Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken tank 2017-2022?  (läst 1271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vilken tank 2017-2022?
« skrivet: 03 april 2017, 13:31:41 »
Hej, har en CTC EcoAir 107 och EcoLogic -11 som jobbar mot en CTC 1100 olja/el och en Nibe VV-beredare. Oljan är slut, och 1100:an är för övrigt på väg att ge upp, styrkortet krånglar, en elpatronkontaktor är kass och den har börjat läcka vatten. Siktar på bergvärme 2022 men kör gärna 107:an fem år till. Om jag slänger ut 1100:an, vad är en bra ersättare som senare kan användas i bergvärmesystemet? Eftersom jag har EcoLogic räcker väl en "dum" tank med elpatron? CTC EcoZenith C510 eller C530? Annat fabrikat?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken tank 2017-2022?
« Svar #1 skrivet: 03 april 2017, 13:46:55 »
Du kan använda dum tank med patron  VP blir en on/of med eget liv , kör själv sÃ¥ nu i mitt andra hus utan el-patron men
EL-panna i serie mot huset  min tank har VV - slingor ( förvärmning till VVB )  men VP är för klen att använda till förvärmning och huset , ( tog ut den i framhÃ¥llande syfte för byte av VP )  VV kanske försvinner hos dig men en 80-100L byggvaruhus kostar inte mÃ¥nga kronor

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken tank 2017-2022?
« Svar #2 skrivet: 03 april 2017, 16:00:26 »
Tack 25fOCUS, finns någon standardsystembild där man ser hur tank lämpligen kopplas till övriga komponenter (vp, ecologic, expansionskärl, ventiler, shuntar, vvb etc)?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken tank 2017-2022?
« Svar #3 skrivet: 03 april 2017, 16:26:54 »
Tack 25fOCUS, finns någon standardsystembild där man ser hur tank lämpligen kopplas till övriga komponenter (vp, ecologic, expansionskärl, ventiler, shuntar, vvb etc)?
Inte vad jag vet : det är inga hemligheter , sÃ¥ här har jag gjort :: men jag har en ecoair 7,5 som jag kastade ut innerdelen pÃ¥ ( skrot )  har en tank 500L med vv-slingor i , kopplat pÃ¥ ett sätt som kanske inte är sÃ¥ vanligt  frÃ¥n VP gÃ¥r det till ett t-kors varav ett gÃ¥r till GV , det innebär att den högre tempen som VP ger gÃ¥r direkt till mina shuntar som reglerar GV och ett till tanken för att om det gÃ¥r till tanken först sÃ¥ orkar inte VP lyfta värmen ,
retur ut frÃ¥n botten till VP  tillopp halvvägs upp pÃ¥ tanken det är större flöde frÃ¥n VP än vad som behövs för systemet sÃ¥ det som systemet inte äter upp gÃ¥r in i tanken varvid returen till VP  ökar och den stänger själv av inställd pÃ¥ returtemp 48C ( sitter en CP pÃ¥ returen till VP UPS 25-60 snurrar jämt pÃ¥ 2:ans växel )efter det en gammal el-panna 25Ã¥r i serie med framledningen mellan tank och system  inställd pÃ¥ 30C om inte VP orkar lyfta , angÃ¥ende VV sÃ¥ kan inte VP klara att förvärma VV för klen ,har en VVB i serie kopplat färdigt för framtida bruk med större VP men förbikopplat i dag ingen förvärmning .Ska se om jag kan fÃ¥ ihop nÃ¥gon skiss om det är av önskemÃ¥l



Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken tank 2017-2022?
« Svar #4 skrivet: 03 april 2017, 18:27:02 »
Ok, tack jag förstår ungefär hur du har gjort!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken tank 2017-2022?
« Svar #5 skrivet: 03 april 2017, 18:36:49 »
Ok, tack jag förstår ungefär hur du har gjort!
En sak till tror att du har samma CP för VB som jag , den måste kunna ge samma flöde som du behöver i systemet annars kommer inte tempen att stå kvar i det läget som det behövs VP orkar inte , har du shunt ut till systemet
så och VP orkar att lyfta så kommer shunten att stänga lie i taget ,varvid flödet till systemet minskar i takt med att VP höjer tempen och en överproduktion av värme kommer till , det går in tanken och finns när den frostar av en buffert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!