Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp  (läst 25095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #30 skrivet: 25 augusti 2008, 01:37:11 »
Pumpen  äntligen hemma och pÃ¥ plats. Vi bar den pÃ¥ tvÃ¥ man runt huset med ryggsling, men tungt var det.

Busskabeln för styren är dragen i rör hela vägen och i plicaslang sista biten in i pumpen. Jag har tidigare beskrivit att jag klippt bort RJ45-kontakten för att kunna dra bandkabeln genom VP16. Ny kontakt klämd lika original för korsad anslutning.
Flexslangarna räckte inte som jag befarade, eftersom placeringen av väggenomgångarna var begränsad till en liten yta. Får komplettera med vinklar på röravsluten och en bit rör till flexslangarna så det blir lämpliga böjar för vibrationsdämpningen. FRJO du måste ha skarvat du med.

Jag tycker Nibe har lyckats bra med färgsättningen den passar bra till husets färger i mitt fall.

Mycket jobb och resor i veckan så det blir driftsättning först nästa helg. Elpatronerna fixar värmen, som gick på i går natt. Vi hade bara +8 så det kändes lite ljummet på elementen och fungerade med förvånansvärt jämn värme i hela huset. FT 24 grader ca 23 grader inne med kurva 10 och 0 förskjutning. Sänkte till -2 för att se resultatet.
Jag har tidigare haft en TA reglering, men använt radiatortermostaterna för finregleringen av tempen. Det här känns mer komfortabelt ungefär som när jag bytte genomströmningsraddar till oljefyllda i sommarhuset.
 
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #31 skrivet: 25 augusti 2008, 08:17:28 »
Jag fick skarva till slangarna jag ocksÃ¥.  Jag tyckte det var svÃ¥rt att isolera skiten när det blev skarvar och böjar, lite pilligt blev det
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #32 skrivet: 25 augusti 2008, 13:41:16 »
Ja det kan vara lite knöligt att få på Armaflexen gummit hakar i alla kanter och rivs lätt sönder, men med lite diskmedel som knappast skadar gummit och genom att skjuta ihop isolerslangen när man skjuter på den bör det gå. Jag isolerade rören bakom pannan med Armaflex på kall- och varmvattenanslutningarn med två 90 graders böjar i ett stycke och det ändå utan smörjning.

Beträffande isolering i pannrummet, så är min tanke att endast isolera kall- och varmvattensrör. Värmebärare från pump och panna räknar jag med att ska få värma pannrummet. Hoppas att det inte blir för varmt som med den gamla pannan. Jag har förberett påstick för eventuell, så det är enkelt att komplettera utan att tappa systemet.
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #33 skrivet: 30 augusti 2008, 20:03:07 »
Äntligen värmepumpsdrift!!!

Efter en tung vecka drog jag igång de sista iskarvnigarna på flexslangarna och drog på Armaflexen med lite hjälp av diskmedel över 90-vinklarna. Det gick bra och var inte så knöligt. Tog till längden på Armaflexen så att det trycker mot vägg och pumpens baksida. En hålpipa för urskärnig till avluftningsnippeln funkade bra när slangen var påträdd.
Programmerade om pannan så att fabriksinställningen för en pump och en shuntgrupp åter blev fabriksinställning. Undrade först vad som hände när processorn ställde om värdena tog lite tid.

Jag började givetvis dagen med att slå på spänningen till pumpen enligt anvisningarna så att kompressorvärmen fick vara igång enligt anvisning.

Drog en nitlott på första startförsöket när hetgastempen T5 inte ökade. Behövde inte vänta länge för det hördes tydligt att kompressorn gick baklänges med ett skramlande ljud, så jag bröt efter 10sek och skiftade faserna på plinten i styrlådan som är enklast. Det står i anvisning en att man skall skifta i arbetsbrytaren.

Styrlådan i pumpen är föredömligt uppbyggd med vettiga ledningsdragningar och gott om utrymme för anslutningar och plintar.
Alla givare är servicevänligt anslutna med kontaktstycken på väl uppmärkta uttag i ena gaveln.

Efter ytterligare tjugo minuter skulle nästa start ske. Kunde under tiden bekanta mig med displayen på VVM300. Tiden till nästa start angavs och alla temperaturer redovisades så jag förstod att kommunikationen fungerade mellan pump och panna.

Pumpen gick i första körningen 12min och avslutades med att växelventilen öppnades. Undrade först vad det var som lät, men kände på framledningen att temperaturen ökade starkt till volymtanken, men utgående framledning från volymtanken var fortfarande sval. Volymtanken fungerar med andra ord som tänkt för att utjämna den snabba värmeökningen på framledningen.

Nu återstår att hitta alla optimala inställningar får läsa på mera här, men grundtipps vad jag bör kolla först mottages tacksamt från alla gamla rävar på forummet.

//Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad jackandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #34 skrivet: 30 augusti 2008, 20:22:56 »
Ser bra ut...Har precis oxå slagit på min anläggning,vvm300 o fighter 2025.Så jag är oxå tacksam för tips :)

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #35 skrivet: 31 oktober 2008, 18:32:18 »
Jag har nu kört i två månader och är helnöjd med resultatet och vill därför ge en vidare uppföljning av anläggningens funktionen i den här tråden.

Pumpen går med 16-17 starter per dygn och ger med kurva 10 och -1 en innertemp på 22 grader ganska konstant. Jag har inte kopplat in rumsgivaren ännu eftersom jag inte är säker om jag har hittat den rätta kurvan ännu. Nibe visar kurva 11 för Stockholmsområdet, så det kanske blir att ändra.
Det behövdes en ökning nu när det blÃ¥ste, men det är ganska logiskt att det behövs mera värme dÃ¥. Jag höjde till +/- 0 pÃ¥ kompensationen. Det gav en höjning av innertempen med ca 2 grader, som ligger kvar även fast jag sänkte Ã¥ter till -2 i morse när det blev varmare.  Det märks att Huset är ett bra värmemagasin i sig själv. 

Det är först nu som det blivit lite kallare som det blivit möjligt att kolla tempdiff på radiatorerna då gångtiderna blir längre.

Arbetstanken (knäpptanken med tillopp i topp och utlopp i botten) fungerar bra. Det märks speciellt när VV-körningen är klar och det går ut en skvätt med 50 gradigt vatten.
Utloppet hinner inte värmas upp av detta. Tanken utjämnar helt den vattenmängden.

Det har dock varit en del knäppningar från mina långa 3m paneler i vardagsrummet, när pumpen kör värme till radiatorerna efter en stund. Jag smörjde upphängningskonsolerna med oljeindränkt bomulssudd på en ståltråd

Jag har haft en liten radiator nere på WC som jag strypte i ett tidigt skede, som hade samma temp in och ut.

Delta T på F och R har varit svårt att kolla, men ligger på 6-7 grader när pumpen stannar.

Jag efterlyste tips om intrimningen i ett tidigare inlägg, men det finns mycket info att hämta på forumet i ämnet intrimning. Lite magert på kombinationen Fighter 2025-VVM300.

Jag har dock gjort justeringar enligt följand

CP värmebärare körs i läge 1.

VV start 40
VV stopp 55 har spetsberedare 100l ställd på 60
XVV 60 var 14:e dygn
Kurva 10, justerad -1
Max F värme 70
Startv pump -100
Startv tillskott-800

Detta har givit 1097st starter på 60 dagar med 405tim drifttid. I början de första 20 dagarna gjorde pumpen ca 20-23 starter per dygn innan jag gjorde ändring i inställning av främst gradminuterna.

Drifttid VV 87h 30m

Jag tror att jag kommit ganska rätt med anläggningen, men tips och råd emottages tacksamt.

Väntar bara på att Rickard skall få sin logger leveransklar så man slipper skriva logg varje kväll.

Energiförbrukningen för hushållselen är hög så det finns en del att göra där nu när man får billig värme från luften. Har en elmätare till värmepumpen, men den har inte kommit dit än eftersom den inte fick plats vid pannan. Jag skall bytta den gamla diazetcentralen senare då blir det plats.

//Peter
« Senast ändrad: 04 november 2008, 21:56:37 av JPEG »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad cenatz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #36 skrivet: 04 november 2008, 20:24:30 »

Hej, Peter!

Jag har precis installerat en 2025-8. Jag har dock väldigt lite kunskap om hur allt det här funkar. Det jag vet är att jag inte får upp temperaturen på elementen nere i källaren. Ett ganska stort i gillestigan blir inte alls varmt och ett par andra blir bara halvvarma precis uppe vid röret som vattnet går in i elementet. Vad kan det vara för fel? Jag har läst lite om hur många liter det är i systemet om det kan ha någon betydelse, som om det inte orkar dra runt det eller något? Ligger idag på ca 20 starter per dygn och en dagsförbrukning på ca 50-55 kWh. Är detta ok? Vi har ett enplans med källare där då inte det går ut värme på alla källaraelementen. Det är 115 kvm på vart plan. Är också tacksam för all hjälp om hur man ställer in pannan. Du kanske inte kan svara på allt men jag är tacksam för det lilla.

//Tomas

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #37 skrivet: 04 november 2008, 20:35:35 »
kolla sÃ¥ att inte termostaterna pÃ¥ elementen hängt sig (om du har termostater)  brukar hjälpa att losa termostaten och trycka in och ut pinnen ett par gÃ¥nger
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad cenatz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #38 skrivet: 05 november 2008, 11:09:12 »

Jag tror jag har kollat detta innan men ska kolla igen. Men då borde väl inte nån värma gå ut i elementet om de har hängt sig? Återkommer när jag kollat. Är det normalt med 60 kWh per dygn? Tycker det låter högt då. Blir ju ca 1800 kWh månad och det låg vi på förr också. Vi har en normal hushållselförbrukning. Vad är normalt och har det stor betydelse vilka inställningar man har på pannan?

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #39 skrivet: 05 november 2008, 23:22:22 »
Hej cenatz

Läs den här tråden så tror jag du får många tips. Styrsystemet för Nibe 1230 uppfattar jag som i stort sett likvärdigt det för 2025 eller har jag fel?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4247.10

//Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #40 skrivet: 05 november 2008, 23:34:07 »
När jag kollade pannan i kväll så hade gradminuterna ökat till -237 och värmesystemsymbolen visades i displayen. Jag har valt inställningen -100 gradminuter. Se tidigare inlägg. Pumpen hade inte startat.
Efter några minuter startade F2025 och körde en avfrostning, den tar ca 2min varje gång nu vid utetemp runt nollan. Under avfrostningen klättrade gradminuterna till -276 för att sedan i vanlig ordnig arbetas ner av tempdiffen mellan börvärdet och F tempen. Är detta ett normalt förlopp. Jag hänger inte med riktigt varför det blir så.

//Peter
 
« Senast ändrad: 05 november 2008, 23:43:52 av JPEG »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad cenatz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #41 skrivet: 06 november 2008, 23:46:54 »


Hej!

Elementen i gille stugan vill inte komma igång. Provade att stänga av alla element på markplanet och då blev det lite mer värme på källarelementen. Kan det vara cirk.pumpen som det har att göra med? Eller finns det några andra idéer om detta?

//Tomas

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #42 skrivet: 07 november 2008, 06:03:06 »
Det framgår inte av dina tidigare uppgifter vad du har för panna. Om det är en VVM300, som jag har så går det att ändra hastigheten på den högra CP till elementen.
Om du har alla element på övre våningen stängda och högsta hastiget läge III så borde det höras tydligt om det strömmar vatten genom radiatorn i gillestugan.
Hör du inte strömningen då måste det vara någon strypning som stoppar födet.
Har du kollat termostatventilen som FRJO föreslog. Kan stypningen i radiatorkopplet vara strypt?
Vilken typ av termostat och koppel har du?
Har du separata rörsystem, stammar för övre och undre våningen kan det finnas strypventiler på stammarna, eller är radiatorerna i gillestugan påstuckna från övervåningen?

//Peter
« Senast ändrad: 07 november 2008, 06:04:55 av JPEG »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad cenatz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #43 skrivet: 14 november 2008, 08:34:16 »

Hej, Peter!
CP kör jag på läge 3. Provade att stänga av övervåningens raddar och de blev elementen lite varmare i källaren. Kan det vara så att elementet inte hinner bli riktigt uppvärmt innan pumpen slår ifrån och då aldrig hinner få upp tempen riktigt. Kanske ska prova att höja värmen rejält ett tag( då bör väl pumpen gå längre?) och se om det hinner blir lite varmare. Kan det vara en idé? Jag har pillrat lite på min VVM300 och hamnar på en dygnsförbrukning på ca 45-50 kWh? Driftstid värmepump ligger på ca 8-10h/dygn. Vad ligger du på för förbrukning(kWh och driftstid)?

//Tomas

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025-8 eller -10 till VVM300 dimensioneringshjälp
« Svar #44 skrivet: 15 november 2008, 13:19:40 »
Hej Tomas
Det är inte så att du har någon liten radiator på toalett eller liknande i närheten av pannan, som kortsluter d.v.s. det är lika varmt upptill på radiatorn som nedtill. Vattnet går direkt tillbaka till pannan.
Är ventilen omedelbart under CP:n helt öppen, spåret i linje med röret.
Att pannan inte skulle hinna värma upp vattnet rimmar dåligt. Det tar lättaste vägen och värmer tydligen övervåninen utan problem.
Har du kollat att du verkligen uppfattar en strömning genom radiatorventilerna i gillestugan med pumpen i läge III och radiatorena på övervåningen avstängda som du skriver. Vrid ev.igen termostatventilen och lyssna om strömningen ökar när du gör denna strypning.
Hör du fortfarande inget eller känner den temp som framledningen skall hålla så måste det var någon strypning på returen.

//Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!