Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat Duo högtryck löst  (läst 2662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Diplomat Duo högtryck löst
« skrivet: 04 december 2022, 17:40:16 »
Hej!

Var aktiv en del här på forumet för 10-12 år sedan när vi just hade köpt huset och jag nördade in mig lite på hur värmepumpen funkade. Lyckades inte få tillgång till det kontot igen då jag inte har kvar den e-postadressen. Hur som helst, jag har en Diplomat Duo som installerades december 2009 och har gått som en klocka sedan dess, fram tills förra veckan. Nu har den stannat fyra gånger på en vecka och larmar för högtryck löst. Jag har gått flera varv och luftat samtliga element, inte en tillstymmelse till luft någonstans. Idag gjorde jag rent silen som hade en del svartbrunt grums i sig. Oturligt nog går den inte att få ut då det endera är dåligt installerat eller har kärvat fast, men jag kan inte vrida runt den tillräckligt för att kunna peta ut den. Lyckades dock få den skapligt ren med hjälp av en tandborste. När jag drog igång systemet igen efter detta så låter det ju som att det går en del luft i systemet, det skvalade och skvalpade en liten stund. Gick ett varv till och luftade elementen, men ingen luft alls. Alla termostater är helt öppna och alla element är varma.

Jag har förstÃ¥tt att det ska gÃ¥ att lufta nÃ¥gonstans pÃ¥ pumpen med, men jag blir inte riktigt klok pÃ¥ var och vill inte börja skruva pÃ¥ saker jag inte är 100 pÃ¥. Det är lite roligt att det ovanpÃ¥ bÃ¥de själva pumpdelen och VV-delen sitter dekaler som ska visa vad respektive anslutning är för nÃ¥got, men detta stämmer inte överens med hur det ser ut i verkligheten pÃ¥ min installation  ::) Dock finns det nÃ¥got som skulle kunna vara en luftningsventil pÃ¥ VV-delen. Öppnar jag och tittar inuti är den ansluten till ett kopparrör som gÃ¥r ner i underkant av varmvattenbehÃ¥llaren. Den verkar alltsÃ¥ inte ha nÃ¥gon funktion i övrigt.

Finns det något annat som kan utlösa högtryck? Efter omstart går pumpen oftast 1-2 dygn utan problem, innan den slår ifrån igen...

Jag har även "problem" (asymtomatiskt, än så länge), med att det är trycklöst på brinevätskan (jag har tryckkärl, inte plastkärl). Pumpen verkar gå som den ska ändå, jag har förstått att högtryckslarmet inte ska kunna bero på detta? Får hit en tekniker i morgon för påfyllning av kylmedel.

Tack pÃ¥ förhand för tips och idéer  :)

« Senast ändrad: 09 december 2022, 14:35:42 av A.Haddock »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Diplomat Duo stannar för högtryck
« Svar #1 skrivet: 04 december 2022, 19:22:23 »
Är ditt varmvatten extra varmt om du kikar i menyn?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo stannar för högtryck
« Svar #2 skrivet: 04 december 2022, 19:56:40 »
Hej! Just nu är det extra varmt, men det är för att jag hade en legionellakörning under eftermiddagen. I övrigt är det inget jag har tänkt på, det har legat inom normala värden (mellan 40 och 50 typ).
Jag har inte sett något i datan som har avvikit mot hur det brukar vara, mer än att tempskillnaden på brine in och ut oftast bara varit en grad (brukar vara 2-3), men det sätter jag mer i samband med det låga trycket i brinesystemet.

När den löser för högtryck, vad är det för värde den går på då, är det något man kan kolla upp i menyn? (tryckrör är spontant det enda jag hittar som jag kan tänka mig att det kan vara, men det har aldrig varit i närheten av gränsvärdet där de gånger jag tittat).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Diplomat Duo stannar för högtryck
« Svar #3 skrivet: 04 december 2022, 20:27:44 »
Betydligt lägre temperaturdifferens på köldbäraren än vad som är normalt brukar betyda att pumpen inte ger den effekt den ska, att värmeuttaget från köldbäraren är mindre än normalt. Trycket i köldbärarsystemet ska inte påverka temperaturdifferensen.

Tryckrör är temperaturen på det komprimerade köldmediet efter kompressorn. Brukar ligga 30-35 grader över temperaturen på utgående värmebärare.

Högtryckslarmet utlöses av trycket i kondensorn. Det går inte att läsa av i någon meny. Det man kan kolla upp är temperaturskillnaden mellan in- och utgående värmebärare. Över tio grader tyder på problem med flödet. Temperaturen på utgående värmebärare i slutet av en varmvattenberedning är intressant i sammanhanget då det finns ett starkt samband mellan den och trycket i kondensorn. Det är oftast vid varmvattenberedning som pumpen stannar på grund av att högtryckspressostaten slår ifrån.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo stannar för högtryck
« Svar #4 skrivet: 04 december 2022, 20:53:19 »
Tack för svar! Differensen på in och utgående värmebärare varierar lite medan pumpen arbetar, men ligger normalt på 8 grader +/-1. I slutet av körningarna när integralen ligger från -30 och upp till noll har den dock en tendens att hamna på 10 grader, men jag har nog aldrig sett att det blivit mer.

Jag jobbar hemifrån i morgon, ska försöka ha lite extra koll på pumpen då och se om jag kan fånga en vv-körning och spana på siffrorna.

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo stannar för högtryck
« Svar #5 skrivet: 05 december 2022, 13:15:58 »
Då har jag haft en tekniker här som konstaterade att tryckkärlet till brinen var trasigt, så det blir nog lite dyrare än jag tänkt mig. Men nu är det utbytt i alla fall.

Har hunnit kolla en VV-körning, utgående värmebärare var 59 grader precis i slutet av körningen.

Precis som du skrev verkade mängden/trycket på brinen inte ha någon påverkan på differensen på in och utgående brine. Har fortsatt oftast en grad. Vad kan det bero på att jag fått den skillnaden mot tidigare? Har cirkulationspumpen i läge två, ska jag dra ner den till ett?

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo låg delta på brine
« Svar #6 skrivet: 07 december 2022, 09:18:54 »
Problemet med att den löser för högtryck verkar förhoppningsvis ha löst sig med rengöring av filter och luftning. HÃ¥ller tummarna  :)

Jag har dock fortsatt lÃ¥g  :dt: pÃ¥ brine. Normalt 2 in och 1 ut. Periodvis till och med 2 in och 2 ut. Ställde ner hastigheten pÃ¥ cirkulationspumpen till läge I, vilket ledde till att jag nu har brine in 2 och brine ut 0.
Jag antar att det innebär att pumpen inte jobbar så effektivt som den ska kunna göra. Finns det något mer jag kan göra själv? Om inte, vilken typ av felsökning behöver göras? Jag vill gärna vara lite påläst innan jag ringer tekniker, om det skulle behövas.

Mvh Erik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat Duo låg delta på brine
« Svar #7 skrivet: 07 december 2022, 09:40:38 »
Tempgivarna på brine kan ju visa fel, kolla upp det först med ett par andra tempgivare, typ två stycken inne/utetemometrar med utegivare på kabel som du sätter på brine in/ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo låg delta på brine
« Svar #8 skrivet: 07 december 2022, 20:50:35 »
Ja ser man pÃ¥, tack för tipset! Det verkar som att Ã¥tminstone en av givarna i pumpen visar fel. Lite beroende pÃ¥ hur jag satte dem (termometrarna verkade registrera tempen lite olika i sina givare) sÃ¥ fick jag en  :dt: pÃ¥ 4,5 till 5 grader. Har provat att öka upp cirkulationspumpen till läge II igen nu. Har kvar en termometer pÃ¥ brine ut. Den fÃ¥r sitta tills i morgon sÃ¥ fÃ¥r jag se, men tempen borde stiga med cirka en grad.

Vad är optimal  :dt: pÃ¥ brine för en Diplomat?

-14 ute här nu. GrÃ¥ter en skvätt varje gÃ¥ng jag gÃ¥r ner i källaren och ser elmätaren blinka  :'( Men ingen tillsats än i alla fall...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat Duo låg delta på brine
« Svar #9 skrivet: 08 december 2022, 07:17:39 »
3-5 grader är rätt normalt på en on/off-värmepump, ju lägre desto bättre.
Tror inte man sparar energi på att köra cirkpumpen på låg effekt, utom möjligen om man har två parallellkopplade slingor, det ger mycket lägre flödesmotstånd, och då kan man köra cirkpumpen på lägre effekt.
Men det finns säkert olika teorier om detta.
Vet i alla fall en tillverkare som hävdar att det lönar sig att köra max effekt på cirkpumpen, även på en inverterpump som går med låg uteffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Diplomat Duo låg delta på brine
« Svar #10 skrivet: 08 december 2022, 10:13:31 »
Vet i alla fall en tillverkare som hävdar att det lönar sig att köra max effekt på cirkpumpen, även på en inverterpump som går med låg uteffekt.

Är det en modern elsnål cirkulationspump och en villavärmepump av normalstorlek stämmer det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo låg delta på brine
« Svar #11 skrivet: 08 december 2022, 20:58:30 »
Nu har jag justerat värdet pÃ¥ utgÃ¥ende brinegivare i menyn, och hoppas att allt tuffar och gÃ¥r som vanligt i ytterligare 12 vintrar  tOOmten

Tack för hjälpen, skönt att det var så pass lättlöst.

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo låg delta på brine
« Svar #12 skrivet: 09 december 2022, 07:01:51 »
F*n ocksÃ¥, jag jinxade det  >:(
I morse när jag kom ner var högtryck löst, igen. Den har gått fint ända sen i måndags, med massor av minusgrader och jobb.

Förra vintern ströp jag till returen på radiatorerna på övervåningen, i ett försök att balansera värmen mellan våningarna (jag hade termostaterna ordentligt nerdragna där innan). Men jag hade inga problem alls med löst högtryck den vintern. Kan detta ha någon betydelse?
« Senast ändrad: 09 december 2022, 07:09:38 av A.Haddock »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat Duo låg delta på brine
« Svar #13 skrivet: 09 december 2022, 07:12:19 »
Min teori.
Thermia värmer tappvarmvattnet med en slinga mitt i tanken.
Med tiden blir det beläggningar utvändigt slingan, och värmeöverföringen blir sämre, då värmepumpen (antar jag) arbetar mot ett börvärde på tappvarmvattnet så kan då temperaturen på värmevattnet som cirkulerar i slingan bli för hög, och den löser på högtryck innan temperaturen har uppnåtts.
Kan man manuellt ändra börvärdet för när kompressorn skall sluta värma tappvarmvattnet kanske det löser problemet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo låg delta på brine
« Svar #14 skrivet: 09 december 2022, 14:14:34 »
Om det har något med varmvattenproduktionen att göra så är det väldigt intermittent. Nu kunde jag se i datorn i morse att den förvisso gjort en varmvattenkörning vid 2-tiden i natt, och det kan ju ha varit i samband med det som den stannade.
Å andra sidan så löste den för högtryck 10 minuter efter att jag hade startat den igen i morse. Därefter har den gått som den ska, och även kört en omgång varmvatten utan bekymmer.

Jag kan inte ställa något värde för när den ska sluta göra varmvatten, bara när den ska börja och vid vilken temp den ska sluta toppvärma vid legionellakörning. Däremot har jag något som heter varmvattentid samt värmetid i servicemenyn under varmvatten. Manualen går inte in något alls på det som finns i servicemenyn, men spontant skulle man ju kunna tänka att om jag ställer ner varmvattentid från 20 minuter till 15 minuter så kanske risken är mindre för stopp (om det nu är detta det beror på...), men att jag då antagligen får ytterligare en varmvattenkörning per dygn istället.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!