Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimised Heating 4 - senaste generationens luftvärmepumpar för kallt klimat  (läst 3320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som tidigare nämnt lanserar Daikin en ny serie optimerade luftvärmepumpar för kallt klimat.

Modellerna är Caldo XR och Solo XR.

Solo XR-enheter är A ++ / A-klassade (average / cold)
Placeringen av dessa är över dörr / fönster tack vare 286 mm bygghöjd.
De kommer i 25 och 35 storlek. kapaciteten är 3,3 / 4,15 kW @ -15C och 2,8 / 3,0 kW @ -25C

Våra flaggskepp är Caldo XR 30 och 40, det är A +++ / A + klassade enheter (average / cold) med imponerande prestanda.
Caldo XR 40 har effekten 5,0 kW @ -15 °C och 4,0 kW @ -25 °C.
Under lanseringen förra veckan såg jag att XR 40 presterar 4,2kW @ -25°C med ett COP på 2,17.

Caldo XR 30 presterar 4,5 kW @ -15 °C och 3,3 kW @ -25 °C.

Caldo XR är också utrustad med vad vi kallar "kaminlogik" som gör att enheten kan fungera på ett riktigt sätt med en öppen spis/kamin i huset. Om enheten upptäcker att rumstemperaturen är högre än den begärda, stannar kompressorn och enheten jobbar med fläkten endast. Ju större skillnad mot önskad rumstemperatur desto snabbare roterar fläkten i inomhusenheten för att fördela energin i huset. När temperaturen i rummet sjunker under inställd temperatur startar kompressorn automatiskt igen. Denna funktion kan sättas på eller av beroende på om det finns en öppen spis eller ej.

Alla modeller levereras med en bred modulerande 2-kammars R32 Swing kompressor och en 3-radig frihängande värmeväxlare på utomhusenheten av senaste generationen.
Utomhusenheten kännetecknas av en mycket tyst och vibrationsfri drift även i ett kallt klimat

Publicering av broschyrer följer inom kort.



Många hälsningar
Daikin
« Senast ändrad: 21 september 2017, 15:28:10 av Daikin_ »

Utloggad Norran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny här och ska köpa min första Llvp, efter att ha sorterat bort de andra modellerna jag kvar att välja mellan Samsung Smart Comfort 9 och den nya Caldo XR30.

Skillnader i teknik, effekten, energibesparingar, pris o.s.v. är inte viktigast. För mig är det viktigaste att ljudnivån invändigt är bra. Ska installeras i en öppen lösning 60 kvm. jag har fastnat för Comfort 9 som jag förstår är tystast av alla Llvp. Jag har hittat en ljudspecifikation på Caldo XR30 men förstår den inte riktigt. Därför frågar jag här hur ljudspecifikationen ser ut och står sig i jämförelse med Samsung Smart Comfort 9 och/eller om Daikin saluför en tystare modell?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad har du för data för Samsung maskinen ?

Mvh
Daikin

Utloggad Norran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
På rena prestanda så är Caldo XR betydligt bättre på alla mätpunkter förutom ljudet. Att Samsungen har en lägre ljudnivå säger inte så mycket om inte flödet specificeras. Personligen anser jag att ljudbilden på Samsungen har ett ganska så stort hopp mellan de lägsta hastigheterna samt mellan 2 och 3. I praktiken kommer nog Caldon upplevas tystare.

Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!