Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpsförsäljare  (läst 2267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Värmepumpsförsäljare
« skrivet: 26 januari 2010, 21:18:23 »
 
  Man blir ibland lite fundersam efter att man sprÃ¥kat med nÃ¥n Värmepumpsföräljare . Hur mÃ¥nga av dem är egentligen Riktigt kompetenta ?
   När man sitter här och läser pÃ¥ forumet sÃ¥ lär man sig en hel del . Men när man som sagt diskuterar typ tekniska detaljer om en pump sÃ¥ kan en dylik försäljare/montör ibland
   verka som att de inte vet sÃ¥ mycket i själva verket  >:(     
    Vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter när ni köpt/tänkt köpa pump . Min Ã¥sikt är nog generellt att det är nog bäst att själv vara pÃ¥läst för att inte "trilla dit" .
   Detta gäller dock annat ochsÃ¥ i samhället . Bilförsäljare , TV-försäljare...     knUp
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Värmepumpsförsäljare
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2010, 21:27:22 »
Att säljarna knappt ens vet vad som står i databladet förvånar inte mig så mycket. Däremot att kylteknikernas (-nissarnas) kompetens varierar så mycket förvånar mig mer.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsförsäljare
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2010, 23:26:35 »
Innan jag köpte min Panasonic "fulpump" från CitCop via svågern så åkte jag o en kompis in till Norrköping till en firma där de visade Nordicen, den med rostfritt hölje. Jag frågade försäljaren om copvärdet vid vissa minusgrader och han sade, citat "det är inte intressant med copvärdet, det är som hästkrafterna i en bil och det är inte så viktigt, det är vridmomentet som gäller och den är ovanligt bra på den här värmepumpen, så det här med cop kan du bortse ifrån" slut citat. Då gick vi därifrån. Den var ju blank och fin iallafall...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Värmepumpsförsäljare
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2010, 09:23:38 »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Värmepumpsförsäljare
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2010, 10:12:21 »
Att säljarna knappt ens vet vad som står i databladet förvånar inte mig så mycket. Däremot att kylteknikernas (-nissarnas) kompetens varierar så mycket förvånar mig mer.

Sant men förfärande och det har man ju upplevt via Nibe och via forumen här. Tyvärr har också många fått fel storlekar rekommenderat pga bristande kompetens.
Även service folkets kunskap varierar för mycket enligt min smak.
Men service folket har det svårare att lösa problemen pga bristande tid, går inte att vara överallt samtidigt vilket folk kräver. Blir ofta för snabba koll av anläggningarna.

Har varit service man inom radio o tv så jag vet...Man skulle ibland varit klonad 10ggr för att hinna med....
Säljaren i butiken bladdrar i tio minuter sedan får service killen reda ut problemen efter...... fiR:

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpsförsäljare
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2010, 11:09:40 »
Alla som arbetar med teknik vet hur mycket extrajobb säljarna skapar, som tur är så drar de ju in kunderna till företaget.... så man tjänar pengar. Vet själv med mig att tekniker är jag, ibland även teknisk säljare, men den rena "sälj" mentaliteten saknar jag.

Där gör "säljarna" nytta för företagen, sedan är det bara att bita ihop Ã¥ hjälpa kunderna vidare  :)

Då är det skrämmande att så många tekniker är så kassa, träffar med skrämmande regelbundenhet på tekniker/installatörer/driftsättare som efter 20-40års aktivt yrkesutövande inom VVS, inte vet de grundläggande arbetsprinciperna för en enkel centrifugalpump, som dessutom gärna går på känslig mekanik med stora släggan och undrar varför det fungerar dåligt sedan.

Kan tänka mig att problemet är precis detsamma med värmepumpar, om inte annat sÃ¥ gÃ¥r branscherna liksom hand i hand  8)
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 410
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!