Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi FH35 utedel 4 blink först, nu 3 blink  (läst 812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MonkeyBussiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HJÄLP!!!

Har en fh35 som vid uppstart går igång och varvar upp fint. Får som varmast 56°C vid utblåset. Även kyla går att köra och då levererar den 0°C vid utblåset. Så fyrvägaren verkar funka. Har även kontrollerat spolarna till fyrvägaren och expansionsventilen.

Garantin har gått ut.

Den varvar ner när den isat på och det är dags för avfrostning, sedan avfrostar den lite, långsamt och ibland knappt alls. Oavsett vilket så när den tycker att den frostat av klart och går över på värme igen så går fläkten inomhus med låg hastighet och kompressorn går på lågvarv men ingen värme produceras. Rören mellan inne och utedel förblir kalla.

Startar man om pumpen efter någon timme så går den igång och ger bra värme igen tills det är dags att frosta av igen.

Först fick jag 4 blink på utedelen när den försökte starta efter avfrostning och nu efter att ha gjort några omstarter för att se hur den beter sig så har felkoden övergått till 3 blink. Dessa tre blink börjar efter några minuter medan den kör och värme kommer, den fortsätter att funkar tills det är dags för avfrostning och växling till värme sedan är den i läget med låg fläkthastighet på innedel och låg frekvens på kompressorn. Ibland gör den ett ryck och varvar upp men ingen värme kommer. Då måste manuell omstart göras igen.

Jag misstänker ety givarfel men behöver vägledning i vilken givare som framkallar ovan nämnda fenomen?

HJÄLP!!!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 utedel 4 blink först, nu 3 blink
« Svar #1 skrivet: 21 december 2023, 08:45:07 »
inga blink på innedelen?

Utloggad MonkeyBussiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 utedel 4 blink först, nu 3 blink
« Svar #2 skrivet: 21 december 2023, 15:37:13 »
inga blink på innedelen?


Nej det är lite konstigt. Endast på utedelen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FH35 utedel 4 blink först, nu 3 blink
« Svar #3 skrivet: 21 december 2023, 16:25:17 »
Bifogar felkodslista på 3 och 4 blink när utedelen går och om den står stilla.
Lite märkligt om du har 0 grader ut från innerdelen vid kyldrift då jag antar att du har ca 20-24 grader vid innerdelen och fläkt på steg 3.
Har inte råkat ut för detta innan så har inga andra tips än vad som framgår på felkoderna.
Bra utblåstemp så någon brist är det inte.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MonkeyBussiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 utedel 4 blink först, nu 3 blink
« Svar #4 skrivet: 21 december 2023, 16:59:39 »
Bifogar felkodslista på 3 och 4 blink när utedelen går och om den står stilla.
Lite märkligt om du har 0 grader ut från innerdelen vid kyldrift då jag antar att du har ca 20-24 grader vid innerdelen och fläkt på steg 3.
Har inte råkat ut för detta innan så har inga andra tips än vad som framgår på felkoderna.
Bra utblåstemp så någon brist är det inte.

Har läst de felkodslistor som finns att läsa men det står ju olika i alla tre. Samtliga listor modellspecifika.

Finns det någon givare som brukar strula?!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FH35 utedel 4 blink först, nu 3 blink
« Svar #5 skrivet: 21 december 2023, 17:17:06 »
Ser att jag missade att fÃ¥ med bilagan 😂
Den kommer nu.
Många listor finns det men det måste vara den där bara utedelen blinkar och jag tror jag hittade rätt.
Ingen givare jag varit med om som fått dina fel.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 utedel 4 blink först, nu 3 blink
« Svar #6 skrivet: 22 december 2023, 15:46:44 »
det här visar ju på gasbrist som största orsaken

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FH35 utedel 4 blink först, nu 3 blink
« Svar #7 skrivet: 22 december 2023, 15:48:56 »
Det är upp till 56 grader i utblåset så låter tveksamt med gasbrist!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MonkeyBussiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 utedel 4 blink först, nu 3 blink
« Svar #8 skrivet: 22 december 2023, 20:44:31 »
det här visar ju på gasbrist som största orsaken

Jag kommer fram till samma som dig. Ser dock inga läckage och hittar ingen oljefilm/fet hinna som det kan bli vid gas/köldmedie läcka.

 Jag kan köra bÃ¥de kyla och värme sÃ¥ växelventilen funkar. Har kört expansionsventilen i tvÃ¥ngsläge och den clickar som den ska enligt manualen. Spolen till växelventilen drar. Alla ohm-mätningar pÃ¥ givare visar rätt motstÃ¥nd. Finns bara tvÃ¥ saker som kan vara fel nu och det är kretskortet eller för lite gas.

Kretskort 7000kr+jobb.

Fylla gas några hundralappar?!!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 utedel 4 blink först, nu 3 blink
« Svar #9 skrivet: 23 december 2023, 11:42:38 »
den elektroniska expansionsventilen är inte lätt att manipulera hur gjorde du då?

felkoden betyder ju hög hetgas kan även ha orsaken ventilfel i kompressorn vilket kan komma och gå beroende på föroreningar.

man kan köra systemet i kyla och kolla om det är rätt mängd gas i, att "toppa upp" är inte tillrådligt då man inte vet blandningsförhållandet på den gasen som är kvar.

det går väl i ca 1kg gas ca 3000.- + arbete

Utloggad MonkeyBussiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 utedel 4 blink först, nu 3 blink
« Svar #10 skrivet: 24 december 2023, 00:52:41 »
den elektroniska expansionsventilen är inte lätt att manipulera hur gjorde du då?

felkoden betyder ju hög hetgas kan även ha orsaken ventilfel i kompressorn vilket kan komma och gå beroende på föroreningar.

man kan köra systemet i kyla och kolla om det är rätt mängd gas i, att "toppa upp" är inte tillrådligt då man inte vet blandningsförhållandet på den gasen som är kvar.

det går väl i ca 1kg gas ca 3000.- + arbete

Här lägger jag in en bild från manualen på testkörning av LEV (expansionsventilen)

Kommer en kille i mellandagarns och väger ur gasen och kompletterar vid behov. Blir sista testet innan beställning av ny anläggning.

Här är bilden:

Utloggad MonkeyBussiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 utedel 4 blink först, nu 3 blink
« Svar #11 skrivet: 31 december 2023, 03:09:37 »
Det är upp till 56 grader i utblåset så låter tveksamt med gasbrist!

Nu har jag kommit fram till orsak för felkoderna.

När pumpen går i avfrostning är det endast defrost heatern som värmer kondensorn. Man hör att kompressorn vill dra igång och avfrosta men inget händer, den varvar upp som den ska men blir ingen värme i utedelen. Tog då gummiklubban efter ca fyra minuter och gav den en liten knack i sidan på kompressorn och vips så skorrar det till i något inuti den och sedan hör man hur trycket ändras och frosten smälter och rinner av. Avfrostningen är klar på någon/några minuter och sedan växlar den till värme av sig själv igen och tuffar på tills det är dags att frosta av igen. Då får man ta fram gummiklubban igen och sen funkar det.

Kompressorn har således ett internt fel och är inte värd att laga.

Hoppas denna tråd kan vara till nytta för någon annan med liknande problem.

Gott Nytt Ã…r alla!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!