Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med ej skicktande acktankar och att tankarna värmer upp pannan efter eld  (läst 21328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik__jonsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Jag är ny här på forumet eller ny vad det gäller forum för huvud taget.
Får redan nu be om ursäkt för min stavning mm.

Nu till mitt problem. som rubriken lyder så har jag problem med att tankarna inte skicktar utan är lika varma uppe och nere och inland nästan varmare nere.
har provat att sänka/höja cirkpumparna på både laddomat och radiatorkrets.

Jag har även problem med att efter avslutad eldning så kyls tankarna ner i smma tackt som pannan.
Det kan jag tänka mig beror på att jag inte har någon rökrörstermostat kopplad till laddomaten ?

ska försöka få med en egen ritad bild på anläggningen.

Tack på förhand =)

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Har du haft problem länge?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Att de blir varmare nertill än upptill låter som att nått är felkopplat, shunt till radiatorer?
Enklast är att undersöka temperaturerna på rören till/från tankar mot både radiatorshunt och pannan?

Vad jag kan se så bör Laddomat 21 anslutas till rökgastermostat, just för att CP ska stanna när pannan slocknat.
« Senast ändrad: 05 december 2014, 07:44:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad patrik__jonsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det kopplades in till förra vintern. Är ganska ny på detta så trodde allt va som det skulle men har läst lite och så nu och förstår att något är fel.

A hade tänkt installera en rökrörstermostat.
Att nÃ¥got är fel kopplades tror jag med. Men vad rören som gÃ¥r till tankarna blir ju varm och den som gÃ¥r tillbaka är  kall. Tills men har äldst en stund sÃ¥ tankarna börjar komma upp i temp. för det verkar som allt vatten blandas runt i tanken eller nÃ¥got.

Vad skulle va fel med shunten till radiator slingan ?

Jag tänkte om det kunde va att båda tillop från pannan till tankarna och retur till pannan från tankarna kopplade till den förta tanken som jag ritat på bilden. Och sedan går till den andra som vattnet tas ifrån. Har sett bilder där det ser ut som min koppling men inloppet från pannan går först till den högra tanken och sedan till den andra. Och returen sitter först på den vänstra tanken om du förstår hur jag menar ?

Utloggad patrik__jonsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om man flyttar inloppet till den röda tanken som jag ritade på danna bild skulle det kunna bli bättre då ?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Prova sänka hastigheten på cp till radiatorerna och stoppa laddomaten efter avslutad eldning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Ja flytta inloppet som du tänkt. Du kommer fÃ¥ en  betydligt bättre laddning
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jag har den typen av inkoppling och det skickar sig bra oberoende av hastigheten på laddomat cp. Dina rör ser ut att vara hyffsat grova så laddning bör funka helt ok. Skiktar det sig lika dåligt när ingen värme tas ut från tankarna tex på sommaren och endast under eldning efter eldning kan det säkert bli fel om laddomaten snurrar på hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad skulle va fel med shunten till radiator slingan ?

Kolla att returen sitter mot botten och framledning mot toppen av tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Sitter det inte en driftstermostat i pannan som går att utnytja för start och stopp av laddpumpen?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Då måste pannan kallna och ev tankarna innan laddomaten stoppar en rökgastermostat reagerar så fort det brunnit ut. En fusklösning så länge är en timer som man ställer nån timme längre än beräknad eldning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad patrik__jonsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
spelar ingen roll hur jag ställer cpn har redan provat tyvärr.
Prova sänka hastigheten på cp till radiatorerna och stoppa laddomaten efter avslutad eldning.

Utloggad patrik__jonsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har provat att sänka cpn till radiatorerna men blir ingen skillnad. Har lyrkat få en skicktning nu på ca 8- 10 grader för att jag ändrade lägga på ventilen i shunten . Någon som vet hur mkt det ska skilja ?

Hur kan jag kolla det där med shunten  alltsÃ¥ hur returen gÃ¥r och utflödet ? Shunten sitter ju ovanpÃ¥ tanken och rören gÃ¥r rakt ner i tanken sÃ¥ kan ju inte se hur lÃ¥nga rören är.

Det fÃ¥r bli att ringa en rörkrökare och be han flytta enlighet till tankarna. SÃ¥ ska jag beställa en rökrörstermostat sÃ¥ cpn till laddomaten stannar när det slutar brinna :) och hoppas pÃ¥ att det löser problemet hyfsat.  Annars fÃ¥r jag forska vidare :)


Utloggad patrik__jonsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eller ska jag flytta både inlopp och retur på tankarna till mitt imellan ? Som bilden visar

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det fungerar rätt bra om man sätter termostaten så att pumpen startar vid ca 85 - 90 grader då stannar den även vid den temperaturen. Då blir pannförlusterna inte så stora.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!