Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blir det lönsamt med det?  (läst 1815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Blir det lönsamt med det?
« skrivet: 06 april 2019, 00:20:43 »
Jag har precis kollat på denna produkt som verkar vara förhållandevis ny på marknaden.

http://www.nibeairsite.com/sv/produkter-sv/franluftsvarmepumpar

Till fastigheter där det idag finns frånluftsventilation utan återvinning, är Air-Sites GreenMaster HP den trygga och tysta lösningen.

Men samtidigt så måste denna utveckling vara billig om den ska löna sig om man tittar på fjärrvärmepriserna.

https://www.hassleholmmiljo.se/fjarrvarme/priser/industrier-och-flerbostadshus/

Synpunkter?

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Blir det lönsamt med det?
« Svar #1 skrivet: 06 april 2019, 06:30:30 »
Saxat från din länk:
Från och med 2019 höjer Boverket sina krav på energihushållning i fastigheter, vilket ställer landets fastighetsägare inför en tuff utmaning. Till fastigheter där det idag finns frånluftsventilation utan återvinning, är Air-Sites GreenMaster HP den trygga och tysta lösningen.

Spelar ingen roll om det är billigt, energiåtgången MÅSTE minska oavsett.
 
Dessutom skrev jag för många år sedan att elpriserna kommer vara låga länge, idag har jag en helt annan uppfattning om framtiden! Jag är rätt övertygad om att elpriserna kommer stiga kraftigt inom en 10 års period och då blir lönsamheten bättre med en Air-Sites GreenMaster HP.

Stiger elpriset kommer ju givetvis fjärrvärmepriset också öka.

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Blir det lönsamt med det?
« Svar #2 skrivet: 06 april 2019, 09:19:25 »
idag har jag en helt annan uppfattning om framtiden!

Jag håller med. Elpriserna kommer att stiga i framtiden.

Man vill t.ex. avveckla kärnkraften, det kommer väl också att påverka elpriset.

Om man bygger nytt kan man ocksÃ¥ installera ett FTX-system.  DÃ¥ Ã¥tervinner man ju t.ex. över 85 % ventilationsvärme.

Samtidigt så är det ju så att de flesta befintliga byggnader med F-System saknar värmeåtervinning ur frånluften och just där skulle denna värmepump kunna vara en lösning.

Men den måste då vara förhållandevis billig och har hög COP för att det ska löna sig att sätta in den i efterhand.
Fördelen verkar ju vara att den har inbyggt fläkt. Så om man t.ex. byter frånluftsfläkt på ett äldre F-system skulle man också kunna titta på den.
« Senast ändrad: 06 april 2019, 09:27:46 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Blir det lönsamt med det?
« Svar #3 skrivet: 06 april 2019, 09:34:42 »
Saxat från din länk:
Från och med 2019 höjer Boverket sina krav på energihushållning i fastigheter, vilket ställer landets fastighetsägare inför en tuff utmaning. Till fastigheter där det idag finns frånluftsventilation utan återvinning, är Air-Sites GreenMaster HP den trygga och tysta lösningen.

Spelar ingen roll om det är billigt, energiåtgången MÅSTE minska oavsett.
 

Det är kanske nya byggnader han pratar om.

Men jag vill ju titta på befintliga byggnader (utan värmeåtervinning ur frånluften). Där måste ju denna lösning vara billig för att den ska löna sig.
« Senast ändrad: 06 april 2019, 10:11:04 av Ewald »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Blir det lönsamt med det?
« Svar #4 skrivet: 06 april 2019, 12:06:21 »
Om du tänker dig typiska byggnader med lägenheter, som tex där min mor & syster bor i HSB kåkar från sjutti-talet, så saknas helt riktigt återvinning på frånluften, kråkorna har det fin-fint där

Men hur tänker du dig återföringen av återvunnen energi? I vilken form erhälls den? Och hur ska den återföras till värmesystemet?

Ett flertal fläktar för frånluft sitter oftast på taket och det finns ingen egentlig förbindelse med värmesystemet, tex radiatorkretsarna. Lägenheterna ventileras oftast via köksutsuget över spisen samt i badrummet och saknar nog tilluft också, frisk luft släpps in via fönsterventiler. Ser ju också att dom här enheterna kommer kräva frekvent underhåll också med ökad rengöring och täta filterbyten som nog kommer fettas igen rätt snabbt av stekos
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Blir det lönsamt med det?
« Svar #5 skrivet: 06 april 2019, 13:24:11 »
Om du tänker dig typiska byggnader med lägenheter, som tex där min mor & syster bor i HSB kåkar från sjutti-talet, så saknas helt riktigt återvinning på frånluften, kråkorna har det fin-fint där

Men hur tänker du dig återföringen av återvunnen energi? I vilken form erhälls den? Och hur ska den återföras till värmesystemet?

Ett flertal fläktar för frånluft sitter oftast på taket och det finns ingen egentlig förbindelse med värmesystemet, tex radiatorkretsarna. Lägenheterna ventileras oftast via köksutsuget över spisen samt i badrummet och saknar nog tilluft också, frisk luft släpps in via fönsterventiler. Ser ju också att dom här enheterna kommer kräva frekvent underhåll också med ökad rengöring och täta filterbyten som nog kommer fettas igen rätt snabbt av stekos

Alltså den tekniska lösningen är ju känd.

Så det man vanligtvis gör är att man kopplar in ett återvinningsbatteri efter frånluftsfläkten som i regel sitter på vinden.

De här borde ha det: https://www.aircoil.se/se/

Sen kopplas återvinningsbatteriet (som sitter i kanalen på F-systemet på vinden) till en (för ändamålet rätt dimensionerad) fastighetsvärmepump som t.ex. sitter i någon undercentral i källaren.

Man måste förstås ha ngn schakt eller ngt liknande där man kan dra rören som kopplas till värmepumpen.

Sen kopplas värmepumpen till värmesystemet (som vanligt).

Så den tekniska lösningen finns. Det är mer en fråga om det är lönsamt att komplettera befintliga F-System med värmeåtervinning.

Det finns också lösningar där man försöker återladda borrhål med hjälp av ett återvinningsbatteri som sitter i frånluften.

Som sagt, tekniska lösningar finns, men det som är frågan är om det är ekonomiskt lönsamt att göra.

« Senast ändrad: 06 april 2019, 13:42:47 av Ewald »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Blir det lönsamt med det?
« Svar #6 skrivet: 06 april 2019, 14:48:07 »
Bäst svar bör väl ngn fastighetsförvaltare kunna ge om hen känner till aktuell energiförbrukning och andra parametrar för fastigheterna. Generellt tror jag det finns mkt att göra dvs det är säkert lönsamt men för att ta reda på hur mkt så krävs en beräkning för varje enskild fastighet. Vad behöver man då veta hur mkt energi som kan vara återvinningsbar?
- totalt frånluftsflöde
- genomsnittlig temperatur/rh på densamma

???

(Jag känner en som sitter styrelsen för en BRF där man gjorde en annan åtgärd som gav enorm besparing; man installerade bergvärme för uppvärmning och använder fjärrvärme bara för tappvarmvatten, gav mkt positivt resultat, lite OT eftersom detta forum handlar om FLVP men nog tror jag det finna massor att göra. Funderar du på att dra igång en verksamhet inom detta område??)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Blir det lönsamt med det?
« Svar #7 skrivet: 06 april 2019, 16:15:36 »
Värmepumpstillverkarna t.ex. Thermia eller IVT har ju olika beräknings- och simulationsverktyg.

FrÃ¥nluften har ju vanligtvis en temperatur pÃ¥ 21-22 grader (i alla fall under uppvärmningssäsongen) och frÃ¥nluftsflödet bör ju i regel ocksÃ¥ vara känt. 

Bergvärme är effektiv men inte alltid kan man borra i berg. Innan man borrar måste man ansöka om tillstånd på kommunen.

http://www.stockholm.se/ByggBo/dinbostad/Varmepumpar/Fragor-och-svar-om-ansokan-om-tillstand-for-att-borra-efter-bergvarme/

(Nja, jag har för tillfället inga planer på att dra igång med att installera sådana lösningar)

Ja, i princip handlar tråden om återvinning av energi ur frånluften. Så det är ju ngn form av vätskekopplad värmeåtervinning där frånluften värmar vätskan i återviningsbatteriet. Vätskan cirkulerar i ett rörsystem mellan återvinningsbatteriet och värmepumpen.
« Senast ändrad: 06 april 2019, 16:22:58 av Ewald »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!