Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: JPEG
« skrivet: 15 november 2008, 13:19:40 »

Hej Tomas
Det är inte så att du har någon liten radiator på toalett eller liknande i närheten av pannan, som kortsluter d.v.s. det är lika varmt upptill på radiatorn som nedtill. Vattnet går direkt tillbaka till pannan.
Är ventilen omedelbart under CP:n helt öppen, spåret i linje med röret.
Att pannan inte skulle hinna värma upp vattnet rimmar dåligt. Det tar lättaste vägen och värmer tydligen övervåninen utan problem.
Har du kollat att du verkligen uppfattar en strömning genom radiatorventilerna i gillestugan med pumpen i läge III och radiatorena på övervåningen avstängda som du skriver. Vrid ev.igen termostatventilen och lyssna om strömningen ökar när du gör denna strypning.
Hör du fortfarande inget eller känner den temp som framledningen skall hålla så måste det var någon strypning på returen.

//Peter
Skrivet av: cenatz
« skrivet: 14 november 2008, 08:34:16 »


Hej, Peter!
CP kör jag på läge 3. Provade att stänga av övervåningens raddar och de blev elementen lite varmare i källaren. Kan det vara så att elementet inte hinner bli riktigt uppvärmt innan pumpen slår ifrån och då aldrig hinner få upp tempen riktigt. Kanske ska prova att höja värmen rejält ett tag( då bör väl pumpen gå längre?) och se om det hinner blir lite varmare. Kan det vara en idé? Jag har pillrat lite på min VVM300 och hamnar på en dygnsförbrukning på ca 45-50 kWh? Driftstid värmepump ligger på ca 8-10h/dygn. Vad ligger du på för förbrukning(kWh och driftstid)?

//Tomas
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 07 november 2008, 06:03:06 »

Det framgår inte av dina tidigare uppgifter vad du har för panna. Om det är en VVM300, som jag har så går det att ändra hastigheten på den högra CP till elementen.
Om du har alla element på övre våningen stängda och högsta hastiget läge III så borde det höras tydligt om det strömmar vatten genom radiatorn i gillestugan.
Hör du inte strömningen då måste det vara någon strypning som stoppar födet.
Har du kollat termostatventilen som FRJO föreslog. Kan stypningen i radiatorkopplet vara strypt?
Vilken typ av termostat och koppel har du?
Har du separata rörsystem, stammar för övre och undre våningen kan det finnas strypventiler på stammarna, eller är radiatorerna i gillestugan påstuckna från övervåningen?

//Peter
Skrivet av: cenatz
« skrivet: 06 november 2008, 23:46:54 »



Hej!

Elementen i gille stugan vill inte komma igång. Provade att stänga av alla element på markplanet och då blev det lite mer värme på källarelementen. Kan det vara cirk.pumpen som det har att göra med? Eller finns det några andra idéer om detta?

//Tomas
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 05 november 2008, 23:34:07 »

När jag kollade pannan i kväll så hade gradminuterna ökat till -237 och värmesystemsymbolen visades i displayen. Jag har valt inställningen -100 gradminuter. Se tidigare inlägg. Pumpen hade inte startat.
Efter några minuter startade F2025 och körde en avfrostning, den tar ca 2min varje gång nu vid utetemp runt nollan. Under avfrostningen klättrade gradminuterna till -276 för att sedan i vanlig ordnig arbetas ner av tempdiffen mellan börvärdet och F tempen. Är detta ett normalt förlopp. Jag hänger inte med riktigt varför det blir så.

//Peter
 
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 05 november 2008, 23:22:22 »

Hej cenatz

Läs den här tråden så tror jag du får många tips. Styrsystemet för Nibe 1230 uppfattar jag som i stort sett likvärdigt det för 2025 eller har jag fel?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4247.10

//Peter
Skrivet av: cenatz
« skrivet: 05 november 2008, 11:09:12 »


Jag tror jag har kollat detta innan men ska kolla igen. Men då borde väl inte nån värma gå ut i elementet om de har hängt sig? Återkommer när jag kollat. Är det normalt med 60 kWh per dygn? Tycker det låter högt då. Blir ju ca 1800 kWh månad och det låg vi på förr också. Vi har en normal hushållselförbrukning. Vad är normalt och har det stor betydelse vilka inställningar man har på pannan?
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 04 november 2008, 20:35:35 »

kolla så att inte termostaterna på elementen hängt sig (om du har termostater)  brukar hjälpa att losa termostaten och trycka in och ut pinnen ett par gånger
Skrivet av: cenatz
« skrivet: 04 november 2008, 20:24:30 »


Hej, Peter!

Jag har precis installerat en 2025-8. Jag har dock väldigt lite kunskap om hur allt det här funkar. Det jag vet är att jag inte får upp temperaturen på elementen nere i källaren. Ett ganska stort i gillestigan blir inte alls varmt och ett par andra blir bara halvvarma precis uppe vid röret som vattnet går in i elementet. Vad kan det vara för fel? Jag har läst lite om hur många liter det är i systemet om det kan ha någon betydelse, som om det inte orkar dra runt det eller något? Ligger idag på ca 20 starter per dygn och en dagsförbrukning på ca 50-55 kWh. Är detta ok? Vi har ett enplans med källare där då inte det går ut värme på alla källaraelementen. Det är 115 kvm på vart plan. Är också tacksam för all hjälp om hur man ställer in pannan. Du kanske inte kan svara på allt men jag är tacksam för det lilla.

//Tomas
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 31 oktober 2008, 18:32:18 »

Jag har nu kört i två månader och är helnöjd med resultatet och vill därför ge en vidare uppföljning av anläggningens funktionen i den här tråden.

Pumpen går med 16-17 starter per dygn och ger med kurva 10 och -1 en innertemp på 22 grader ganska konstant. Jag har inte kopplat in rumsgivaren ännu eftersom jag inte är säker om jag har hittat den rätta kurvan ännu. Nibe visar kurva 11 för Stockholmsområdet, så det kanske blir att ändra.
Det behövdes en ökning nu när det blåste, men det är ganska logiskt att det behövs mera värme då. Jag höjde till +/- 0 på kompensationen. Det gav en höjning av innertempen med ca 2 grader, som ligger kvar även fast jag sänkte åter till -2 i morse när det blev varmare.  Det märks att Huset är ett bra värmemagasin i sig själv. 

Det är först nu som det blivit lite kallare som det blivit möjligt att kolla tempdiff på radiatorerna då gångtiderna blir längre.

Arbetstanken (knäpptanken med tillopp i topp och utlopp i botten) fungerar bra. Det märks speciellt när VV-körningen är klar och det går ut en skvätt med 50 gradigt vatten.
Utloppet hinner inte värmas upp av detta. Tanken utjämnar helt den vattenmängden.

Det har dock varit en del knäppningar från mina långa 3m paneler i vardagsrummet, när pumpen kör värme till radiatorerna efter en stund. Jag smörjde upphängningskonsolerna med oljeindränkt bomulssudd på en ståltråd

Jag har haft en liten radiator nere på WC som jag strypte i ett tidigt skede, som hade samma temp in och ut.

Delta T på F och R har varit svårt att kolla, men ligger på 6-7 grader när pumpen stannar.

Jag efterlyste tips om intrimningen i ett tidigare inlägg, men det finns mycket info att hämta på forumet i ämnet intrimning. Lite magert på kombinationen Fighter 2025-VVM300.

Jag har dock gjort justeringar enligt följand

CP värmebärare körs i läge 1.

VV start 40
VV stopp 55 har spetsberedare 100l ställd på 60
XVV 60 var 14:e dygn
Kurva 10, justerad -1
Max F värme 70
Startv pump -100
Startv tillskott-800

Detta har givit 1097st starter på 60 dagar med 405tim drifttid. I början de första 20 dagarna gjorde pumpen ca 20-23 starter per dygn innan jag gjorde ändring i inställning av främst gradminuterna.

Drifttid VV 87h 30m

Jag tror att jag kommit ganska rätt med anläggningen, men tips och råd emottages tacksamt.

Väntar bara på att Rickard skall få sin logger leveransklar så man slipper skriva logg varje kväll.

Energiförbrukningen för hushållselen är hög så det finns en del att göra där nu när man får billig värme från luften. Har en elmätare till värmepumpen, men den har inte kommit dit än eftersom den inte fick plats vid pannan. Jag skall bytta den gamla diazetcentralen senare då blir det plats.

//Peter
Skrivet av: jackandersson
« skrivet: 30 augusti 2008, 20:22:56 »

Ser bra ut...Har precis oxå slagit på min anläggning,vvm300 o fighter 2025.Så jag är oxå tacksam för tips :)
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 30 augusti 2008, 20:03:07 »

Äntligen värmepumpsdrift!!!

Efter en tung vecka drog jag igång de sista iskarvnigarna på flexslangarna och drog på Armaflexen med lite hjälp av diskmedel över 90-vinklarna. Det gick bra och var inte så knöligt. Tog till längden på Armaflexen så att det trycker mot vägg och pumpens baksida. En hålpipa för urskärnig till avluftningsnippeln funkade bra när slangen var påträdd.
Programmerade om pannan så att fabriksinställningen för en pump och en shuntgrupp åter blev fabriksinställning. Undrade först vad som hände när processorn ställde om värdena tog lite tid.

Jag började givetvis dagen med att slå på spänningen till pumpen enligt anvisningarna så att kompressorvärmen fick vara igång enligt anvisning.

Drog en nitlott på första startförsöket när hetgastempen T5 inte ökade. Behövde inte vänta länge för det hördes tydligt att kompressorn gick baklänges med ett skramlande ljud, så jag bröt efter 10sek och skiftade faserna på plinten i styrlådan som är enklast. Det står i anvisning en att man skall skifta i arbetsbrytaren.

Styrlådan i pumpen är föredömligt uppbyggd med vettiga ledningsdragningar och gott om utrymme för anslutningar och plintar.
Alla givare är servicevänligt anslutna med kontaktstycken på väl uppmärkta uttag i ena gaveln.

Efter ytterligare tjugo minuter skulle nästa start ske. Kunde under tiden bekanta mig med displayen på VVM300. Tiden till nästa start angavs och alla temperaturer redovisades så jag förstod att kommunikationen fungerade mellan pump och panna.

Pumpen gick i första körningen 12min och avslutades med att växelventilen öppnades. Undrade först vad det var som lät, men kände på framledningen att temperaturen ökade starkt till volymtanken, men utgående framledning från volymtanken var fortfarande sval. Volymtanken fungerar med andra ord som tänkt för att utjämna den snabba värmeökningen på framledningen.

Nu återstår att hitta alla optimala inställningar får läsa på mera här, men grundtipps vad jag bör kolla först mottages tacksamt från alla gamla rävar på forummet.

//Peter
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 25 augusti 2008, 13:41:16 »

Ja det kan vara lite knöligt att få på Armaflexen gummit hakar i alla kanter och rivs lätt sönder, men med lite diskmedel som knappast skadar gummit och genom att skjuta ihop isolerslangen när man skjuter på den bör det gå. Jag isolerade rören bakom pannan med Armaflex på kall- och varmvattenanslutningarn med två 90 graders böjar i ett stycke och det ändå utan smörjning.

Beträffande isolering i pannrummet, så är min tanke att endast isolera kall- och varmvattensrör. Värmebärare från pump och panna räknar jag med att ska få värma pannrummet. Hoppas att det inte blir för varmt som med den gamla pannan. Jag har förberett påstick för eventuell, så det är enkelt att komplettera utan att tappa systemet.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 25 augusti 2008, 08:17:28 »

Jag fick skarva till slangarna jag också.  Jag tyckte det var svårt att isolera skiten när det blev skarvar och böjar, lite pilligt blev det
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 25 augusti 2008, 01:37:11 »

Pumpen  äntligen hemma och på plats. Vi bar den på två man runt huset med ryggsling, men tungt var det.

Busskabeln för styren är dragen i rör hela vägen och i plicaslang sista biten in i pumpen. Jag har tidigare beskrivit att jag klippt bort RJ45-kontakten för att kunna dra bandkabeln genom VP16. Ny kontakt klämd lika original för korsad anslutning.
Flexslangarna räckte inte som jag befarade, eftersom placeringen av väggenomgångarna var begränsad till en liten yta. Får komplettera med vinklar på röravsluten och en bit rör till flexslangarna så det blir lämpliga böjar för vibrationsdämpningen. FRJO du måste ha skarvat du med.

Jag tycker Nibe har lyckats bra med färgsättningen den passar bra till husets färger i mitt fall.

Mycket jobb och resor i veckan så det blir driftsättning först nästa helg. Elpatronerna fixar värmen, som gick på i går natt. Vi hade bara +8 så det kändes lite ljummet på elementen och fungerade med förvånansvärt jämn värme i hela huset. FT 24 grader ca 23 grader inne med kurva 10 och 0 förskjutning. Sänkte till -2 för att se resultatet.
Jag har tidigare haft en TA reglering, men använt radiatortermostaterna för finregleringen av tempen. Det här känns mer komfortabelt ungefär som när jag bytte genomströmningsraddar till oljefyllda i sommarhuset.
 
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 22 augusti 2008, 09:23:20 »

Jag har tänkt på detta också, men enligt normerna skall säkerhetsbrytare vara monterad vid varje maskinenhet och ABB Cewe:s A-säkerhetsbrytare är låsbar om det behövs.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 22 augusti 2008, 08:10:40 »

kan du låsa säkerhetsbrytarn?     annars kanske det finns klåfingriga ungar!    jag sate min på insidan
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 22 augusti 2008, 01:05:00 »

Nu är det bäddat och klart för 2025 och leverans i morgon. Fundamentet med dränering är 2st cementplattor som vilar på en dräneringsbädd av makadam 11-16 ca 40cm djup med ett schackt ner till dräneringslagret under grundsulan. Jag passade på att lägga i ett 50mm plaströr också, som jag kan lägga en värmekabel i om det visar sig att det behövs dropptråg i framtiden.

Nibe har efter min påtalan om avsaknad av längdmått på flexslangarna kompletterat produktbladet  över Fighter 2025, version 639291-3 på sidan 9 lagt in längdena. Den övre slangen är 585mm och den nedre är 320mm. Installations och driftsinstruktionen saknar denna information fortfarande.

Om det blir nödvändigt så får jag väl skarva på med rör på utsidan så jag får pumpen där jag vill ha den. Vattenkranen skall jag flytta upp ändå, för den sitter alldeles för lågt.
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 09 augusti 2008, 14:49:12 »

Tack FRJO!
Det är fullt tillräckligt med detta besked. Skillnaden mellan 2020 0ch 2025 när det gäller anslutningarna är marginell, så det bör knappast finnas anledning att flexslangarna ändrar längd. Fick beskedet av Nibe att 2025 ersätter helt 2020 i produktionen. De första serierna har redan levererats före semestern.

//Peter

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 09 augusti 2008, 13:32:32 »

var lite svårt att få exact i och med att de är isolerade och böjda men den nedre ca 50cm och den övre ca 80 cm   hoppas att det är samma på den nya mod
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 07 augusti 2008, 20:00:41 »

Tackar!
Försökte med Nibe men det var semestertid och ont om folk med kunskap där också.
 
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 07 augusti 2008, 19:33:42 »

Jag har tyvär inte tid att mäta slangarna i dag men skall försöka komma i håg att mäta de i helgen
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 04 augusti 2008, 00:31:02 »

Tack Digitalrobert!
Det bör inte vara någon skillnad, men det är olika längd på slangarna enligt bilderna i manualen. Den nedre är kortare. Hade hoppats att just FRJO skulle vara till hjälp, men han verkar inte vara på forumet just nu.

Aj tusan tänkte inte på deet! Smygreklam...... ::)

//Peter
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 04 augusti 2008, 00:16:22 »

De kanske är lika långa som till 2020?: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14508.0
Det är iofs inte så roligt att chansa kanske.
PS
Erkänn att du riggade DeWALT:en när du fotade... ;D  ;)
DS
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 03 augusti 2008, 23:39:23 »

Hej

Finns det verkligen ingen som vet längderna på flexslangarna? jag skulle vilja göra dräneringsbädden klar för pumpen.

Bifogar några bilder som visar finalen så här långt.

//Peter
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 02 augusti 2008, 09:41:31 »

Pannan är på plats, värmesystemet renspolat och trycksatt. Inga läckor i det nydragna rören. Rören till pumpen är avslutade med utv R25 på utsida vägg.

Eftersom jag inte har pumpen ännu behöver jag veta hur långa flexslangarna är som följer med Fighter 2025. Någon som kan hjälpa mig med detta??? studs

Jag undrar hur långt jag kan skjuta pumpen i sidled bort från rörgenomgångarna och fönstret, för att kunna fixa uppställningsytan med dräneringslager och cementplattor för fundamentsfötterna.

//Peter
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 28 juli 2008, 00:23:05 »

Forts...

Det är trångt under pannan men allt sitter klart monterat. Har lyckats hålla maxmåttet i höjd överkant rör från vägg under pannan max 150mm gått och väl även om jag växlat genom korsningar för at få passningarna med volymtanken och spetsberedaren att funka.

Busskabeln för styrningarna mellan 2025 och VVM300 har jag valt att dra i ett VP16 för att få en snygg förläggning och dragit in den underifrån samma väg som rören. Man måste klippa bort modularkontakten och klämma på en ny när man dragit den genom röret. Obs skall vara korsade anslutningar mellan kontakterna.

Nu återstår håltagning i ytterväggen av Leca och framdragning av rör med R25 utv avslut, grävning av grop, fyllning av makadam, sand, läggning av cementplattor och avslutning med säkerhetsbrytare för kraften på väggen utomhus, sen skall jag jaga fram en 2025-10 när dom blir tillgängliga.

//Peter

 
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 28 juli 2008, 00:01:06 »

Forts...

Nibe sparar tydligen på all plåt som inte anses nödvändig, så t.ex. i överkant på plåtsvepets framkant anser jag att det saknas en förstyvningsprofil under takplåten. Det finns hål så jag tog en träläckt från hörnskydden i packvirket och skruvade dit. Plåten var redan knäckt i transporten, så den förstyvningsbock som fanns var så sträckt att det inte går att rikta.
Bör förstärkas om ni får samma utförande som jag fick. se bild 6 i föregående inlägg.

Carl-N rekommenderade att jag skulle välja en 2025-10 för att täcka värmebehovet och för den effekten rekommenderas en vattenvolym av 20l/KW d.v.s. 200 l. Mina kalkyler med hjälp av radiatorleverantörens tabeller gav en volym på ca 200l. Mats rekommenerade att jag skulle komplettera med en extra volymtank på 100l.

Jag kollade då på Blocket efter en lika dann Nibe Eminent som jag skall ha för spetsning av varmvattnet och hittade en för 1500kr. Kolla om möjligt innan ni köper en begagnad beredare,  konditionen på tanken. Den jag fick tag i hade varit använd i ca 10 år av emaljtyp.
Jag öppnade den för att rensa ur elpatron och termostater, eftersom jag redan på min befintliga beredarehade kollat upp hur jag skulle kunna modifiera den. Behållaren var ren från emalj som låg i botten och rostangreppet var betydande, men det fanns inga spår av att den skulle ha läkt på det kommunala vattentrycket 7-8 bar förmodar jag. Jag chansar och kör med den till att börja med. Trycket kommer ju i fortsättningen bara att ligga på 1 bar och när den skall jobba med avsyrat vatten så bör rosten inte angripa så svårt.

Jag har pluggat de för veka 15mm-anslutningarna och gjort nya 28mm anslutningar enligt bifogade bilder. Jag har med silverlod lött fast kopparrör i hål som tagits upp i befintlig fläns för elpatronen och även försett den med en luftskruv. Jag räknar med att det kommer att frigöras det mesta syret här direkt efter pannan. Avluftningen på den övre slanganslutningen till 2025 kommer att vara en annan som i mitt fall kommer att hamna överst mellan värmepump och panna.

Spetsberedaren kan jag lätt koppla bort genom att jag monterat en Ballofix på vv-röret från pannan mellan kv-ingång och vv-utgångarna. Den kommer alltså att vara stängd när jag väljer att köra spetsberedaren och tvinga förvärmt vatten från pannan till spetsberedaren.
Blandningsventilen för vv på pannan ställs på max värme och spetsberedarens på den temp vi föredrarar på tapp-vv. 50-55grader.

Fortsätter nästa inlägg..



 

Skrivet av: JPEG
« skrivet: 27 juli 2008, 23:02:06 »

Fortsätter...

Bild 4 kom inte med i förra inlägget med ventilerna och smutsfiltret.

Jag kommer att använda den 100 liters VVB som jag redan har till att spetsa varmvattnet till lämplig nivå för att förhindra legionellabildning 55-60 och hålla så låg panntemp som möjligt. Till detta motages tacksamt synpunkter på hur jag bör välja inställningar i reglerdatorn, blandningsventiler VV m.m.

Jag har valt att montera ventiler för samtliga anslutande rör uppifrån till panna, för att få bästa flexibilitet för avstängningar och att lätt kunna dela på installationen vid eventuella framtida ombyggnader med så lite tappning som möjligt. Det finns visserligen ventiler på merparten av anslutningarna under pannan, men det blir även mer lättåtkomligt ovanför dito.
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 27 juli 2008, 22:45:45 »

Ja tänk så enkelt!
Återkommer här med bilder från installationen. Målsättningen har hela tiden varit att riva befintlig panna så att kortaste möjliga avbrott i vattenförsörjningen skulle uppstå som tidigare nämts. VVB kunde hänga kvar i det längsta med tidigare provisoriska plisolanslutningar,som jag tvingades till när förrådsberedaren i gamla Albinpannan från 69 sprang läck mellan mantel och beredare.
Pannrummet skall fungera som hobbyrum i fortsättningen också, så rören är dragna nere vid golv under arbetsbänk med hurtsar, som skall återmonteras. Värmepumpen kommer att stå bara ca 3m från pannan utanför pannrumsfönstret.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 27 juli 2008, 15:57:02 »

Klicka på "Fler alternativ" längst ner till vänster när du skriver nytt svar.
Där bifogar du filer/foton.
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 27 juli 2008, 15:36:45 »

Hur infogar man bilder på forumet? Var hittar man info om detta?

//Peter
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 23 juli 2008, 21:36:39 »

Hej

En liten rapport från mitt projekt som kanske kan intressera er andra som går i tankar på självbygge.
Pannan står på plats, elinstallation klart och uppfylld på statsvatten-sidan. Använder spetsberedaren för varmvattenproduktion eftersom elpannan inte är driftsatt ännu. Jag har inte fått klart med rören till 2025:an än så kan inte fylla pannan.
Allting är mjuklött, så när som på några klämkopplingar där man kan behöva dela på installationen.
Planerade jobbet så att vi fick minimala avbrott på vattentillförseln, kv ca 2 tim och vv 3 tim med flyttning av spetsberedaren. Tar ledigt och åker till landet nu när värmeböljan kommer.
Jag hade tänkt bifoga bilder, men kommer inte på hur man gör. Får läsa på och återkomma.

//Peter



Skrivet av: FRJO
« skrivet: 12 juli 2008, 13:30:04 »

det är klart syrafastrostfritt är svindyrt  kanske man kan få ner priserna lite eller samma pris och högre vinster fiR:
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 11 juli 2008, 18:53:12 »

Ja det stämmer svepet är lackad galvplåt, ny modell av kompressor typ?, större kondensor, effektivare och tystare fäkt, ändrad utformning av styrlåda, högre rekommenderade priser.

Nibe har lagt upp montage och skötselinstruktioner, samt produktblad på nätet nu.

Jag har skaffat en begagnad Nibe Eminent VVB 100 liters och håller på att fixa till större anslutningar, 28mm Cu-rör, som jag drar genom flänsen där elpatronen tidigare satt. Jag löder fast det inkommande avslutat med en 90 böj 100 under flänsen och det andra för utgående framledning till radiatorerna ca 100 från botten. Monterar även en avluftningsventil i flänsen eftersom det kommer att samlas luft i toppen på den här tanken. Ventilröret demonterat och de för små 15-rören pluggade. Ställer sedan tanken upp och ner direkt på golvet under den andra Eminenten på 100 liter som jag skall tempspetsa varmvattnet med. Jag får därmed en enhetlig uppställning från golv till tak.

//Peter
Skrivet av: jpa666
« skrivet: 11 juli 2008, 10:50:37 »

den nya 2025 vad är det för skillnad gämfört med 2020?
Den nya 2025 är i galvat men 2020 är i rostfritt.
Andra skillnader vet jag ej...
Jag har satsat på en 2020...
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 10 juli 2008, 22:57:43 »

den nya 2025 vad är det för skillnad gämfört med 2020?
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 08 juli 2008, 08:51:58 »

Eftersom VVM300 har växelventil så räknas inte mantel eller VVB in, men 200 liter borde räcka hyfsat för en 10:a.

200 liter räcker räknat ur synpunkt antal start stopp. Men det tar huset bara runt 30 minuter att sänka radiatorvattnet med runt 20 grader. Jag skulle ha adderat 100 liter till.

--- Mats ---
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 juli 2008, 18:41:51 »

Eftersom VVM300 har växelventil så räknas inte mantel eller VVB in, men 200 liter borde räcka hyfsat för en 10:a.
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 07 juli 2008, 18:22:52 »

Jag har nu beräknat vattenvolymen i mitt radiatorsystem till ca 200 liter. 160 liter för raddarna och 40 liter för rör inkl slingor i källargolv, som förmodligen ligger i serie med radiatorerna. Till detta kommer vattenvolymen i pannmanteln 125 liter, så den totala vattenvolymen ligger på drygt 300 l.
Vad anser ni om detta? Räknas även förådsberedarens volym till systemet? Hittade volymuppgifter för radiatorerna på http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/.

//Peter
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 06 juli 2008, 23:06:30 »

Ja vattenvolymen är en okänd faktor för närvarande vet ej om jag uppnår 20l/Kw. Jag skrev i mitt första inlägg att det är 16st dubbla panelradiatorer med tvårörssytem från -69 och en okänd rörlängd med bl.a. golvslingor till radiatorerna i källaren som är lagda i betonggolvet. Finns det någon tabell som anger vattenvolymen per meter radiatorlängd för olika panelhöjder?
Jag har plats för en tank bredvid pannan om det visar sig att det blir problem.

//Peter
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 06 juli 2008, 18:15:55 »

Jag har räknat på ett värmebehov på 35 MWh/år, jag skulle nog ta 10:an.

Jag håller med. Men hur mycket vatten har du i rörsystemet? Du skall nog har en rätt stor volymtank?

--- Mats ---
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 05 juli 2008, 17:49:59 »

Tack Carl-N för ett snabbt och utförligt svar. Det värmde redan! Jag skall försöka dela med mig av erfarenheterna från mitt projekt i fortsättningen.

//Peter
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 juli 2008, 16:26:49 »

Jag har räknat på ett värmebehov på 35 MWh/år, jag skulle nog ta 10:an.
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 04 juli 2008, 15:28:22 »

Hej,

Som gammal gäst sedan forumsstarten, numera medlem har jag bedrivit en hel del tid på forumet och har äntligen bestämt mig efter alla goda tips och råd man kan ta del av här. Valet föll till sist på en Nibeanläggning luft/vatten.

Vårt hus ligger i Järfälla och är byggt 1969. 78 konverterade jag systemet från olja till el med en kassett. Huset omfattar 2 plan om 125kvm det nedre är i souteräng. Uppvärmd yta  250kvm. Årsförbrukn totalt beräknad enligt Eon 39,6Mwh, medelförbr de 7 senaste åren 38Mwh. Mekanisk frånluftsventilation. Radiatorer av paneltyp i huvudsak dubbla 16st. Framledn +50 grader vid -10 och +21 inne.

Som inbiten gör det självare står jag inför valet av värmepumpseffekt 8 eller 10Kw och skulle därför vara tacksam för synpunkter på detta. Jag har givetvis diskuterat med Nibe supporten, med hänsyn till drifttider och antal starter, men valet är mitt.

Pannan åkte ut i går och gav ett litet bidrag till budgeten. Den vägde mer än jag trodde 380kg. Hämtar pannan och installationsmaterielen på måndag, men har för avsikt att invänta till Fighter 2025 blir tillgänglig senare i höst. Gör klart med platta och rör ända ut, så är det bara att ansluta och fylla upp ytterdelen. Jag har även för avsikt att koppla en Nibe Eminent 100 liters i serie efter pannan för varmvattnet, som jag redan har inkopplad eftersom Albinpannans beredare sprang läck mot pannvattnet redan för tre år sedan.
Återigen tacksam för era synpunkter från er "gamla vänner" på forumet. 

//Peter

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!