Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 0 ute, 30 i framledning  (läst 21570 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
0 ute, 30 i framledning
« skrivet: 10 oktober 2010, 21:11:28 »
Jag har kompletterat med fler element hemma nu i sommar.
Finns det något sätt att räkna ut vad jag behöver för framledning sen när det börjar bli kallt på riktigt?
Inget är fel jag är bara nyfiken.
30 grader räknas väl som ett lågtempsystem, eller ska men ha ännu kallare framledning då?
Försöker sänka framledning så mycket som möjligt för att få ett större spann på mina ack-tankar samt klara några grader kallare med min Energicentra pump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2010, 21:20:56 »
I de flesta styrprogram jag sett så ställer man in ett linjärt samband mellan framledning/utetemp. Nibe har dock lite parabelformade framledningskurvor. Räknar man med linjärt samband så behöver du ca 40 ºC framledning vid -20 ºC ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2010, 21:54:49 »
Är det så är det ju fantastiskt!

Sitter en gammal utegivar-burk där nu, vet inte vad det är för fabrikat.
Lönar det sig att byta till en innegivare?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2010, 15:59:03 »
Det finns inget fast samband mellan utetemp. och framledningstemp.
Huset aktuella energibehov för uppvärmning påverkas av många andra
faktorer, som t.ex. vind, regn, solinstrålning och andra tillskott av energi.
Det finns bara en lösning och det är att styra enbart mot innetemperaturen
enligt följande enkla algoritm:
- är det för kallt? öka lite på framledningstemp (upp till ett visst maxvärde)
- är det lagom? ändra inget alls (detta kommer att vara det vanligaste läget)
- är det för varmt? minska lite på framledningstemp
När shunten stängt helt kan även pumpen stängas för att bara motionsköras
med någon veckas mellanrum.

Hela tricket är att göra ändringarna tillräckligt sällan och med tillräckligt små steg
eftersom det är väldigt långsamma förlopp vi skall styra.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2010, 16:28:34 »
Även jag har 30 vid  0ºC och precis som Carl N skriver sÃ¥ är mitt behov ca 40 ºC vid -20
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2010, 16:47:57 »
Skulle det vara att föredra om jag bytte till en innegivare?
Finns det något att tjäna eller är det en komforthöjjande funktion?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2010, 17:04:31 »
Om det inte är varmare än det skall vara någonstans i huset,
så finns ju inga pengar att tjäna på ett annat reglersystem.

Om det inte heller är kallare än det skall vara, finns inte heller
komfortpoäng att tjäna. Grundregel 1A är: rör inget som fungerar  Thumbsup

Mitt svar ang. inne/utegivare är av principiell karaktär och säger inte så mycket
om enskilda produkter och enskilda fall. Att en utegivare kan funka hyfsat även
om det inte finns något fast förhållande mellan inne och utetemp. beror på att
huset själv utjämnar svängningarna mer eller mindre.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2010, 17:08:15 »
Och bäst är att ha en utegivare som man kompletterar med en innegivare, om nu reglersystemet tillåter det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2010, 17:24:51 »
Det ultimata reglersystemet bryr sig inte ett dugg om hur det är ute,
eftersom det är mer och mer ointressant ju bättre hus vi bygger.

I riktigt tunga konstruktioner är det helt hopplöst att direktstyra på ändringar
i utetemperaturen. Här måste vi hålla stommen på konstant temperatur i alla
lägen. Nattsänkning och annat är inte att tänka på eftersom stommen fortsätter
stråla ut värme på nästan samma temperatur natten igenom. Lyckas vi av någon
anledning kyla ner en sådan konstruktion så får vi den aldrig varm igen.
Den som styr golvvärme ingjutet i betong via utegivare vet vad det innbär...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2010, 17:45:12 »
Jag har snarare erfarenheten att en riktigt tung/trög konstruktion kräver utegivare. 
försöker vi reglera pÃ¥ endast rumstemp använder vi hela reglerbandet och "danssvängar-kursen" infinner sig  studs

En riktigt trög utetempkurva som paralellförskjuts med en innegivare brukar fungera bra.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2010, 18:45:54 »
Sedan är väl frÃ¥gan hur stor del av dom hus som har en "vanlig villavärmepump" har en konstruktion som är "tung". I mina trakter bygger man till 98% trähus med "gullfiber/stenull" som isolering och det är knappast nÃ¥n särskild "tung" konstruktion. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2010, 18:49:33 »
Skulle det vara att föredra om jag bytte till en innegivare?
Finns det något att tjäna eller är det en komforthöjjande funktion?

De flesta styrsystem kräver en utegivare, men kan kompletteras med en innegivare. Det är dock fortfarande utegivaren som till största delen bestämmer framledningstempen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2010, 19:42:33 »
Som gammal styr o reglerare, är en kurva justerad efter utetemperaturen som är grundinställning mitt motto
fem -sex knäckpunkter behövs i allafall i skåne på en sådan kurva
Rumsgivare kan fungera ibland men är svårt att montera optimalt, risken är stor att det blir kallt i en del rum.
För en del byggnader har jag hängt på vindgivare för ytterliggare kunna kompensera vädertyperna

Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2010, 20:52:04 »
Skulle det vara att föredra om jag bytte till en innegivare?
Finns det något att tjäna eller är det en komforthöjjande funktion?
Jag skulle vilja påstå att du bör ha bägge.
När man justerar kurvan mot utegivare så har man den gärna lite högre
för att slippa småfrysa när det blåser och när det sedan blir soligt eller
man får tillskotsvärme på något annat sätt så att det blir för varmt då
springer man kanske inte och justerar för det .Det är då man sparar energi och får bättre komfort.

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: 0 ute, 30 i framledning
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2010, 10:13:43 »
@ ace: Observera att jag säger att det är STOMMEN som skall hållas jämnvarm
i en tung konstruktion. Vad menar du förresten med en "trög utetempkurva"?

@ svenske kocken: Temperaturen i ett hus med lätt konstruktion reagerar mycket
snabbare på tillförd energi än i ett tungt hus. Den goda isoleringen gör här att vi
blir allt mer oberoende av förhållandena som råder på utsidan väggen.

@ purjo_: Jag bortser från hur "de flesta styrsystem" fungerar. Jag pratar om hur det borde vara.

@ Stefan M: Vad står de "fem -sex knäckpunkterna" för och varför är Skåne annorlunda än
resten av landet?. Innegivaren skall sitta på en plats som inte störs av lokala värmekällor.

@ Teltur: Du beskriver ju problematiken precis på pricken rätt. Med utegivare så ställer
man in en för hög kurva för att det aldrig skall bli för kallt. När det sedan blir varmt av
yttre eller inre tillskott så bryr man sig inte om att justera ner. Förhopningsvis har man
då termostater som stänger av radiatorerna där det är som värst.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!