Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.  (läst 15728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Utloggad Sturad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #16 skrivet: 20 september 2017, 11:28:08 »
Hej,

Jag har ett 2-plans hus (120m2 per våning) och har tidigare uppvärmts av två sanyo 123 lvps viket har snurrat i ca 12 år och nu har den ena rasat (kompressorn)
Teknikern som jag använder mej av rekommenderade Daikin X35 men blir nu lite kluven då XR modellerna kommer om ca 3 veckor (?)
Kylmedlet 410a skall vara effektivare men blir förbjudet 2025. Detta borde ändå inte innebära problem eftersom påfyllning sällan behövs göras.

Kompressorgarantin för X35 är 10 år, är det samma med XR30?
Tittar jag på siffrorna mellan X35 och XR30 så har X35an högre maxvärme medan XR30 endast har en bättre effektivitet på -20/-30
En viktig faktor är också ljudnivån med denna pumps placering.
Är det något mer som skiljer modellerna åt funktionsmässigt?

Jag klarar mig med en lvp kanske en månad till så min fråga är: skall man invänta XR30 eller köra med den välbeprövade X35?
« Senast ändrad: 20 september 2017, 11:29:46 av Sturad »

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #17 skrivet: 20 september 2017, 12:26:41 »
Om du ska jämföra är det nog X35 mot nya XR40 eller den mindre X25 mot den nya XR30. Daikin har bytt siffror från 25 och 35 till 30 och 40.

Den större XR40 har tex lite större innerdel än de gamla modellerna (även jämfört med XR30) och tittar du på luftflödet så ger den på betydligt mer luft vid samma fläktläge med lika ljudtryck.

Mr Daikin kan förhoppningsvis komma med lite mer fakta och argument.
« Senast ändrad: 20 september 2017, 12:33:52 av VP-News »

Utloggad Tomas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #18 skrivet: 20 september 2017, 12:41:36 »
Sturad:
Har du fått ett prisförslag på en Daikin caldo x35?
Har själv funderingar på en sån så jag är nyfiken.

Utloggad Sturad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #19 skrivet: 20 september 2017, 14:14:12 »
Om jag inte blandat ihop alla modellbeteckningar sÃ¥ kostade X35  20,7t inkl moms (utan installation)

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #20 skrivet: 20 september 2017, 15:03:17 »
Hej,

Jag har ett 2-plans hus (120m2 per våning) och har tidigare uppvärmts av två sanyo 123 lvps viket har snurrat i ca 12 år och nu har den ena rasat (kompressorn)
Teknikern som jag använder mej av rekommenderade Daikin X35 men blir nu lite kluven då XR modellerna kommer om ca 3 veckor (?)
Kylmedlet 410a skall vara effektivare men blir förbjudet 2025. Detta borde ändå inte innebära problem eftersom påfyllning sällan behövs göras.

Kompressorgarantin för X35 är 10 år, är det samma med XR30?
Tittar jag på siffrorna mellan X35 och XR30 så har X35an högre maxvärme medan XR30 endast har en bättre effektivitet på -20/-30
En viktig faktor är också ljudnivån med denna pumps placering.
Är det något mer som skiljer modellerna åt funktionsmässigt?

Jag klarar mig med en lvp kanske en månad till så min fråga är: skall man invänta XR30 eller köra med den välbeprövade X35?
Caldo X35 är en mycket populär och bra maskin, speciellt norröver där den har visat sig fungera fantastiskt bra. Om du bor på en ort som ej är kallare än -20 °C så Är XR30 en bättre maskin i mina ögon. Samma effekt, högre verkningsgrad vid alla mätpunkter och ett högt COP/SCOP. Ljudbilden är förbättrad med lägre minsta ljudnivå, autofläkt innefattar 6 hastigheter så maskinen blir mycket mjuk i sin karaktär. Logiken med automatisk distribution av värme med dynamisk fläktsytrning när det är varmare i rummet än inställd temp. är väldigt praktiskt oavsett om man har en öppen spis eller om temperaturen stiger p.g.a. solinstrålning/passiv värme i huset.
Utöver detta så har vi en mycket effektiv luftrening i Caldo XR som är tagen från Caldo R / Ururu Sarara.
Tystare utedel i hela arbetsområdet är inte heller fel.
Jag hade nog väntat in XR30. tummenupp
/D
« Senast ändrad: 20 september 2017, 15:06:10 av Daikin_ »

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #21 skrivet: 20 september 2017, 15:11:45 »
Om du ska jämföra är det nog X35 mot nya XR40 eller den mindre X25 mot den nya XR30. Daikin har bytt siffror från 25 och 35 till 30 och 40.

Den större XR40 har tex lite större innerdel än de gamla modellerna (även jämfört med XR30) och tittar du på luftflödet så ger den på betydligt mer luft vid samma fläktläge med lika ljudtryck.

Mr Daikin kan förhoppningsvis komma med lite mer fakta och argument.
Det är riktigt att vi har bytt från 25/35 till 30/40. Anledningen är att återspegla att den "lilla" maskinen faktiskt är betydligt kraftigare än föregångaren. Ner till -20 °C så håller XR30 samma eller högre effekt än X35 och dessutom är maskinen 10 % smalare och har en högre verkningsgrad. Egentligen kan man säga att XR30 ersätter X35 och att XR40 är en ny modell i en helt egen klass. XR40 måste upplevas för att man skall kunna förstå att maskinen sporrat ut så pass mycket effekt med en ljudnivå som är upp till 15dB(A) lägre än alternativa lösningar på marknaden. Äntligen en maskin som värmer ett helt hus men låter knappt någonting. De som bor i Stockholm med omnejd är välkomna att efter bokad tid komma hit och lyssna på maskinen i en riktig miljö.

/D

Utloggad Sturad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #22 skrivet: 20 september 2017, 15:51:36 »
Tack för utförliga och mycket bra svar, låter som det blir XR-serien!

Med tanke på planlösningen jag har så måste jag ha två pumpar och funderar även på att byta ut den andra också innan den också går sönder.

Vet du ungefärligt vilken vecka när de släpps och hur ser prisbilden ut för XR30/XR40?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #23 skrivet: 20 september 2017, 16:02:56 »
Tack för utförliga och mycket bra svar, låter som det blir XR-serien!

Med tanke på planlösningen jag har så måste jag ha två pumpar och funderar även på att byta ut den andra också innan den också går sönder.

Vet du ungefärligt vilken vecka när de släpps och hur ser prisbilden ut för XR30/XR40?
Maskinerna kommer att börja levereras utt till kunder under slutet Sept/början Okt som det ser ut nu. Tillgängligheten är mycket begränsad p.g.a. de stora antalet ordrar vi har fått in på maskinerna. D.v.s. vi kommer inte kunna leverera ut till alla kunder direkt. Prisbilden kommer säkert påverkas av tillgängligheten då det är nästan slagsmål om dessa. Dock så borde en XR30 inte skilja så mycket i pris jämfört med X35. Men som sagt, det beror på din tilltänkta leverantörs tillgänglighet av maskiner.

/D

Utloggad Sturad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #24 skrivet: 21 september 2017, 10:45:58 »
Det var inte bra för mig iaf, behöver ha en lvp installerad senast i slutet på oktober.
Min leverantör kände inte till XR modellen, så det var jag så fick informera dem om nyheten, och de kan inte göra en beställning heller eftersom de inte finns tillgängliga.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #25 skrivet: 21 september 2017, 14:07:49 »
Det var inte bra för mig iaf, behöver ha en lvp installerad senast i slutet på oktober.
Min leverantör kände inte till XR modellen, så det var jag så fick informera dem om nyheten, och de kan inte göra en beställning heller eftersom de inte finns tillgängliga.
Vi jobbar på för fullt.
Förhoppningsvis hinner vi publicera maskinerna på hemsidan idag. Även tillgängligheten kämpar vi med.
/D

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Kloka Mats

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 70-tals villa i tvÃ¥ plan pÃ¥ 160 kvm.
Nu är hemsidan uppdaterad med de nya maskinerna:

Caldo XR:
https://www.daikin.se/content/dam/DASW/document-library/catalogues/ac/split/CaldoXR.pdf

Solo XR:
https://www.daikin.se/content/dam/DASW/document-library/catalogues/ac/split/SoloXR.pdf

Mvh
Daikin

Intressant!

Det är imponerande prestanda på dessa nya pumpar och min bedömning är att Caldo XR40 kan mäta sig med Panasonics nya HZ35TKE (som jag hittills bedömt vara den bästa pumpen för mina behov; SCOP, COP, Ljudnivå, Värmekapacitet, luftflöde.

Daikin pumpen har en fördel mot Panasonic pumpen som gör mig riktigt intresserad. Det är den nya logiken för avfrostning. Daikin hävdar att avfrostning inte behöver göras på upp till 10 timmar vid temperaturer ner mot -20 grader. Jag vet inte om Panasonic har samma styrning, men det är ingen som man marknadsför. Någon som vet?

Nu avvaktar jag priserna, samt tillgänglighet (finns Inga Ã¥terförsäljare som har den nya pumpen än.....?), för den nya Daikin pumpen innan jag bestämmer mig. Vintern är pÃ¥ väg  ???

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #28 skrivet: 22 september 2017, 09:33:57 »
Kontakta Luftmiljöbutiken i Sthlm. De skall få in en första sändning av XR40 den 29/9 men de kanske har sålt slut alla redan ?

Just ljudbilden har varit viktig vid utvecklingen av dessa maskiner, som jag skrev tidigare, kom in till oss så skall jag dema maskinen för dig. Siffror på ett papper är en sak men upplevelsen är en annan.

Vad gäller avfrostningslogiken så är du ju så att en maskin kommer behöva att avfrosta om det föreligger ett behov, fysiska lagar kan vi inte bortse ifrån. Dock så har vi körningar på betydligt längre tider än dessa 10 timmar gjorda i testriggar. Det finns således ingen begränsning av drifttiden och maskinen lär sig av föregående avfrostningar hur den skall reagera. Jag har kört min maskin hemma på övervåningen och haft öppenspis logiken aktiverat (har ingen öppen spis hos mig) då det gärna blir lite varmt när solen ligger på, det är helt fantastiskt att maskinen under dagen jobbar tyst och fint med fläkten för att sprida lagrad värme i huset för att sedan under natten starta kompressorn och producera lite värme när temperaturen faller.

Utöver det så är det bara att gratullera årets värmepumpsspekulanter, jag tror att utbudet i år kommer att ge många intressanta modeller att välja på.

/D

Utloggad FLX

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Luftmiljöbutiken
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #29 skrivet: 22 september 2017, 14:49:12 »
Hej alla Värmepump-lovers,

Det går nu beställa Daikin Optimised Heating 4 Caldo XR och Solo XR hos Luftmiljöbutiken i Stockholm.

https://luftmiljobutiken.se/varmepumpar/luft-luft/daikin-varmepump/

/ Felix
Luftmiljöbutiken i Stockholm AB


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!