Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245 med radiatorsystem plötsligt mycket luft i elementen  (läst 2227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Vi har ett 200kvm hus med radiatorer på 2 våningar (plus ett badrums-golvvärmesystem med shunt uppe). Till det ett fristående garage där VP står och driver värmen i garaget på golvvärme med separat "klimatsystem" i Nibe'n. Den shuntar alltså på golvet därute. Systemet är i drift sedan cirka 12 år.

Varje höst brukar jag kunna lufta elementen på övervåningen något.

I september havererade cirkulationspumpen för brinen på kalla sidan och en rörmokare bytte ut den.

Nu sedan 1 månad ungefär (efter reparationen nämnd ovan) har jag groteska mängder luft i systemet. Det hörs på nedervåningen hur luften fullkomligen rasslar förbi och sedan har vi iskalla element på övervåningen. När jag luftar uppe upplever jag att hela elementet är fullt med luft, det tar cirka 1 minut innan vattnet kommer. Har även fått ut lite luft i något element nere. Det här bara fortsätter i över 1 månad nu. Har säkert luftat 12 gånger hittills.

Enligt röris har han bara varit på kalla sidan och kan inte tänka sig att haveriet samt reparationen på cirkulationspumpen till bergvärmekollektorn har med det här att göra.

I och med all luftning får jag några gånger pytsa i vatten för att få upp trycket i värmebärarslingan. Den ligger på 1 - 1.5 bar och jag upplever inte att den droppar eller pendlar såsom om man skulle kunna misstänka expansionskärlet. Så tryck tycker jag att jag har. Jag luftar på slutet bara med VP helt manuellt avstängd. Säkerhetsventilen vid påfyllningen har ett "vått" skvallerrör, det verkar komma lite vätska där, antingen hela tiden i liten mängd eller då och då.

Har även luftat bakom panelen på värmepumpen. Även där mycket luft. Det är ett riktigt rassel och bubbel ljud i VP när den startar, växlar mellan värme/varmvatten samt när den stannar.

Kan felet sitta i VP ? Eller är det ändå expansionskärlet ? Jag har inte kommit åt ventilen under exp.kärlet än.
200 kvm bostadsyta
50 kvm varmgarage inkl varmt förråd
Radiatorer - 150m (?) borra med Nibe F1245-8 från 2010
Byggår 2009
Jämtland

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Låter som att det är expansionskkärlet på varma sidan som strular för dej.

Droppar det vatten ur säkerhetsventilen för varma sidan?
 AlltsÃ¥ inte säkerhetsventilen för varmvattnet.

MVH

Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Förhoppningsvis är det bara expansionskärlet som är trasigt, då kommer luften från expansionskärlet in i värmesystemet + att det kan sugas in luft om trycket går ner till 0.
I sämsta fall har du en läcka på kondensorn så att köldmedia trycks in i värmebäraren, detta är mindre vanligt men har hänt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Tror att du har hål i värmeväxlaren på varma sidan, där ger små mängder gas/vätska ofantliga mängder (luft) gas på varma sidan. Är de det som är felet, så kommer pumpen att stanna på lågtryckslarm snart, eller så märker du att effekten uteblir. den tar inget ur borrhålet, och ger inget tillbaka, utan står bara och brummar.

Utloggad grelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Tror att du har hål i värmeväxlaren på varma sidan, där ger små mängder gas/vätska ofantliga mängder (luft) gas på varma sidan. Är de det som är felet, så kommer pumpen att stanna på lågtryckslarm snart, eller så märker du att effekten uteblir. den tar inget ur borrhålet, och ger inget tillbaka, utan står bara och brummar.

Oj vilken tidsrymd snackar vi här ? Det här har ju pågått minst 1 månad nu.
200 kvm bostadsyta
50 kvm varmgarage inkl varmt förråd
Radiatorer - 150m (?) borra med Nibe F1245-8 från 2010
Byggår 2009
Jämtland

Utloggad grelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej,

Låter som att det är expansionskkärlet på varma sidan som strular för dej.

Droppar det vatten ur säkerhetsventilen för varma sidan?
 AlltsÃ¥ inte säkerhetsventilen för varmvattnet.

MVH

Tony

Jo men det är ju det jag märkt, att röret från säkerhetsventilen på "elementslingan" står och fuktar, ser inte direkt vatten som kommer ur den men mynningen är blöt.
200 kvm bostadsyta
50 kvm varmgarage inkl varmt förråd
Radiatorer - 150m (?) borra med Nibe F1245-8 från 2010
Byggår 2009
Jämtland

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Håll koll på manometern, åker den jojo vid varmare och kallare temp, så kan det vara kärlet. Om du tappar ur lite vatten och manometern dyker snabbt i tryck. Då brukar det vara dåligt med luft i kärlet eller trasig blåsa. Luftpåfyllningsventilen ( som en bildäcksventil ) , kommer det luft eller vatten eller ingenting när du trycker på piggen.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Lufta ett element, eller lufta på själva pumpen, spola upp rejält i ett glas, skummar det när du spolar upp vattnet?

Utloggad grelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Lufta ett element, eller lufta på själva pumpen, spola upp rejält i ett glas, skummar det när du spolar upp vattnet?

Ja inte direkt något tjockt skum men vätskan som kommer ut skummar lite ja, fräser och verkar ganska syreinblandat eller vad man ska kalla det. Fräser och pulserar lite också, framförallt vid luftning på pumpen innanför panelen.
200 kvm bostadsyta
50 kvm varmgarage inkl varmt förråd
Radiatorer - 150m (?) borra med Nibe F1245-8 från 2010
Byggår 2009
Jämtland

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det svaret ville nog inte DonPablo  ha, verkar som att värmebärarväxlaren är läck mot värmevattnet. TrÃ¥kigt men händer.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Ring ut en kyltekniker, och be dom testa vattnet med en elektronisk läcksökare, den visar direkt om du har köldmedia i vattnet. Har hänt massvis med gånger tyvärr.

Utloggad grelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245 med radiatorsystem plötsligt mycket luft i elementen
« Svar #11 skrivet: 28 november 2022, 06:59:00 »
Ring ut en kyltekniker, och be dom testa vattnet med en elektronisk läcksökare, den visar direkt om du har köldmedia i vattnet. Har hänt massvis med gånger tyvärr.

Ok, jag ska ringa en kyltekniker och har även bokat en Nibe tekniker men det skulle dröja någon vecka tyvärr.

Men om vi nu backar bandet, jag har haft fallande nivå i brinen över "år", sakta sakta. Inget jag har direkt oroat mig över. Men det som skedde i september var ju att det verkade som att brinen inte cirkulerade, så fort kompressorn startade sjönk ut-värdet på brinen till -10 och pumpen larmade och stannade. Vi (jag och rörisen) kom överens om att cirkulationspumpen var trasig, den var helt tyst utan vibrationer. Den byttes då och sen har VP gått 1-2 månader egentligen. ---- ger det här något tips i felsökningen ?
200 kvm bostadsyta
50 kvm varmgarage inkl varmt förråd
Radiatorer - 150m (?) borra med Nibe F1245-8 från 2010
Byggår 2009
Jämtland

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om cirkpumpen havererat så har troligen kompressorn gått utan flöde tills den löst ut på lågtryckspressostaten.
Det kan också ha gjort att det frusit i värmeväxlaren (Gasen kan bli ca -52 grader om jag inte minns fel).
Det i sin tur kan vara orsaken till att du har fått en läcka.
Även jag har svårt att se att läckaget skulle ha med själva utbytet av cirkpumpen att göra, det är nog större chans att det beror på själva haveriet av cirkpumpen och att växlaren frusit.
Kanske har den som fyllt brine en gång i tiden snålat på etanolen också?
« Senast ändrad: 28 november 2022, 07:47:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245 med radiatorsystem plötsligt mycket luft i elementen
« Svar #13 skrivet: 01 december 2022, 09:59:05 »
Ring ut en kyltekniker, och be dom testa vattnet med en elektronisk läcksökare, den visar direkt om du har köldmedia i vattnet. Har hänt massvis med gånger tyvärr.

Pumpen fortsätter att gå utan klagomål och luften fortsätter att komma. Hur länge skulle man kunna tänka sig att den går innan köldmediat är slut och den stannar ? Jag menar, om detta nu är felet, den har ju gått i 3 veckor säkert.

Har kyltekniker och röris som kommer om någon dag för läcksökning.
200 kvm bostadsyta
50 kvm varmgarage inkl varmt förråd
Radiatorer - 150m (?) borra med Nibe F1245-8 från 2010
Byggår 2009
Jämtland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245 med radiatorsystem plötsligt mycket luft i elementen
« Svar #14 skrivet: 01 december 2022, 10:23:17 »
Nibe 1245-8 innehåller 1,8 kg R407C, detta motsvarar ca 400 liter gas vid 25 C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!