Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installationsförslag 350 med befintlig vedpanna  (läst 1105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0

Kan väl inte påstå att jag är så flitig gäst på forumet, men jag surfar in ibland när lusten faller på och tid finns :)

Har fått ett installationsförslag som jag inte sett tidigare och tänkte bara höra om någon har något liknande och hur det funkar i praktisk drift?

Installationen är en i350 + 510 och att behålla befintlig vedpanna med acctankar (1500L).
Förslaget är att koppla in acctankarna på slingan mellan inner och ytterdel istället för som volymtank på elementslingan eller som likt i250 med en separat modul.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Installationsförslag 350 med befintlig vedpanna
« Svar #1 skrivet: 03 september 2018, 16:39:43 »
Jag har en extra tank mellan kökspannan och EcoEl och CTC:s styrning till Solslingor som styr det hela. Den styr både flödet mellan kökspanna och extratank och flödet mellan extratanken och EcoEl. Funkar skitbra. Lätt att ställa in och hålla koll på och den kan även beräkna energiflödet om man ger den vissa grunduppgifter.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Installationsförslag 350 med befintlig vedpanna
« Svar #2 skrivet: 03 september 2018, 22:18:16 »
LÃ¥ter bra det lunk. Det ska bli intressant att se vad priset blir :)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Installationsförslag 350 med befintlig vedpanna
« Svar #3 skrivet: 05 september 2018, 14:02:54 »
Tank, styrning och installation av tanken (rör från kökspanna till pannrummet fanns redan på plats) kostade ca 20 000.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!