Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elverk och värmepump  (läst 4782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elverk och värmepump
« skrivet: 18 november 2013, 23:38:18 »
Hej,
  Kan man koppla ihop värmepumpen med ett elverk (diesel)? Bor i ett relativt elsäkert omrÃ¥de men ifall strömmen skulle vara borta i flera dagar mitt i vintern sÃ¥ skulle man ju vara förberedd.

Fredrik
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elverk och värmepump
« Svar #1 skrivet: 19 november 2013, 10:41:54 »
Visst går det men det behövs ett elverk på 4kW 3-fas (räknat på 16A)plus att du bör ha en lämplig inkoppling av denna.
Dom är väl inte direkt gratis..
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Elverk och värmepump
« Svar #2 skrivet: 19 november 2013, 12:17:02 »
Om man äger en Toyota Prius så kan man koppla in en UPS som kan förse hela huset med ström vid elavbrott. Då slipper man köpa ett elverk som oftast är dyrare än en begagnad UPS.
http://priusgen.sandbox.org
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elverk och värmepump
« Svar #3 skrivet: 19 november 2013, 20:21:33 »
3-fas behövs väl enbart för elpatronen? Att driva kompressorn och cirkpumpen kan ju knappast dra så mycket el. Men jag förstår om det inte går att koppla runt detta. Det skulle ju annars vara en billigt försäkring ifall man kunde köra mot elverk.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Elverk och värmepump
« Svar #4 skrivet: 19 november 2013, 20:37:30 »
De allra flesta kompressorer går på 3 fas och ska man köra på elverk gäller det att det levererar bra ström så inget går sönder. Vid strömlöst så eldar jag i vedpannan och kör cp +kyl frys med elverk men jag har bar ett litet 1 fas sinus elverk.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Elverk och värmepump
« Svar #5 skrivet: 19 november 2013, 22:09:59 »
Starterna brukar vara svåra om det är en ON/OFF-kompressor - dessa brukar dra duktigt med ström under starten, förmodligen är det lättare att kicka igång en 3-faskompressorn än om man skulle försöka en 1-fasare då om denna inte får tillräckligt med ström så startar den inte alls.

Det du bör titta på är hur många VA värmepumpen drar utan att tillskottet drar ström och att elverket kan ge detta med råge och lite till.

Nästa steg är att prova det hela när det är lugn och ro och du kan ringa på reparation i värsta fall, och inte prova första gången när du har strömavbrott. Allt som inte är testat kan man utgå ifrån att det inte fungerar i lägen när du måste ha igång detta.





   

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Elverk och värmepump
« Svar #6 skrivet: 19 november 2013, 22:33:41 »
3-fas behövs väl enbart för elpatronen? Att driva kompressorn och cirkpumpen kan ju knappast dra så mycket el. Men jag förstår om det inte går att koppla runt detta. Det skulle ju annars vara en billigt försäkring ifall man kunde köra mot elverk.

Din F1245-8 har trefas kompressor.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elverk och värmepump
« Svar #7 skrivet: 20 november 2013, 08:10:02 »
Många elverk har en smutsig sinusvåg som kan göra att elmotorer går varma, jag skulle nog inte köra en värmepump på elverk om jag inte var absolut tvungen.
Prova gärna ställa frågan till Nibe, och delge oss svaret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Elverk och värmepump
« Svar #8 skrivet: 20 november 2013, 08:17:22 »
Är det samma problem om man försöker köra en CP på litet elverk?

Problemet är väl att jag skulle behöva köra även styrsystemen, dvs i praktiken allt utom just VP och elpatroner. Och då vore det väl bättre att köra in det hela direkt på husets elcentral, och för det skulle man väl behöva ett rejält elverk.
Det kanske blir billigare att lÃ¥ta VPn frysa sönder och ta det pÃ¥ hemförsäkringen?  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elverk och värmepump
« Svar #9 skrivet: 20 november 2013, 08:41:27 »
Om jag bodde illa till (med frekventa och långa strömavbrott) skulle jag nog satsa på en vedpanna + ett litet elverk för cirkpumpar mm.
Typ ett sånt här:
http://www.jula.se/inverterelverk-900-w-740034
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elverk och värmepump
« Svar #10 skrivet: 20 november 2013, 09:57:28 »
Många elverk har en smutsig sinusvåg som kan göra att elmotorer går varma, jag skulle nog inte köra en värmepump på elverk om jag inte var absolut tvungen.
Prova gärna ställa frågan till Nibe, och delge oss svaret.

Sant, men vi som var utan el i ett par veckor efter stormen 2003 lärde oss att denna typ av billiga störskydd fixar det mesta:
http://www.dustinhome.se/product/5010080522/apc-surgearrest-1-lightning-prot-essential-tele/
Ett sånt för varje fas borde ge tillräckligt bra ström för en vp.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elverk och värmepump
« Svar #11 skrivet: 20 november 2013, 16:50:15 »
Jag har lite samma tankar men kommer att låta elverket ge el till husets oljebrännare inklusive allt annat samt låta Nibe:n vila då det vill sig så illa att jag är utan nät-el
Nibe 2025-8 har enligt boken 19A startström och det knäcker garanterat mitt elverk på 10kVa (eller så ryker det under huven på värmepumpen)

På sensommaren provkörde jag med elverket efter att omkastaren i elcentralen var installerad och allt gick bra med elpatron på 6kW samt husets övriga behov
Dock vore det orimligt dyrt att värma huset via elverk, vill inte tänka så långt ens just nu :-\

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Elverk och värmepump
« Svar #12 skrivet: 20 november 2013, 22:07:17 »
Det finns ju inverter elverk som har ren sinus kurva ett sånt har jag men det är endast 1 fas och vp skulle jag inte våga koppla in i alla fall och i mitt fall finns ingen anledning heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!