Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Galanz värmepump, är de bra ? ? ?  (läst 2430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyber

  • Kyltekniker Klass 1 cert,tidigare industrielektriker.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Galanz värmepump, är de bra ? ? ?
« skrivet: 06 februari 2010, 18:35:14 »
Hej.

En kompis köpte en Galans värmepump på blocket för några år sen. Pumpskrället gick som en klocka tills den slutade avfrosta.
Kylkretsen var helt OK men kretskortet "kallade" aldrig på avfrostning.

Någon mer som har erfarenhet av dessa pumpar ? Idag kör jag den med en egenbyggd PLC styrning o det går som tåget.

Vad vet man om kvaliteten på kompressorn, märket är highly. Vet att samma kompressor sitter i RITALS industrikylare för elskåp.
Allt i pumpen ser seriöst rejält ut. bla pressgjutna fläktmotorer. Maskinen är på 7 KW ON/OFF. Den ska sitta i ett båthus.

/Cyber

Har en Ecoair 107 med egentillverkat styrssystem (PLC) som komplement till en Nibe 1230.
Hemabyggd AC i båten med sjövatten kondensor (PLC styrd) samt en Aermec till källaren sommartid.
Kylcertifikat KLASS 1

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vad var Galanz är de bra ? ? ?
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2010, 18:38:32 »
Hej

Galanz är tillverkad i Kina och såldes under namnet Nordic Air för ett antal år sedan. Jag hade aldrig aldrig köpt en sådan pump.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Galanz värmepump, är de bra ? ? ?
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2010, 19:07:57 »
Har själv en Galanz som gÃ¥tt sen -06 med lite knot och gnissel...  men den gÃ¥r och avfrostar utan nÃ¥gon kärlek alls sen installationsdagen  :)

Jag har fått en bakgrundshistoria som lyder enl följande:
De första serierna av Nordic air fungerade.
när man ville att Kina-fabriken skulle sänka sitt pris gjorde man det...men prutade pÃ¥ komponent-kvaliten.. och is-maskinen som ledde till att NA konkade var uppfunnen  ;D
Efter konkursen fick ett par intressenter fabriken att återuppta produktionen igen...men med de specar de första serierna hade.
dessa säljs bla under namnet Galanz.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cyber

  • Kyltekniker Klass 1 cert,tidigare industrielektriker.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Galanz värmepump, är de bra ? ? ?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2010, 16:11:39 »
Ok, tack för svaren.
misstänkte att det var en skitpump. Jag fick pumpen så den behöver inte vara lika bra som en ny DAIKIN för 45.000:- ;D

Jag ska ha pumpen för att värma båten på vintern, då duger den bra. Styr pumpen med en liten PLC kontroller i
stället för det hjärndöda orginal styrkortet. Tycker ändå att kyltekninska delarna håller bra kvalite o funktion.

Det står "made in Chain" på allt i den, men det gör det ju på alla grejjer numera bra som dåliga.
Kompressorn i den är exakt samma som RITTAL har i sina industri kylare för apparatskåp, dessa går ju 24 tim /dygn i hård
drift med höga kondenseringstemperaturer vet jag. Dessa kylare kostar dessutom mycke.

/cyber
« Senast ändrad: 07 februari 2010, 16:17:00 av cyber »
Har en Ecoair 107 med egentillverkat styrssystem (PLC) som komplement till en Nibe 1230.
Hemabyggd AC i båten med sjövatten kondensor (PLC styrd) samt en Aermec till källaren sommartid.
Kylcertifikat KLASS 1

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Galanz värmepump, är de bra ? ? ?
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2010, 12:25:15 »
Hittade toppen pÃ¥ ett vitt lock igÃ¥r...det var min galanz helt översnöad  huvuddunk
Orkade inte med att skotta fram den igÃ¥r eftersom jag fick andra uppgifter med 40cm is i hängrännorna och smältvatten i takfots-lÃ¥dorna  >:(

Hur som helst...idag gav jag mig på att skotta mig fram till "liket"...helt säker på att döden hade inträffat.
Döm om min förvåning när jag närmade mig stället där pumpen står och jag hörde livstecken ...
Pumpen levde i sitt eget lilla snö-hotell...batteriet var helt isfritt   :o
Jag hade fram tills nu inte ens brytt mig om att gå in i lillhuset den betjänar..jag var ju helsäker på att den var död..men nu gick jag och hämtade nycklen...20 ºC och det sedvanliga knorrandet i innedelen.
det kallar jag Kina kvalitet  ;D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 688
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!