Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av värmen i Nibe F750 vid dyrt elpris  (läst 994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pumpbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stänga av värmen i Nibe F750 vid dyrt elpris
« skrivet: 07 december 2022, 12:39:45 »
Hej,

Har lite funderingar kring Nibe F750. I dagens kärva elpristider vill jag helst stänga av värmen/kompressorn så mycket som möjligt och stödelda i kamin, men det verkar inte vara möjligt med den här pumpen?

1) Den verkar inte ha enbart ett varmvattenläge som bergvärmepumpar.
2) Kör jag en lägre kurvlutning så sjunker temperaturen såklart med billigare drift, men när frånluftstempen når 16 grader (mina termometrar läser 18-19 i huset), så slår FLVP till ett frysskyddsläge och kör enbart elpatronen tills frånluft är stabilt över 17 grader. Sist jag kollade frös saker vid noll, inte 16. Den här gränsen verkar inte gå att ändra nånstans i servicemenyn heller.

Så resultatet är att jag aldrig kan stänga av värmen helt när elen är som dyrast. Den kör en el-ovverride om frånluften sjunker, och stänger jag av pannan helt har jag inget varmvatten (eller ventilation).

Hur ska man göra?

Har förövrigt följt optimeringsguiden för F750 som finns här...

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Stänga av värmen i Nibe F750 vid dyrt elpris
« Svar #1 skrivet: 07 december 2022, 19:15:03 »
Visst borde du kunna ställa in manuellt läge och bocka ur 'värme'?

Annars Smart Price (SPA) med hög påverkansgrad för att flytta värmeproduktion till billigare timmar.

Finns även möjlighet att styra på AUX ingången med relä typ Shelly 1 via Wifi t.ex. och blocka både tillsats eller värme.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad pumpbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga av värmen i Nibe F750 vid dyrt elpris
« Svar #2 skrivet: 08 december 2022, 00:02:13 »
Jaså var det gömt där under. Tack då hänger jag med. Hittade även i en annan tråd att kompressorn helt enkelt inte jobbar under 16 grader. Inte mycket att göra åt det alltså.

Nu måste jag lista ut varför framledningstemperaturen inte ökar något nämnvärt. Nu med -13 grader ute på kurva 6 +1 ska den ha 43 grader men den orkar bara upp till 32.

Kompressorn jobbar med max 54Hz vilket känns lågt. Enligt optimeringstråden ska den kunna jobba upp över 120Hz med de inställningarna. Där är den aldrig...

Nytt filter, luftat system och 1 bar tryck.
« Senast ändrad: 08 december 2022, 00:05:10 av pumpbert »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Stänga av värmen i Nibe F750 vid dyrt elpris
« Svar #3 skrivet: 08 december 2022, 08:22:48 »
Storlek på hus?? För litet luftflöde?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad pumpbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
168kvm 1,5 plan byggt 00 i Göteborgsområdet. Jag är andra ägaren. Gissar att byggaren inte märkt av några grejer då dom gödslade på med elgolvvärme i både kök, hall och två badrum.

Luftflödet verkar ok, kör pumpen på 70% under dagen och 65% under natten (för att dämpa bullret lite) och det ligger på över 180 för det mesta enligt optimeringsguiden här.

Nu på morgonen hade jag aktuellt GM på -800 och då gick den i 62Hz. Hade då tillskott på 1,5kW, jag hade ställt ner tillskottsgränsen till -700GM (som jag hade innan jag petade mha optimeringsguiden). Pumpen hade slagit av under natten igen pga för låg FL-temp. så jag behövde snabbt få upp tempen igen. Den orkade nätt och jämnt leverera beräknade 43 grader framledning, men när jag slog av tillskottet började den långsamt sjunka ner till 41 grader framledning. Den orkade inte hålla beräknad framledning utan tillskott alltså. Känns inte riktigt rätt vid enbart -12 grader.


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Stänga av värmen i Nibe F750 vid dyrt elpris
« Svar #5 skrivet: 08 december 2022, 15:25:18 »
Citera
Den orkade inte hålla beräknad framledning utan tillskott alltså. Känns inte riktigt rätt vid enbart -12 grader

Jo, det tror jag är rätt, ser inte ut att du kan räkna med mer med bara en kompressor på 5 kW och den storlek på huset. Eftersom framledningen sjunker från 43 till 41 så indikerar ju det att bara kompressor inte räcker till. I vissa extremt bra isolerade hus kanske det skulle vara tillräckligt men troligen inte i ett hus från 00

Samma för oss, 5 kW kompressor, vid -10 behövs eltillskott då och då för att stötta, annars sjunker vår framledning också
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad latourx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?


Luftflödet verkar ok, kör pumpen på 70% under dagen och 65% under natten (för att dämpa bullret lite) och det ligger på över 180 för det mesta enligt optimeringsguiden här.


Du bör ligga runt 210 i luftflöde på den storleken av hus. Är alla tilluftsventiler öppna och filtret rent och du trots det inte kommer högre än 180 så återstår endast höjning av fläkthastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!