Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: konvektor i garaget  (läst 358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ekkemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
konvektor i garaget
« skrivet: 07 december 2022, 08:52:34 »
Hej, har ett dilemma som jag försöker förstå gällande en konvektor jag har i garaget som jag kopplat på befintliga husets värmesystem.
det jag gjort är att jag kopplat på en extra slinga på mitt radiator system eftersom det fanns utrymme för det och allt fungerar.
det som sker är att när konvektorn kör så kan jag klart och tydligt se att min panna drar minst 1kwh mer i timme på en slinga? varför är det så att den drar så mycket mer för en slinga fattar ingenting.
tacksam för råd på justering eller felsökning.

//:Erik

Nibe 1245-6 installerad 2011

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: konvektor i garaget
« Svar #1 skrivet: 07 december 2022, 08:58:37 »
Det går ju åt effekt för att hålla garaget varmt. Ett par kW går troligtvis åt för att hålla ett garage varmt på vintern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: konvektor i garaget
« Svar #2 skrivet: 07 december 2022, 09:43:10 »
"När konvektorn kör" indikerar att det är en fläktkonvektor?
De har hög uteffekt under den tid de är i drift.
Du måste slå ut förbrukningen över tid för att se garagets energibehov.
Det du ser när "den kör" är den momentana effekt som konvektorn kan avge i garaget, INTE garagets energibehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ekkemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: konvektor i garaget
« Svar #3 skrivet: 07 december 2022, 10:43:29 »
hej, vill bara förtydliga att konvektorn är "dum" den går hela tiden men den öppnar upp termostaten vi värmebehov och eftersom garaget inte är varmt så är den hela tiden öppen. framledningens värme kommer bara när huset själv kör så under icke värme körning så går vattnet runt i viloläge fart som kanske är för hög och på så sätt kyler ner vattnet i ledningarna så pass mycket att det krävs mer energi är värma upp igen och då mer kwh. tror att viloläget på pumpen är 30% kanske prova att sätta ner det värdet? i dag är det auto på allt.

Inloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektor i garaget
« Svar #4 skrivet: 07 december 2022, 21:05:31 »
LÃ¥ter normalt.
Ditt garage är kallt och drar värme från systemet som värms av VP. VP får gå mer för att skapa den extra värmen och det syns på elräkningen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!