Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmepump till mindre hus i norrland (luleÃ¥)  (läst 12688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #15 skrivet: 20 april 2012, 17:37:52 »
Som lägst har jag legat på -1,0 grader in. Legionella körning görs utan elspets på min Pump, iaf de 2 jag själv forcerat igång. Min anläggning är knappt ett år nu, så den har snurrat en hel vinter iaf.
Är du säker på att din 1245a klarar legionella körning utan elpatron har inte varit så i dom loggar jag tittat på ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #16 skrivet: 20 april 2012, 17:45:59 »
Jag känner mig en aning skeptiskt. Visst är det kanske varmare i jorden under sommaren/hösten men frågan är väl hur pass varmt det blir är i februari/mars då man behöver värmen som allra mest? Brukar man inte rekomendera mer slang för jordvärme än för bergvärme? Då borde det ju vara tvärs om...

Mer slang för jordvärme tror jag delvis är en synvilla. När det gäller borrhål brukar man tala om meter borrhål och då är det stor skillnad mellan meter bergvärme och meter jordvärme men det är två slangar i borrhålet. Tar man hänsyn till det blir skillnaden betydligt mindre.

I februari/mars är det till största delen markfuktens frysvärme man utnyttjar och temperaturen i fryszonen håller sig kring noll men eftersom zonen där det fryser avlägsnar sig från slangen och värmen måste ledas till slangen kan det bli någon minusgrad på ingående köldbärare men så långt norrut blir det lätt minusgrader även med bergvärme eftersom berget är kallt i utgångsläget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad drdoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #17 skrivet: 20 april 2012, 18:12:19 »
Jag är ju inte säker på dessa siffor. På elräkningen står det beräknad årsförbrukning 28000kwh. Vilket verkar stämma. Har räkna lite på elräkningarna de senaste åren och verkar komma fram till att jag ligger mellan 25-28000kwh.
Jag har ca 1200 kwh/månad på sommar månaderna.

Hushålls elen kan va vara uppåt 6-8000kwh. Om jag inte missminner mig har jag ca 500kwh/månad när elpatronerna i pannan har varit avslagna. Så det är ju minst 6000kwh/år. Och det var på sommarna. Vinter och motorvärmare ökar väl på dom siffrorna.

så uppvärmningselen har väl varit kring 20000kwh/år.

Ved pannan drar nog en hel del extra eftersom vvb sitter i den och allt är oisolerat. Jag gjorde ett test en sommar. Jag eldade upp pannan och tanken och stängde ventil och pump till tanken. Den föll inte många grader under natten. Gjorde samma test nästa natt fast med ventil och pump på. Då föll den många grader, minns dock inte exakt hur mycket. Under natten gjorde inga uttag från pannan. Så vedpannan är nog en stor bov.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #18 skrivet: 20 april 2012, 19:19:09 »
Om du förbrukar 1200 kWh/månad på sommaren så blir det 14400 kWh/år i "hushållsel" och tappvarmvattenförbrukning (Tappvarmvatten brukar ligga på 4000 - 6000 kWh/år)
Du har alltså rimligen en dålig panna, eller hög hushållsel-förbrukning, oavsett vilket så torde ditt värmebehov inkl tappvarmvatten vara ca 21600 kWh/år, och då ligger du i effektbehov mitt emellan en 6 och 8 kW värmepump, oavsett vilket du väljer så kommer det troligen att fungera bra med tanke på de radiatorer du har, men jag är fortfarande liiite orolig för vattenvolymen och antalet radiatorer med tanke på att ditt hus är så pass litet.
Hur många radiatorer har du, vad kommer du att värma med i källaren, finns det befintliga radiatorer där som inte används, eller skall du installera nytt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad drdoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #19 skrivet: 20 april 2012, 19:26:36 »
Rickard: Jag har idag 7 st element på bottenplan. Men jag måste ta bort eller flytta ett av dom när jag ska göra toaletten större. I källaren har jag ingen uppvärmning idag men det ska installeras. Om det är volymen du är orolig över skulle en acc tank kunna hjälpa? Jag har två st 500l var av en har en 120l vvb.

Jag skulle tippa att tappvatten elen ligger kring 600-800kwh/månad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #20 skrivet: 20 april 2012, 19:30:53 »
Tappvattenförbrukningen lär gå ned när du installerar en modern pump/beredare, tack vara små förluster.
Så stor extra volym som 500 liter behövs inte, men det fungerar, koppla inte in båda två!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad drdoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #21 skrivet: 20 april 2012, 19:44:42 »
Det blir väl en 6-8 st element i källaren med. Är du fortfarande orolig över volymen då?
Helst hade jag sluppit acc tank fast det kan ju va bra om man slänger in en vattenmantlad kamin.

Det är väl bättre med 8kw pump. För jag har ju inte haft källaren uppvärmd tidigare mer än strålningsvärme från pannan och ett el element lite till och från.

Källaren kommer ju dräneras och isoleras och alla gamla fönster kommer bytas ut allt eftersom till nya 3 glas fönster. Så det hjälper väl till att hålla nere behovet lite grann...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #22 skrivet: 20 april 2012, 19:52:53 »
Teoretiskt borde ditt hus inte kräva mer än 4900W i effektbehov i markplan, och ca en tredjedel av detta i källaren, totalt ca 6300 kWh vid DUT. (Efter dränering/isolering)
Detta räknat på att ditt hus kräver 70 W/m2 vid DUT.

Visst är det "bättre" med en 8 kW värmepump, men nackdelen är att den går on/off, vilket innebär att den snabbt värmer upp vattnet till en hög temperatur, och ju högre temp en värmepump arbetar med, desto lägre COP...

En 6 kW värmepump med 400 meter mark-kollektor i en slinga, eller 500 meter i två slingor är vad jag skulle rekommendera.
Det kan komma att krävas 100-300 kWh eltillskott/år, men värmepumpen kommer att gå billigare, så i det stora hela tror jag att det går på ett ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #23 skrivet: 20 april 2012, 20:18:53 »
Är du säker på att din 1245a klarar legionella körning utan elpatron har inte varit så i dom loggar jag tittat på ?

Jag har separat elmätare till min 1245:a, och vid de 2 tillfällen jag forcerat igÃ¥ng legionella körning sÃ¥ har den elmätaren hÃ¥llt sig kring 2 kW precis som vanligt. Jag kan filma en körning om du vill  wave
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #24 skrivet: 20 april 2012, 21:53:37 »
bifoga en log  tummenupp har för mig att dom brukar klara ca 53 grader utan patron
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #25 skrivet: 21 april 2012, 10:12:52 »
En 6 kW värmepump med 400 meter mark-kollektor i en slinga, eller 500 meter i två slingor är vad jag skulle rekommendera.
Det kan komma att krävas 100-300 kWh eltillskott/år, men värmepumpen kommer att gå billigare, så i det stora hela tror jag att det går på ett ut.

Jag håller med, mitt pump levererar 23-24 MWh värme per år och ger ca 5,5 kW vintertid. Ligger värmebehovet på 20-21 MWh/år räcker en 6 kW pump även om den inte skulle ge så mycket som 6 kW. Det är vanligt att en pump med typbeteckningen 6 inte ger mer än 5,2-5,5 kW pga lägre köldbärartemperatur och högre värmebärartemperatur än vad tillverkaren förutsätter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #26 skrivet: 21 april 2012, 10:23:24 »
En IVT/Bosch på 7 kW skulle också kunna vara en lösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad drdoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #27 skrivet: 21 april 2012, 13:21:27 »
Jordvärme känns verkligen lockande, men jag är lite orolig över marken. På dom ställen jag grävt tidigare så har det varit mycket sten. Kan detta bli problem när man ska återfylla?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #28 skrivet: 21 april 2012, 13:27:05 »
Ja, då får du köra dit renare massor att täckningsfylla med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: värmepump till mindre hus i norrland (luleå)
« Svar #29 skrivet: 26 april 2012, 10:22:52 »
du kan ha upp till 500m på en slang,vill du minimera grävningen så kan du välja megatherms jordvärmepumpar med förtennade kopparrör i backen då behövs bara 3x70m till 7kw vi har monterat många av dessa här uppe i norr o dom har fungerat perfekt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 641
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!