när du bytt denna ligger det nära till hands att det har med den att göra. Kolla så att det är rätt del och att det blir tätt efter montering. En flaska startspray som Rickard föreslog är ett bra sätt att hitta läckor med. Tänk på att insugningsröret och spjällhuset kan vara utbytt så kolla med den gamla delen för säkerhets skull.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2008, 21:58:43 »
Hej, Jag tror du har en insprutare. Ett insprutningsmunstycke som sitter i ett spjällhus, liknar en förgasare. Har du fått rätt anslutning? Finns några stycken att välja på till golf beroende på årsmodell och motor. Då problemet uppkom när du bytt denna ligger det nära till hands att det har med den att göra. Kolla så att det är rätt del och att det blir tätt efter montering. En flaska startspray som Rickard föreslog är ett bra sätt att hitta läckor med. Tänk på att insugningsröret och spjällhuset kan vara utbytt så kolla med den gamla delen för säkerhets skull.


 Eller kolla vacum-slangarna till EGR ventilen
 om de har blivit fel monterade efter bytet
 eller bäst är att plugga ledningen till EGR ventilen
 den gör bara nytta hos AB-svenskbilprovning
 mvh kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2008, 14:21:18 »
Kolla gummianslutningen som sitter mellan förgasaren/trottelhuset och insuget. De brukar spricka och då drar den tjuvluft om förgasaren/trottelhuset vickar lite.


 En 91a är nog insprutning pÃ¥ den när det är kat
 men även mÃ¥nga slangar som kan läcka tjyv suga
 Ã¤ven broms servon kan läcka med samma följd besvär
 mvh kjell  *vinkar*

Det sitter i alla fall en gummianslutning mellan insuget och trottelhuset om det inte är en GTI. Min frus 93:a har insprut och när den plötsligt blev väldigt svag kollade jag denna, och om man vickade lite pÃ¥ trottelhuset kunde man se ner i insuget.  :o

Nu visade det sig att det inte var det som var det primära problemet utan kamremmen hade kuggat över en eller ett par kugg.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2008, 20:45:56 »
Hej!

Det är en -91 med förgasare och kat. Importerad. Har för en vecka sen bytt det här mellanstycket till förgasaren. Det är efter detta som detta problem uppstått. Visst bilen gick inte hundra jämnt innan heller. Kan det räcka att justera tomgången kanske?

Mvh John

Än en gång, spaya med startgas runt den del du bytt + vakuumslangarna så kommer du att upptäcka eventuella läckage.
När du spayar vid läckstället kommer motorvarvtalet att öka markant.

Funkade klockrent när jag hade luftläckage vid EGR-ventilens spindel på en gammal R5:a
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2008, 21:09:01 »
EGR som sitter fast (står konstant öppen ) ? ?
tjyvluft ? ?
tomgångsmotor (mototdriven slid som justerar tomgången) igensatt med sot mm ??
lambdasond (help me home läge) ? ?..du hade inte tändningen på med lossade kontakter på din "förgasare" ? ?
havererad katalysator,..täppt ( brukar även ge extremt slö motor ) !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2008, 21:12:13 »
För övrigt så var mina problem med R5:an precis de du beskriver, den dog vid gasuppsläpp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2008, 10:30:36 »
Hej!

Det här med slangar och sånt som en del skriver om. Jag fick en känsla att när min svärfar hjälpte mig byta gummiflänsen vid förgasaren att möjligtvis ngn slang kom på fel ställe på luftrenaren. Om så är fallet, kan detta va orsaken till problemet?

Mvh John
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Lite problem med min Golf -91??
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2008, 21:00:28 »
Hej!

Det här med slangar och sånt som en del skriver om. Jag fick en känsla att när min svärfar hjälpte mig byta gummiflänsen vid förgasaren att möjligtvis ngn slang kom på fel ställe på luftrenaren. Om så är fallet, kan detta va orsaken till problemet?

Mvh John
definitivt !
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!