Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lämplig monoblock ?  (läst 2894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lämplig monoblock ?
« skrivet: 20 november 2022, 18:46:30 »
Hej!

Vore tacksam för lite råd...

Har byggt ett större garage, 9x14 m, men delar är oisolerat. Men 80 m2 golvyta är tämligen väl isolerat (300 mm frigolit under plattan, 45+145+45 mm rockwool i väggrna, 220+120 mm i innertaket) och ska värmas till comfortabel fixa-och-greja-temperatur. Slang är ingjutet i plattan (4 slingor a' 70-75 m) och planen är att installera en luft-vatten-VP. Billigast är väl en monoblock-maskin ansluten till en tank som jag gissar inte behöver vara särskilt stor (50-80 lit?).

Allra helst skulle jag vilja ha en 3-fas VP, men då effektbehovet inte blir så värst stort verkar de flesta vara 1-fasmaskiner. De jag väljer mellan f.n är:
* Panasonic Aquarea Monoblock 5 kW (eller möjligen 7 kW eftersom det finns möjlighet att öka uppvärmd yta i framtiden)
* Daikin Altherma Monoblock 5 kW (alternativt 7 kW, se ovan     )

Någon som har några synpunkter om vilken av dessa, eller annan(?) luft-vatten VP som kan betraktas som lämpligast/bäst ? Tar gärna också tips om lämplig bufferttank! Möjlighet till varmvatten är en bonus, men inget egentligt krav.

Mvh /Micc

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #1 skrivet: 23 november 2022, 16:26:25 »
Inget intresse att svara ?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #2 skrivet: 23 november 2022, 17:21:22 »
Ta den som finns i lager. Båda är bra, även om jag hört små missöden om båda. Storleken tror jag du bäst själv känner av med tanke på planerna. Kör lite extra tankstorlek om du kör 7 kW, t ex 200L.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #3 skrivet: 23 november 2022, 19:33:00 »
Ok, tack för det! Ja det är ju inget problem att sätta en större tank!

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #4 skrivet: 23 november 2022, 20:43:39 »
Ta den som finns i lager. Båda är bra, även om jag hört små missöden om båda. Storleken tror jag du bäst själv känner av med tanke på planerna. Kör lite extra tankstorlek om du kör 7 kW, t ex 200L.

Finns det någon maskin som anses bättre är jag naturligtvis intresserad (?), men en monoblock känns ju mest intressant kanske eftersom jag tänkte göra installationen själv...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #5 skrivet: 23 november 2022, 23:08:46 »
Jag tycker inte om att svära i kyrkan. Men jag gillar Nibes maskiner, eftersom installationen går klara egenhändigt med medföljande manual och dessutom förstå väl hur sitt system fungerar. Har inte sett bättre manualer hos någon annan.
Andra manualer är lite mer besparade i sin helhet.

S2125-8 och styrbox SMO 20 (ev SMO S40) lär vara ett betydligt steg upp i prisklass utan någon besparing av driftskostnad. Nya budgetmodellen F2050 kanske kan vara något.

Men saknar man en funktion som är avgörande för driften, då saknar man att man inte betalade lite extra förstås.
Vad jag syftar på är om man ställer din en Lyfco så finns det ingen värmekurva alls. Dvs ingen värmereglering som ser till att det är lagom varmt hela året utan handpåläggning. Detta ger sämre driftkostnader hela produktens livslängd, dvs man spar på köpa en dyrare pump dag ett.

Har inte koll på hur det ser ut med Panasonic och Daikin monoblock om dessa har värmekruva inbyggt, men jag tror det.
Daikin har en flödesgivare som ska kunna ge huvudverk innan man hittar någon parameter att ställa in. Panasonic har jag sett några som redovisar kass COP, vet inte vad det berodde på, känns inte rimligt för produkt och kan säkert vara felinstallation bara.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #6 skrivet: 23 november 2022, 23:31:38 »
Ok, tack!
Ja det är mycket att tänka på. Värmekurva - då pratar vi naturligtvis om utegivare, inte sant? I vårt förra hus hade jag luft-vatten VP från Mecatherm. Där valde jag att koppla bort utegivaren och i stället styra via en innegivare som satt placerad i ett stort rum med öppet till hall och kök, totalt ca 55 m2. Fick mycket jämnare innetemperatur på så sätt.

Har väl inte i detalj planerat den här installationen än, men innegivare ligger mig lite varmt om hjärtat eftersom man då slipper problemet med att effektbehovet inte alltid är detsamma vid en viss ute-temp, utan påverkas av vind, eller inte vind... Visserligen är den här garagebyggnaden nybyggd och därmed relativt tät, men man kommer väl inte helt ifrån att -5 och stark vind kan kräva rätt mycket mer energi än -5 och vindstilla.

Eller gör jag ett stort misstag då och missar något annat viktigt?

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #7 skrivet: 23 november 2022, 23:35:40 »
Eller tänker jag fel nu förresten - den gamla Mecatherm-maskinen var ju en on-off-maskin, inte inverter. Innegivaren styrde ju bara shunten till radiatorerna...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #8 skrivet: 24 november 2022, 17:52:10 »
Innegivare är bra till radiatorer. Men det fungerar inte bra till golvvärme, trögheten gör att det kommer självsvänga.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #9 skrivet: 24 november 2022, 23:35:45 »
Ok, förstår jag rätt? Om givaren ger order om att sänka, händer för lite - och då ges signal om att sänka ännu mer, och ännu mer. Tills den stora sänkningen till sist ger utslag - som blir för stort - och signal om stor höjning kommer, osv...

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #10 skrivet: 27 november 2022, 22:36:38 »
Har beställt en Panasonic Aquarea Monoblock 7 kW nu. Leveranstid 98-102 dagar, vilket är helt ok, har mycket annat att fixa först. Det löser sig väl med installationen och styrsystem när den dagen kommer....

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #11 skrivet: 28 november 2022, 00:09:24 »
Ok, förstår jag rätt? Om givaren ger order om att sänka, händer för lite - och då ges signal om att sänka ännu mer, och ännu mer. Tills den stora sänkningen till sist ger utslag - som blir för stort - och signal om stor höjning kommer, osv...
Precis, lite så blir det.
Grattis till dit köp!
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #12 skrivet: 28 november 2022, 00:45:59 »
Tack, tack :)! Och tack för svar tidigare! Kanske återkommer här om alltför stora problem uppstår...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Lämplig monoblock ?
« Svar #13 skrivet: 28 november 2022, 22:52:07 »
Ingen superhjälp från min sida, men skrev mest för att ingen annan gjorde det.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!