Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 730 - lufthastighetsgivare  (läst 2234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Novis11

  • Gäst
Novis11
Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« skrivet: 16 september 2022, 21:43:53 »
Hej

Har börjat kika på inställningarna för min Nibe730 för att försöka optimera den.

På vinterhalvåret (vilket är merparten av året här i Jämtland) så upplever vi väldigt ofta att det är "dragit" i huset. Vi sitter inne med tjocktröjor och filtar i ett nybyggt hus.

Jag har läst på forumet att det är viktigt att pumpen har mycket luft att jobba med för att undvika elpatronen. Läst mig till att det ska vara runt 180 i värde och att pumpen arbetar bäst i 120 Hz. Tittar jag på våra värden så är dom usel i jämförelsen då pumpen just nu går på 20 Hz?

Jag har försökt läsa mycket på forumet men jag är helt novis inom området och förstår knappt vad jag läser. Kan någon ge ett tips på vilken siffra jag ska ändra i vilken meny?

Sida 4/14
Värde, lufthastighetsgivare (BS1): 123,2
Referens, lufthastighetsgivare: 122,4
Minskning från referensvärde: 0,6%
Fläkthastighet: 61%
Ventilation: Normal

Sida 5/14
Aktuell kompressorfrekvens: 20 Hz
Minsta tillåtna hastighet: 20Hz
Inverter: 29,5°C
dT Inverter - frånluft: 7,9°C
216 state: 1

Fakta:
Enplanshus på 153 kvm på betongplatta med golvvärme
Utetemp: 9 grader

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #1 skrivet: 17 september 2022, 09:11:41 »
Just nu är det ju inte så kallt ute, kanske bara är därför den går i 20Hz just nu.

Tips: kalldraget från friskluftsventiler i väggarna blir värre om man har många av ventilerna stängda: säg att alla ventiler utom en är stängda, då blir det storm genom den kvarvarande ventilen eftersom fläkten suger ut (ungefär) lika mycket luft. Så öppna alla ventiler, och stryp bara dom som sitter riktigt konstigt till: typ ovanför tv-soffan.

Om du har siffror på elförbrukning, drifttimmar, eltillsats, för tidigare år kan du ju posta.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #2 skrivet: 18 september 2022, 11:43:53 »
I ett hus med 153 m2 yta bör luftväxlingen vara ca 54 l/s.
Jag tror att BS1-givaren mäter i m3/h så detta motsvarar då 194 m3/h.
Har ni stängt några tilluftsventiler?

Men just nu verkar den inte behöva högre frekvens än 20 Hz.
Du måste optimera när det är kallare ute och kolla frekvens mot avluftstemperatur (BT21), det är den som begränsar.
« Senast ändrad: 18 september 2022, 11:45:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Novis11

  • Gäst
Novis11
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #3 skrivet: 18 september 2022, 14:50:35 »
Hej igen

Jag har varit runt och kollat och två stycken friskluftsventiler var öppna till ungefär 80% och en var stängd. Jag öppnade de som var öppna till 80% tidigare till fullt öppna. Den som är stängd sitter precis ovanför soffan. Det går inte att sitta där på hösten/vinter/våren om den är öppen eftersom det blir svinkallt där. Behöver jag öppna den fullt?

Kollar jag på tillsatsinfo står det:
Tidsfaktor: 1609,4
Av vilken varmvatten: 98,6

PÃ¥ kompressorinfo
Antal starter: 13989
Total drifttid 24030 h
Av vilken varmvatten: 4120 h

Huset var färdigbyggt i april 2018.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #4 skrivet: 18 september 2022, 15:45:13 »
Tidsfaktorn för tillsatsen är hög. Antar el-patronen stÃ¥r pÃ¥ 6,5 kW. Det betyder en el-tillsats pÃ¥ ca 2600 kWh/Ã¥r vilket är högt trots det är i Norrland. Verkar som om att nÃ¥got är fel inställt. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #5 skrivet: 18 september 2022, 15:54:17 »
Som sagt, avvakta tills det blir kallare ute och börja trimma in grejerna då.
1609/24030 = 6,7 %, det är inte katastrof, men ganska mycket mer än jag skulle tolererat.
Men det är omöjligt att säga exakt vad det beror på just nu, även om för lågt luftflöde kan vara en orsak?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Novis11

  • Gäst
Novis11
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #6 skrivet: 18 september 2022, 22:39:55 »
Ja, när jag har läst vad andra har för siffror på eltillsatsen på pumpen i ett nybyggt hus så har vi betydligt högre siffror.

Kollade nu och det är 6,5, precis som du misstänkte. Förmodar att det går att försöka trimma in den när det är lite kallare, dvs inte smällkallt? Får spara den här tråden och hålla mig till tåls. Vill verkligen minska ner antal timmar med eltillsatsen, om det går.

Uppskattar verkligen att ni tar er tid!

Utloggad Novis11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2022, 09:48:25 »
Hej igen

Nu är det 0 grader ute och upptäckte att pumpen gick på eltillsatsen. Känns oroväckande att pumpen går på eltillsats redan vid 0 grader.

Jag har bifogat bilder på informationen som finns i pumpen. Är det något som sticker ut?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2022, 18:56:56 »
Bilderna du postar visar ju alla fall att kompressorn går. Hur ser du att eltillsatsen används? Är det en av ikonerna? (jag är dålig på dom...)

Den verkar dock inte dra någon ström/elpatron just när du tog bilden (sista bilden visar 0 ampere på alla faser)... ?

-1200 gradminuter kan kanske vara normalt (jag är osäker), men en sak som kan ge stora negativa GM är om du har gjort en schemaläggning eller blockering av elpatron vissa tider på natten eller så? Då kan pumpen hamna efter och behöva koma ikapp sedan.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Novis11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2022, 22:23:37 »
Bilderna du postar visar ju alla fall att kompressorn går. Hur ser du att eltillsatsen används? Är det en av ikonerna? (jag är dålig på dom...)

Den verkar dock inte dra någon ström/elpatron just när du tog bilden (sista bilden visar 0 ampere på alla faser)... ?

-1200 gradminuter kan kanske vara normalt (jag är osäker), men en sak som kan ge stora negativa GM är om du har gjort en schemaläggning eller blockering av elpatron vissa tider på natten eller så? Då kan pumpen hamna efter och behöva koma ikapp sedan.

Hej

Det stod att eltillsatsen användes (1,5 k). Det syns också på den sista bilden. Jag förstår inte riktigt hur den kan visa att ingen ström går samtigt som ändå visar att den går på elpatron? Jag förstår verkligen inte det här..

Jag har inte gjort någon inställning alls förutom ändring av gradminuterna enligt optimeringsguiden. Tidigare gick elpatronen in redan vid - 700 grader men nu går den in vid - 900 (om jag fattade inställningarna rätt).

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2022, 05:47:02 »
Dina strömtrafos är inte inkopplade med största säkerhet därför visas 0A. Nibes styrning på dessa pumpar är skitdålig (tycker jag) kompressorn gasar för sent, och låter elpatron hjälpa för tidigt.
Har du radiatorer eller golvvärme?
Vilken kurva kör du?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #11 skrivet: 25 oktober 2022, 07:35:50 »
Enligt första inlägget är det golvvärme och det som sticker ut är att duhar tokigt hög kurva för detta.
32 C i framledning vid 0 C ute tyder antingen på fel inställd kurva eller att golvvärmen är fel dimensionerad.
Är termostaterna uppskruvade till max?
Gör detta annats och justera ner kurvan om det blir varmt inne.

Sen är det nog som DonPablo skriver, lite för trög reglering, prova att sätta ett lägre minustal på Start Kompressor så att den reagerar lite snabbare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Novis11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2022, 20:50:25 »
Dina strömtrafos är inte inkopplade med största säkerhet därför visas 0A. Nibes styrning på dessa pumpar är skitdålig (tycker jag) kompressorn gasar för sent, och låter elpatron hjälpa för tidigt.
Har du radiatorer eller golvvärme?
Vilken kurva kör du?

Jag har golvvärme, platta på mark och bor i ett enplanshus i Jämtland.

Värmekurvan är 5 (+1). Vilket inte säger mig så mycket. Det är den kurvan som frånluftsvärmepump blev installerad men men vet inte om det är rätt.

Utloggad Novis11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2022, 20:57:38 »
Enligt första inlägget är det golvvärme och det som sticker ut är att duhar tokigt hög kurva för detta.
32 C i framledning vid 0 C ute tyder antingen på fel inställd kurva eller att golvvärmen är fel dimensionerad.
Är termostaterna uppskruvade till max?
Gör detta annats och justera ner kurvan om det blir varmt inne.

Sen är det nog som DonPablo skriver, lite för trög reglering, prova att sätta ett lägre minustal på Start Kompressor så att den reagerar lite snabbare.

Alla rumstermostater är satta på max sedan innan. Har aldrig rört dom men gick en runda nu bara för att kontrollera. I och med att kurvan är för hög, vilken kurva ska man ha om man bara har golvvärme (inga radiatorer alls) och bor i Jämtland?

Tusen tack för tips! Vet du vart i menyn som start kompressor finns?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 730 - lufthastighetsgivare
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2022, 22:18:34 »
Hmmm.... Kurvan är kanske OK i alla fall, öppna termostater och 20,8 C inne ser ju bra ut.
I meny 4.9.3 hittar du start kompressor, default är -60, prova t ex -50?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!