Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen ström pÃ¥ en av faserna  (läst 4237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad J_F_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingen ström på en av faserna
« skrivet: 05 mars 2019, 21:02:09 »
Hej!
Har nyligen fÃ¥tt en Nibe F470 installerad för att ersätta min gamla trotjänare, en Nibe Fighter 401, som gick och dog strax innan jul.  :(

Kommer nog att posta ett antal inlägg här framöver för att få hjälp med att trimma min värmepanna. Men jag börjar med en fråga om el-inkopplingen. Pannan är ju inkopplad på tre faser men den sista fasen visar alltid 0A.

Pannan har effektvakten installerad och jag får ofta informationsmeddelandet 182 (Effektvakt aktiv). Dvs. jag antar att effektvakten känner att just denna fas redan är hårt belastad och därför väljer att inte ta ut ström på denna. Skall ringa och kolla med Elektrikern som installerade pannan, men har två frågor:
 1. Brukar Effektvaktern medföra att man inte tar ut nÃ¥gon ström alls pÃ¥ den fas som redan är belastad, eller minskar den normalt bara strömmen? (min ligger pÃ¥ 0A hela tiden)
 2. Vad fÃ¥r jag för bieffekter av att ha det pÃ¥ detta vis? Spelar det mindre roll eller är det viktigt att det Ã¥tgärdas?

Tack på förhand!
FrÃ¥nluftspump NIBE F470, Tilluft och radiatorer,  Värmekurva 7(-2), Fläkthastighet 54%
Enplansvilla (Myresjö) från -89, 150 kvm i Blekinge.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2019, 21:22:04 »
Effektvakten ska sitta så att den mäter husets totala förbrukning. Om en fas alltid visar 0 så är nånting fel.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2019, 21:33:53 »
Hej!
Har nyligen fÃ¥tt en Nibe F470 installerad för att ersätta min gamla trotjänare, en Nibe Fighter 401, som gick och dog strax innan jul.  :(

Kommer nog att posta ett antal inlägg här framöver för att få hjälp med att trimma min värmepanna. Men jag börjar med en fråga om el-inkopplingen. Pannan är ju inkopplad på tre faser men den sista fasen visar alltid 0A.

Pannan har effektvakten installerad och jag får ofta informationsmeddelandet 182 (Effektvakt aktiv). Dvs. jag antar att effektvakten känner att just denna fas redan är hårt belastad och därför väljer att inte ta ut ström på denna. Skall ringa och kolla med Elektrikern som installerade pannan, men har två frågor:
 1. Brukar Effektvaktern medföra att man inte tar ut nÃ¥gon ström alls pÃ¥ den fas som redan är belastad, eller minskar den normalt bara strömmen? (min ligger pÃ¥ 0A hela tiden)
 2. Vad fÃ¥r jag för bieffekter av att ha det pÃ¥ detta vis? Spelar det mindre roll eller är det viktigt att det Ã¥tgärdas?

Tack på förhand!

Olika rimliga förklaringar till att den visar 0A

Strömkännare 3:s spole (slinga) är trasig.
Kabelbrott på strömkännare 3.
Ej kopplat in strömkännare 3 korrekt.
Kopplat in strömkännare 3 på felaktigt märkt jordledning.
Kopplat in strömkännare 3 på fasen som från huvudbrytaren går till "tomma intet" (framtida tillbyggnad/garage/uthus).
Kretskortsfel för strömkännarlogiken.

Eller ett mindre troligt alternativ:
En huvudsäkring har gått (men då borde ni märkt det ; ))

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2019, 07:09:57 »
Skulle inte förvåna mig om installatören kopplat in spolarna på matningen till värmepumpen, alltså INTE på husets inkommande matning där de skall sitta.
Inte minst indikerar den exakt lika höga förbrukningen på två av faserna detta, det känns otroligt att belastningen på de tre inkommande faserna skall vara 2.9, 2.9 och 0.
Det är i princip uteslutet.
Ring installatören och be dem komma tillbaks och göra rätt.
« Senast ändrad: 06 mars 2019, 07:11:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad J_F_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2019, 17:43:18 »
Tack för snabba svar!

Skall jaga elektrikern imorgon och be han komma och kolla på detta. Jag tror dock inte att han lyckats koppla in spolarna på själva matningen till värmepumpen då fas ett och två faktiskt skiljer sig åt ibland. Men som sagt, skall ringa installatören och be han komma tillbaka och göra rätt. :-)

FrÃ¥nluftspump NIBE F470, Tilluft och radiatorer,  Värmekurva 7(-2), Fläkthastighet 54%
Enplansvilla (Myresjö) från -89, 150 kvm i Blekinge.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2019, 20:47:24 »
Tack för snabba svar!

Skall jaga elektrikern imorgon och be han komma och kolla på detta. Jag tror dock inte att han lyckats koppla in spolarna på själva matningen till värmepumpen då fas ett och två faktiskt skiljer sig åt ibland. Men som sagt, skall ringa installatören och be han komma tillbaka och göra rätt. :-)

Ah, nice!
Men det kan diffa några hektoampere mellan faserna även om han råkat koppla in strömkännarna på pumpens matning.

Kan du slå på ugnen på full fräs, notera strömmen.
Koka sedan vatten på 3 olika plattor samtidigt , notera strömmen och värm en kopp vatten i mikrovågsugnen och notera strömmen.

Ã…terkom sen!

Utloggad J_F_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2019, 17:58:44 »
Installatören var på plats idag och det var som ni redan föreslagits fel på strömkännaren för fas 3. Vet inte om det även var något mer felkopplat, men enligt elektrikern så var det bara detta. Skall hålla ett öga på att den rullar på som den skall.
Tack för snabba svar och tips!
FrÃ¥nluftspump NIBE F470, Tilluft och radiatorer,  Värmekurva 7(-2), Fläkthastighet 54%
Enplansvilla (Myresjö) från -89, 150 kvm i Blekinge.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2019, 19:41:21 »
Har du testat att slå på spisen eller vattenkokaren och sett att det blir utslag på mätningen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad J_F_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2019, 14:06:16 »
Nej, har inte testat detta ännu. Men som sagt, nu har elektrikern varit här och han påpekade just vikten av att mäta på inkommande till huset och inte på inkommande till pannan, så förhoppningsvis så är det rätt inkopplat nu. Min fundering är även att värdena som visas är strömmen in till själva pannan och inte värdena på strömmätarna, eller? Det är ju därför inte säkert att en ändring på en viss fas generellt i huset kommer att påverka strömmen in till pannan. Det är väl bara om denna fas kommer över gränsen för effektvakten skall slå till som det blir skillnad. Det är även ett faktum att värdena nu ändras väldigt mycket så det blir inte helt enkelt att identifiera om det var en påslagen ugn eller inte som gjorde att det ändrades.

Det är dock ett faktum att jag fortfarande ofta fÃ¥r meddelande om att effektvakten gÃ¥tt in. Jag har inställningen max effekt = 7 kW och en säkringsstorlek pÃ¥ 16A. Är denna begränsning för just elpatronen eller för hela pannans förbrukning?  Jag tror inte att jag sett att min elpatron varit uppe i över 4,59 kW.
FrÃ¥nluftspump NIBE F470, Tilluft och radiatorer,  Värmekurva 7(-2), Fläkthastighet 54%
Enplansvilla (Myresjö) från -89, 150 kvm i Blekinge.

Utloggad J_F_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2019, 14:23:01 »
Lika bra att svara på mina egna frågor innan någon annan gör det... :-)

Testade att köra att köra en hårtork och ser hur strömmen på en av faserna direkt går upp. Kort sagt, det som visas på L1 L2 L3 är husets förbrukning och värdet som kommer in från strömkännarna. Dvs. inte som jag trodde, strömmen in till pannan.
FrÃ¥nluftspump NIBE F470, Tilluft och radiatorer,  Värmekurva 7(-2), Fläkthastighet 54%
Enplansvilla (Myresjö) från -89, 150 kvm i Blekinge.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #10 skrivet: 09 mars 2019, 16:07:10 »
Det är dock ett faktum att jag fortfarande ofta fÃ¥r meddelande om att effektvakten gÃ¥tt in. Jag har inställningen max effekt = 7 kW och en säkringsstorlek pÃ¥ 16A. Är denna begränsning för just elpatronen eller för hela pannans förbrukning?  Jag tror inte att jag sett att min elpatron varit uppe i över 4,59 kW.

Säkringstorlek skall vara husets inkommande(normalt mätarskåpets) säkringsstorlek. Har du verkligen 16A där? Då begränsar troligen pumpen effekten(elpatron) eftersom den inte tillåter mer än 16A totalt då.
Kanske bör den höjas.
Eller så får du dra ner max effekt i pumpen ett steg för att undvika att effektvakten slår in.

Obs! 7kW inställning kräver egentligen 20A avsäkring på pumpen. Har du det?
« Senast ändrad: 09 mars 2019, 16:46:28 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2019, 19:32:02 »
7 kW trefas är ungefär 10 A
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2019, 12:32:14 »
Vid 7 kW el-tillsats är max fasström L1 17,9 A, L2 7,3 A respektive L3 11,6 A. Knasigt för det kräver stora huvudsäkringar, gruppsäkringar och grövre gruppledning men det är tyvärr så NIBE har konstruerat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad J_F_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2019, 23:27:56 »
Säkringstorlek skall vara husets inkommande(normalt mätarskåpets) säkringsstorlek. Har du verkligen 16A där? Då begränsar troligen pumpen effekten(elpatron) eftersom den inte tillåter mer än 16A totalt då.
Kanske bör den höjas.
Eller så får du dra ner max effekt i pumpen ett steg för att undvika att effektvakten slår in.

Obs! 7kW inställning kräver egentligen 20A avsäkring på pumpen. Har du det?

Huset har 20A på huvdsäkringarna. Själva pumpen är avsäkrad på 16A.

Så 7kW skulle kunna vara en för hög inställning då jag bara har 16A säkring på själva Pumpen? Oavsett så kom jag på att jag sett en inställning för att detektera faserna, vilket inte fungerade tidigare när strömkännarna var felkopplade. Körde därför denna inställning nu och den lyckades. Efter denna ändring så går nu max effekten upp till 7kW när patronen går in. Den enda gången som effektvakten slagit in var när jag körde ugn och tvättmaskin samtidigt som pumpen ville köra elpatron.

Men jag kanske bör ställa ner maxeffekten på pumpen till tex. 5kW för att inte riskera att en huvudsäkring går?
FrÃ¥nluftspump NIBE F470, Tilluft och radiatorer,  Värmekurva 7(-2), Fläkthastighet 54%
Enplansvilla (Myresjö) från -89, 150 kvm i Blekinge.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ingen ström på en av faserna
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2019, 09:03:12 »
Effektvaktens uppgift är att se till att inte huvudsäkringarna går. Ställer du in rätt säkringsstorlek där (20A) så kommer det att sköta sig själv.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!