Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Sanyo gÃ¥r ojämnt i luftflöde! Ökar och minskar, varför?  (läst 4087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Har ställt in den på värme läget, kör fläkten på auto o tempen på 23 grader.

Upplever ibland att den går lite ojämnt, det är som att den ökar o minskar i varv tal och luftmängd!
Våran förra pump som gick sönder gjorde inte så här med samma inställningar.
Kan en ny pump behöva en viss inkörning för att funka korrekt sedan? Den har gått nu i 2 dagar!

Vad kan detta bero på?
« Senast ändrad: 08 februari 2009, 19:10:35 av sanyohater »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Nu har inte jag en Sanyo men det är väl ganska vanligt att de gör på detta sätt, Toshiba i autofläktsläge gör precis så och det är även helt riktigt för att den skall arbeta optimalt.

Dock är det så att man kan vara tvungen att låsa fläkthastigheten manuellt för att få en tillräcklig värmespridning.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Vi kör på jämt på autoläget på dagtid, och sänker den på läge 1 på natten
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Men hur fungerar det om man ställer fläkten på ett fast läge ex. maxfart 3 hur funkar det då?? Kommer den ändå att hålla en viss temp som jag ställt in ex. 23 grader? Stannar den helt då när den uppnått den tempen istället för som på autoläget på fläkthastigheten att den bara minskar luftflödet automatiskt!?

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Fläkthastigheten skall inte påverka inställd temperatur.

Men alltför låg fläkthastighet leder till att endast rummet pumpen sitter i har rimlig temperatur, spridningen blir kass.

Och pumpen stannar aldrig förrän inverterdriften har uppnått mineffekt för att hålla inställd temperatur.

Se det så här:
Fläkthastighet 3 = Högt luftflöde, luften ur innerdelen kanske då behöver hålla 40grader för att upprätthålla inställd temperatur.
Fläkthastighet 1 = Lågt luftflöde, luften ur innerdelen kanske då behöver hålla 60grader för att upprätthålla inställd temperatur.

För att få ut mest effekt ur en pump kommer aldrig fläkthastighet 1 att räcka, det bästa är att låta pumpen bestämma men det kräver antingen att den har temperaturgivare som sitter i fjärrkontrollen, eller att spridningen i huset ändå är tillräcklig annars kommer det troligen att bli kallare i de bortersta rummen desto varmare det blir ute.

Jag själv kör på fast hastighet 3 av 5 på min Toshiba och när det blir lite varmare kan man gå till 2, när solen ligger på under vår /höst kan man gå över till autoläge.
« Senast ändrad: 08 februari 2009, 21:50:14 av Mike »

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Tack för ditt utförliga svar  :D

Edit: En sak jag undrar över är - borde inte pumpen nötas/slitas mer att köra på auto läget då på fläkthastigheten eftersom den ökar och minskar hela tiden i hastighet!?
« Senast ändrad: 08 februari 2009, 22:05:09 av sanyohater »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Nej.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Sliter kanske mer på lager, men pumpen får bäst Cop och köra på hög fläkthastighet, för högsta avkylning på innedelen, samt vid vid många minusgrader, bättre spridning på värmen.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
Har för mig Sanoy var snarlik Electrolux ....

Högt fläktvarvtal ökar produktionen av värme. När satt temperatur har uppnåtts så sänks varvtalet.

Är det kallt ute och kylan tränger på kommer pumpen maxvarva ända tills avfrostningen.

Att copvärdet ökar med högt fläkt tal kanske inte stämmer .... 
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!