Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Var är flaskhalsen?  (läst 12959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Var är flaskhalsen?
« skrivet: 12 december 2012, 17:05:39 »
Min VP behöver eltillskott vid c:a -10 °C. Var sitter begränsningen?

Är borran för grund eller värmepumpen för klen eller raddarna för små?

-borrhålet, 140m brutto, sannolikt 136m netto?
-värmepumpen, Nibe 1225-8?
-värmeavgivare, 4st PC22 450x1000mm + 8st "REX" sektionsradiatorer totalt 219 sektioner 30x590mm +14m2golvvärme (50m 20x2mm PEX) med Push12shunt?
« Senast ändrad: 12 december 2012, 17:17:36 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2012, 17:35:16 »
En gissning utan att ha allt för mycket fakta är att byter du till större vp är borran för klen och mera borra utan att skaffa större vp ger inte så mycket heller men vad ligger inkommande kb på när vp går max och vad ligger framledningen på ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2012, 18:09:13 »
Tack för svar. Vad bygger du din gissning på? W/m borra relativt pumpens effekt?

Vid senaste köldknäppen hade (och har) jag eltillsatsen avstängd och VP gick 100%. Det var -10 °C vid avläsningen, men hade varit kallare och GM stod på c:a -700
KBfram/retur typiskt -1°/-3 °C och VBfram/retur 42/34 °C.

Det är möjligt att VBfram kan ha klättrat högre, jag läser av manuellt sporadiskt men jag tror att kylan bestämde VBretur ty VP gick 100% och därmed blir VBfram =retur +8=42
« Senast ändrad: 12 december 2012, 18:25:14 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2012, 18:53:15 »
Min VP behöver eltillskott vid c:a -10 °C. Var sitter begränsningen?
Är borran för grund eller värmepumpen för klen eller raddarna för små?
Hej
Effekten på VP är för liten.
Med tanke på att du gör av med 39000 KWH per år om jag har läst dina siffror rätt. Vilket den inte verkar vara när du är nere på 11500 KWH.
Jag har en 17 KW VP och gör av med cirka 50000 KWH. Min maskin börjar få problem nere vid -25 grader men min VP är full dimensionerad.

Du har 2 alt.
Alt 1) Större VP samt ett borrhål till. Kostar mycket pengar
Alt2) Anpassa din anläggning för att kunna värma huset med så kall framledningstemp som möjligt. Alltsp mera radiatorer samt utöka golvvärmesystemet. Det innebär att din nuvarande VP inte behöver att lyfta temperaturen så mycket vilket ger dej ett antal mera watt. Problemet är att ditt bef. borrhål belastas hårdare vilket sänker ditt KB fram temp. Det gäller att lägga sig rätt.

MVH
Tony
« Senast ändrad: 12 december 2012, 19:11:44 av Tony B »
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2012, 19:01:27 »
Inte svar på din fråga, men:

Jag har lätt för att jämföra ditt hus med mitt, och funderar på hur du använder din källare. Skrev du inte i en annan tråd att du har en radiator igång där nere? Hur isolerat är det?

Så mitt hus då, jag har denna vintern förutom min "plast mellan fönstren" gjort en förändring till. Tidigare har jag alltid haft källarens enda radiator (en 2 meter lång flänsradiator) vidöppen. Jag har ingen annan isolering i källaren än cellplast under marknivå på utsidan, och betongväggarna suger verkligen värme.

Jag stängde den helt för en månad sedan och istället för 16-17 °C i det rummet där den sitter mäter jag nu ungefär 12-13 °C, kallare blir det inte. Skall jag i framtiden värma min källare så skall jag både ha varmare i hela och någon form av effektiv isolering.

Pumpen som förra vintern krävde en hel del elspets har än så länge klarat sig bra, jag har ca 9-10 starter/dygn, med uppemot en halvtimmes pauser emellan. Det känns som om jag börjar hitta rätt ekonomi nu.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #5 skrivet: 12 december 2012, 19:16:57 »
Hej
Effekten på VP är för liten.
Med tanke på att du gör av med 39000 KWH per år om jag har läst dina siffror rätt.
Jag har en 17 KW VP och gör av med cirka 50000 KWH. Min maskin börjar få problem nere vid -25 grader men min VP är full dimensionerad.

Du har 2 alt.
Alt 1) Större VP samt ett borrhål till. Kostar mycket pengar
Alt2) Anpassa din anläggning för att kunna värma huset med så kall framledningstemp som möjligt. Alltsp mera radiatorer samt utöka golvvärmesystemet. Det innebär att din nuvarande VP inte behöver att lyfta temperaturen så mycket vilket ger dej ett antal mera watt. Problemet är att ditt bef. borrhål belastas hårdare vilket sänker ditt KB fram temp. Det gäller att lägga sig rätt.

MVH
Tony
Dom 39000 var innan jag isolerade huset och skaffade VP. Vad det skulle dra brutto nu vet jag inte men eltillskott behövdes redan vid -5 °C innan isoleringen var "komplett".
Är inne på dina tankar om mera värmeavgivare men ville höra vad som begränsar idag, om det är så att borran/VPn inte kan ge mer så återstår ju egentligen bara ett alternativ, lägre framledning mha mera raddar/GV eller kanske mera bättre isolering...
Inte svar på din fråga, men:

Jag har lätt för att jämföra ditt hus med mitt, och funderar på hur du använder din källare. Skrev du inte i en annan tråd att du har en radiator igång där nere? Hur isolerat är det?

Så mitt hus då, jag har denna vintern förutom min "plast mellan fönstren" gjort en förändring till. Tidigare har jag alltid haft källarens enda radiator (en 2 meter lång flänsradiator) vidöppen. Jag har ingen annan isolering i källaren än cellplast under marknivå på utsidan, och betongväggarna suger verkligen värme.

Jag stängde den helt för en månad sedan och istället för 16-17 °C i det rummet där den sitter mäter jag nu ungefär 12-13 °C, kallare blir det inte. Skall jag i framtiden värma min källare så skall jag både ha varmare i hela och någon form av effektiv isolering.

Pumpen som förra vintern krävde en hel del elspets har än så länge klarat sig bra, jag har ca 9-10 starter/dygn, med uppemot en halvtimmes pauser emellan. Det känns som om jag börjar hitta rätt ekonomi nu.
...så då frågar jag mig var ska man göra den tilläggsisoleringen, i väggarna i våningsplanen eller mot källaren eller i källaren..
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2012, 19:23:00 »
Inte svar på din fråga, men:

Jag har lätt för att jämföra ditt hus med mitt, och funderar på hur du använder din källare. Skrev du inte i en annan tråd att du har en radiator igång där nere? Hur isolerat är det?
Inte alls isolerat. Just nu grundmålar jag i källaren klädseln till ett carportbygge och för att få torkvärme över 5 °C så kör jag 2x1000W elraddar i ett av rummen, får +8 °C med hjälp av dom. Annars ungefär +4 fn.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #7 skrivet: 12 december 2012, 19:28:02 »
Källare under marknivå är inte så stora enegislukare så där klarar man sig med lite mindre isolering, det blir sällan minusgrader under marknivån och blir det minus så är det bara någon enstaka grad. På vinden bör det vara minst 35 40 cm. och i väggarna kanske upp mot 30 cm.
Det som under tid är tveklöst mest ekonomiskt är väl just isolering som börjar "betala sig" omedelbart och har en livslängd som är lika lång som huset. Nått som är viktigt när man isolerar är att man inte "fuskar" utan är noggrann så att man inte får "läckor".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #8 skrivet: 12 december 2012, 19:37:51 »
Har du möjlighet att installera en fläktradiator någonstans i ditt system kunde det ju vara ett första ganska enkelt steg för att tillgodogöra dig mer värme vid en lägre framledningstemp. Finns jo dom som är väldigt tysta idag :)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #9 skrivet: 12 december 2012, 19:44:54 »
Källare under marknivå är inte så stora enegislukare så där klarar man sig med lite mindre isolering, det blir sällan minusgrader under marknivån och blir det minus så är det bara någon enstaka grad. På vinden bör det vara minst 35 40 cm. och i väggarna kanske upp mot 30 cm.
Det som under tid är tveklöst mest ekonomiskt är väl just isolering som börjar "betala sig" omedelbart och har en livslängd som är lika lång som huset. Nått som är viktigt när man isolerar är att man inte "fuskar" utan är noggrann så att man inte får "läckor".
Tack kocken, är väl egentligen på det klara med att isolering är det bästa alternativet men ville ha koll på om borra/VP gör vad dom kan först. Jag har isolerat vinden med 40cm och väggar med 1dm invändigt. Jag klarar att räkna på vad mera isolering där ger men är osäker på vad som kan uppnås med bättre isolering mot källaren eller i källaren kan ge. Har golvtemp på bv c:a 19 °C och 8 °C under bjälklaget. Väggar över mark (1m) i källaren är mkt kalla typ -2 °C när det är -5 ute. Golvet i källaren +4 °C och väggar under mark (1m) varierar däremellan.
Ska man isolera väggarna i källaren eller trossbotten i första hand. Och vad kan det ge i värmebesparing (läckage från bv)
Har du möjlighet att installera en fläktradiator någonstans i ditt system kunde det ju vara ett första ganska enkelt steg för att tillgodogöra dig mer värme vid en lägre framledningstemp. Finns jo dom som är väldigt tysta idag :)
Sannt men det belastar borran.
« Senast ändrad: 12 december 2012, 19:47:10 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #10 skrivet: 12 december 2012, 20:22:40 »
Inte svar på din fråga, men:
Jag har lätt för att jämföra ditt hus med mitt, och funderar på hur du använder din källare. Skrev du inte i en annan tråd att du har en radiator igång där nere? Hur isolerat är det?
Så mitt hus då, jag har denna vintern förutom min "plast mellan fönstren" gjort en förändring till. Tidigare har jag alltid haft källarens enda radiator (en 2 meter lång flänsradiator) vidöppen. Jag har ingen annan isolering i källaren än cellplast under marknivå på utsidan, och betongväggarna suger verkligen värme.
Jag stängde den helt för en månad sedan och istället för 16-17 °C i det rummet där den sitter mäter jag nu ungefär 12-13 °C, kallare blir det inte. Skall jag i framtiden värma min källare så skall jag både ha varmare i hela och någon form av effektiv isolering.
När du stängde den radden så sjönk tempen i källaren helt klart och det går åt mindre energi där, javisst, men har du nån hum om hur mycket du tillför i huset ovanför för att kompensera för den svalare källaren? Det är en variant på min fråga om vad isolering av källaren kan ge!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #11 skrivet: 12 december 2012, 20:58:09 »
Nej jag kan inte ens gissa. Men vad jag såg så fick jag då fler driftspauser på VP/dygn. Jag tror att jag låg mellan 16-18 starter/dygn i några veckors tid innan nedstängningen, och redan första dygnet och en tid därefter snittade den 13-15 starter/dygn. Körningarna i sig var inte längre.

Sedan blev det mycket kallare ute, men jag tror det lönar sig att ha den av iaf.
Jag tänker om jag kommer att isolera något i källaren att det är den metern mur över mark som suger till sig mest värme, så väggarna är då mitt förstahandsval.

Utloggad Micke 0913

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Snickare. Vill veta mer!
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #12 skrivet: 12 december 2012, 21:05:50 »
Vad för typ av bjälklag har du mellan källare och bottenvåning? Är det fyllt med sågspån eller vad?
Thermia Diplomat Optimum G3 Duo 17 Kw. 300 liter MBH beredare. 2 st borrhål 190 meter. Hus 360m2 uppvärmd yta.Varav 60 m2 källare och 50 m2 uthyrningslägenhet. 1/3 av huset byggt 1889 och resten påbyggt 1934. Tvåglasfönster och uselt isolerat. 19 st gjutjärnsradiatorer på 2 plan och 4 st nymonterade fläktkonvektorer. 1 st i gillestugan och 3 st i källaren. Temp 22,5 grader

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #13 skrivet: 12 december 2012, 21:10:04 »
Träbjälklag och sågspån, bra gissat tummenupp

Förlåt bopakoster, det var inte meningen att styra över dina frågor till annat, hoppas fler ger sig tid att svara på ursprungsfrågan. :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Var är flaskhalsen?
« Svar #14 skrivet: 12 december 2012, 21:13:12 »
Jag 2dm har träbjälklag varav 50m2 med gammal isolering , sågspån, som är typ nersjunket till 1dm och resten 40m2 med ny isolering, sten eller glasull.

Fattiglapp, frågan var nog till dig men det gör absolut inget, temat och intresset är gemensamt för dig och mig.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!