Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: (Norsk)VVM320+F2040-12 - Mange start stopp/effektiv bruk  (läst 621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nerdicus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Söta bror vet best når det kommer til varmepumper. Sånn er historien:

For lenge, lenge siden, i 2020, bygget jeg og min fru et hus. Det er 200 kvm, to etasjer, og vi har vannbåren varme i gulvene i hele 1 etg, og på to bad i 2 etg, hvor kun ett er i bruk. Vi varmer altså omtrent 110 kvm med vannbåren varme i gulv. Det er støpt rør i betongsåle, Uponor Smartix termostat og aktuator. Vi hadde først en Elkjel, da vi ikke hadde råd til varmepumpe når vi bygget huset. En nabo hadde kjøpt en VVM320 og F2040-12 av en tredje nabo, som hadde fått den av sin bror, som av ukjente årsaker ikke skulle ha den lenger. Tror det var noe om radiatorer og varme.

Vi fikk montert den i Oktober, og etter en sjokkregning og en del furting om hva som er rimelig å si ifra om er anlegget nå i drift. Kort tid etter fant vi følgende problemer:

1:Pumpa er fra 2015, men hadde alt gått 517 000 start stopp på rundt 22 500 timer
2:Den starter og stopper omtrent 3 ganger i timen

1 er ikke mye å gjøre noe med, men 2 kan fikses.

Han som installerte pumpa har kanskje gitt litt opp, snakket med Nibe service, og de sa at "Det må være veldig unormalt bygg for å avvike fra fabrikkoppsettet".

Jeg gjorde følgende endringer selv:

Satt alle romfølere til 30 grader sånn at varmepumpa regulerer varmen inne selv
Endret diff. tur temp fra 10 til 14 på kompressor og fra 7 till 11 på tilvarme.

Det gir nå ca 1 stopp/start i timen.

Jeg vil fortsatt lenger ned, og jeg vil ha lenger driftstid. Jeg har i utgangspunktet verdens største varmemagasin og utjevner i betonggulvet, så det er omtrent uten betydning om det er litt varmt eller litt kaldt vann, så lenge det er fornuftig og økonomisk drift.

Jeg har i tillegg en 200 liter varmtvannstank som VVM leverer tappevann til, i tillegg til den tanken som er i VVM 320.

TLDR: Hvordan kan jeg stille inn min varmepumpe så jeg får god og effektiv drift?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: (Norsk)VVM320+F2040-12 - Mange start stopp/effektiv bruk
« Svar #1 skrivet: 30 november 2022, 14:03:25 »
Meny 4.9.3
Start kompressor, om du sänker denna (större minustal) så kommer det bli färre starter, prova t ex -80 till -100.
Ändra då även Startdifferans tillsats till ett större värde, det bör vara ca 10 ggr större, 800 till 1000.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nerdicus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: (Norsk)VVM320+F2040-12 - Mange start stopp/effektiv bruk
« Svar #2 skrivet: 30 november 2022, 14:29:02 »
Hei, takk for svar.

Jeg har trykket og jobbet litt, og snakket med NIBE selv. NIBE mener at 12kW pumpa er for stor, og at jeg derfor får mange stopp/start, uansett hva jeg gjør.

Satt kompressor start til -240GM, nå er det ca 4 timer fra topp til topp (GM0,GM-240, GM0), men den avrimer ca hver time like vel.

NIBE sier at kompressoren ikke kan gå så mye lavere enn ca 40 hz, og at den da leverer ca 3kW som er "minimum".

Jeg tror at jeg må lage en egen kompressorfrekvenskurve for å komme nær målet her. Den burde ikke gå over 45 hz når det er over 0C, men jeg vet ikke hvordan jeg lager disse kurvene, og finner ingen "manual" heller.

Har også tenkt å montere viftekonvektor, som bør bruke litt av kapasiteten, og dekke et varmebehov. Start tilskuddsvarme er på 700 GM, men jeg har aldri vært under 260GM

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: (Norsk)VVM320+F2040-12 - Mange start stopp/effektiv bruk
« Svar #3 skrivet: 30 november 2022, 15:32:58 »
Jag tänkte inte på det, men du har rätt i att den kanske är för stor.
Detta problem kommer minska när det blir kallare ute, du kan nog inte göra så mycket mer med mjukvaran.
Det du kan göra är att installera en volymtank, typ 300 liter acktank extra på framledningen, och flytta framledningsgivaren till efter tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!