Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Duo Optimum 10  (läst 8083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Duo Optimum 10
« Svar #15 skrivet: 30 mars 2011, 22:35:37 »
LLVPn kan ju hjälpa till om din panna inte pallar trycker utan spets ibland, förutsatt att den är modern och fungerar OK i kyla. Men det har jag väl svårt att tro. Som du säger kan du ju köra kyla i den. Men på sikt är det ju i så fall bättre och billigare med frikyla från berget.

Har du ingen innegivare för temp så kan en "extern" värmekälla såsom llvp eller braskamin ställa till det då VPn i så fall bara går mot extern temp. Men det är ju som sagt bara att ha en innegivare så är det problemet löst.

d
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bejzebuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Duo Optimum 10
« Svar #16 skrivet: 30 mars 2011, 23:00:29 »
LLVPn kan ju hjälpa till om din panna inte pallar trycker utan spets ibland, förutsatt att den är modern och fungerar OK i kyla. Men det har jag väl svårt att tro. Som du säger kan du ju köra kyla i den. Men på sikt är det ju i så fall bättre och billigare med frikyla från berget.

Har du ingen innegivare för temp så kan en "extern" värmekälla såsom llvp eller braskamin ställa till det då VPn i så fall bara går mot extern temp. Men det är ju som sagt bara att ha en innegivare så är det problemet löst.

d
Med risk för att verka helt rudis, om jag har en innegivare och sätter in en kamininsats i min öppna spis på nedervåningen. Sitter då givaren på den våning och jag inte lyckas få upp värmen från kaminen till övervåning, blir inte den kallare än nedervåningen? Förstår du vad jag menar

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Duo Optimum 10
« Svar #17 skrivet: 30 mars 2011, 23:14:31 »
Jo visst helst ska man ha ett plan utan källare. Inga gäster eller mysbrasor och termostater är gammalmodigt. Fast instrypt ska det va! Och så ska du bygga huset i en grotta. Närmare till berget samt att det aldrig blåser för det påverkar ju också huset även om temperaturen utomhus förblir oförändrad :)


Skämt o sido  :D

En givare, om man har fler än en, brukar inte stå för 100% av vikten. Det går att ställa hur mycket den skall påverka. Sedan sprider sig värme, speciellt uppåt. Dätill vill man ofta känna av den extra värmen när man eldar. Framför allt är det ju så att man med en tank som VPn jobbar mot kan köra med termostater på alla element utom ett och då löser sig problemet av sig självt :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bejzebuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Duo Optimum 10
« Svar #18 skrivet: 31 mars 2011, 18:32:13 »
Nu är den beställd, sätts in om tre veckor!!!!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Duo Optimum 10
« Svar #19 skrivet: 31 mars 2011, 18:35:26 »
det är det jag alltid hävdat - det behöver inte vara svårare än så!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!