Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gurglande ljud efter dusch - behövs avluftning? (EcoZenith i255/EcoAir 610M)  (läst 1447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är relativt nyinflyttad i ett hus med CTC EcoZenith i255 och CTC EcoAir 610M. Ledsen för om detta är nybörjarfrågor som redan finns besvarade, jag hittade inget uppenbart när jag sökte.


Efter att exempelvis ha duschat, "gurglar" det (tror ljudet kommer från ledningarna till utedelen). Ljudklipp länkat nedan. Ska det låta så?
Min gissning är "nej", och att det är luft någonstans. Gurglandet håller väl på någon minut, har inte klockat.

Ljudklipp: https://1drv.ms/u/s!AsG5bYyp0UhEgaYAAAizxnki-H1NaQ?e=sM36gm

Har fått grundläggande instruktion i avluftning, men söker någon bättre guide om detta. Tar gärna emot tips :)

Se bifogade bilden. Jag har lärt mig att avluftning görs på den röda ventilen, där jag ritat en lila pil till vänster i bilden. Vidare har jag lärt mig att jag kan fylla på vatten med den gröna kranen, den andra lila pilen nere i mitten på bilden.

Det låter inte som det finns någon luft när jag vrider på röda ventilen nu, det kommer vatten direkt. Och trycket är 1.0 på manometern.

Tidigare hade jag mycket luft i systemet, och då fick jag återkommande larm om "pressostat högtryck", men sedan jag tömt på luft med den röda ventilen är det inte längre ett problem.

Ska det låta som det gör på ljudklippet? Finns något mer som ska avluftas?
« Senast ändrad: 23 oktober 2022, 19:37:11 av randig »

Utloggad Loggy

  • Teknokrat
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…storptrakten
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpoperatör
Det kan finnas luft i rören ut till värmepumpen om den står högre än innedelen. Norde finnas luftnipplar på rören någonstans vid en hög punkt. Likaså finns en avluftningsnippel i själva pumpen som man når genom att lyfta locket, 2 skruvar på framsidan, lyft och håll emot fronten med ett knä.
Enplansvilla Gullringshus från 1969, 109m², mexitegelfasad, ej tilläggsisolerad, 3-glas utom i ett sovrum. Hel källare, gillestuga med vattenburen golvvärme, övrig källare med ett par element. Källarväggar av murad betonghålsten. Köpt december 2019.
Enrörssystem med bypassventiler, 2 slingor samt slingan med golvvärme. Dessa 3 är parallellkopplade.
2021 skrotades en oljepanna med pelletsbrännare och elkassett. Värmde med enbart el då planen var byte till LVVP från början men försenades ett år på grund av omständigheter.

I slutet februari 2021 driftsattes CTC i255 och LVVP 610M.
I mitten februari 2022 driftsattes solanläggning med 10,3kWp paneler från REC och 10kW Fronius växelriktare.
2020: 28 800kWh (enbart elkassett)
2021: 16 200kWh (elkassett januari och februari)
Mars -21 till februari -22: 11 400kWh (Enbart LVVP, elpatroner aldrig igång)
Mars -22 till februari -23: -303kWh (Solceller + LVVP, sålde mer än inköpt)
2022: 8350kWh förbrukning från elnät, 2230kWh egenförbrukning, 8306kWh sålt.

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det kan finnas luft i rören ut till värmepumpen om den står högre än innedelen. Norde finnas luftnipplar på rören någonstans vid en hög punkt. Likaså finns en avluftningsnippel i själva pumpen som man når genom att lyfta locket, 2 skruvar på framsidan, lyft och håll emot fronten med ett knä.

Tack ska undersöka värmepumpen enligt det du säger. Den står högre än innedelen, men tror inte jag har luftnipplar på rören.

Utloggad skanke1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag lyfter den här tråden då jag har liknande problem.

Jag har Ecozenth i250 + VP EcoAir614M.

När jag tittar i instruktionen till i250 så är den röda ratten på bilden säkerhetsventilen, medan man anger att luftningventilen är den strax snett upp till hö i bild. På min panna ser det likadant ut.
Jag har provat att lufta med luftningsventilen men det sprutar vatten överallt så det känns inte som en speciellt smidig lösning att lufta via den ventilen. Så frågan är om man kan lufta via säkerhetsventilen, precis som sägs i tråden, och isåfall hur gör man?
Jag har inte vågat mig på att vrida på säkerhetsventilen ifall man kan råka pajja någon inställning.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Säkerhetsventilen mår bra av att motioneras någon gång ibland så att man ser att den fungerar. Men det är inte säkert att det går att lufta hela systemet den vägen. Om utedelen står högre än innerdelen och rören saknar avluftningsnippel kan man behöva lossa lite grann på övre anslutningen till värmepumpen för att få ut luften.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad skanke1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pannan står i källaren och VP står utanför, relativt högt i förhållande till pannan. Rören mellan panna och VP är nivåmässigt ca 20cm över den övre slanganslutningen på ute på VP och rören är försedda med luftningsnipplar.

Får man ut all luft via dessa, eller behöver även själva pannan luftas. Jag har luftat via dessa nipplar och det har blivit bättre men det låter ibland som att det fortfarande finns en massa luft i pannan och rören mellan panna och VP.

Tycker inte heller att det kommit så mycket luft när jag öppnat nipplarna. Men jag vet inte hur länge eller hur mycket vatten man skall släppa ut vid luftning, här? Är det som att lufta bromsarna på en bil, där man måste hålla på länge för att vara säker på att ha fått ut alla luftbubblor.

Luftade radiatorerna för en tid sedan och det kändes som att all luft kom ut ur dessa utan problem. Inga bubblande ljud hörs heller från dessa, utan allt oljud kommer från pannan och ledningar ut till VP.

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När jag tittar i instruktionen till i250 så är den röda ratten på bilden säkerhetsventilen, medan man anger att luftningventilen är den strax snett upp till hö i bild. På min panna ser det likadant ut.
Jag har provat att lufta med luftningsventilen men det sprutar vatten överallt så det känns inte som en speciellt smidig lösning att lufta via den ventilen. Så frågan är om man kan lufta via säkerhetsventilen, precis som sägs i tråden, och isåfall hur gör man?
Jag har inte vågat mig på att vrida på säkerhetsventilen ifall man kan råka pajja någon inställning.


Pannan står i källaren och VP står utanför, relativt högt i förhållande till pannan. Rören mellan panna och VP är nivåmässigt ca 20cm över den övre slanganslutningen på ute på VP och rören är försedda med luftningsnipplar.

Får man ut all luft via dessa, eller behöver även själva pannan luftas. Jag har luftat via dessa nipplar och det har blivit bättre men det låter ibland som att det fortfarande finns en massa luft i pannan och rören mellan panna och VP.

Tycker inte heller att det kommit så mycket luft när jag öppnat nipplarna. Men jag vet inte hur länge eller hur mycket vatten man skall släppa ut vid luftning, här? Är det som att lufta bromsarna på en bil, där man måste hålla på länge för att vara säker på att ha fått ut alla luftbubblor.

Luftade radiatorerna för en tid sedan och det kändes som att all luft kom ut ur dessa utan problem. Inga bubblande ljud hörs heller från dessa, utan allt oljud kommer från pannan och ledningar ut till VP.

Min uppsättning är lik din, jag har dock inga avluftningsventiler på rören.

Det jag lärt mig är att precis som Josth skriver, bör säkerhetsventilen motioneras. Däremot bör man inte avlufta med den (vilket jag tidigare trodde var en bra metod).

Jag har pratat med en värmepumpstekniker jag fick förtroende för. Han gav två råd, både "motionera säkerhetsventilen någon gång om året" och "använd inte säkerhetsventilen för avluftning, du riskerar med tiden läckage".

Precis som du hörde jag bubblande inte från radiatorerna, utan från pannan och ledningarna till värmepumpen. Den som installerade min värmepump (mer rörmokare än värmepumpstekniker) höjde trycket till 2 bar och luftade utedelen (jag var tyvärr inte med då). Då slutade det sköljande ljudet. Därefter har jag luftat alla radiatorer uppifrån och ner, och slutligen sänkt till ca 1,3 bar. Jag sänkte trycket enbart genom att släppa ut vatten genom radiatorernas avluftningsventiler.

Jag gick ner till 1,0 bar, tycker det började låta lite sköljande igen. Höjde till 1,3 bar och det har jag haft sedan dess utan problem. Men där är jag osäker, har dock inte velat förändra något som fungerar hyfsat bra.

Jag tycker att det ibland kan vara ett sköljande ljud inne i pannan, skulle gärna ha bort även det, men det låter inte alarmerande och inte ofta.

Givet det du skriver om "rören är försedda med luftningsnipplar" låter det som du borde avlufta via dessa precis som du säger att du har gjort. Men kanske behöver du även avlufta värmepumpen ute?

Jag är också intresserad av ett svar på frågan "hur länge eller hur mycket vatten man skall släppa ut vid luftning". Min uppfattning är att luften kommer ut först och att man inte måste hålla på längre när det väl kommer vatten, men jag kan ha fel.

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har provat att lufta med luftningsventilen men det sprutar vatten överallt så det känns inte som en speciellt smidig lösning att lufta via den ventilen. Så frågan är om man kan lufta via säkerhetsventilen, precis som sägs i tråden, och isåfall hur gör man?
Jag har inte vågat mig på att vrida på säkerhetsventilen ifall man kan råka pajja någon inställning.

En sak till, titta på filmen "Vattenpåfyllning CTC EcoZenith i255" hos CTC: https://ctc.se/instruktionsfilmer

Mot slutet visar de hur utloppen för säkerhetsventilen respektive avluftningsventilen förhåller sig till varandra, och att säkerhetsventilen inte räcker för att avlufta den övre delen av tanken.

Utloggad skanke1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar för länken till filmen.

I början av december fick jag några nya radiatorer installerade i källaren och då tömdes systemet, och jag kan väl konstatera efter att ha sett filmen att proceduren för att fylla pannan igen inte gjordes riktigt korrekt. Så det är väl kanske det som visar sig nu.

Och det är just de problemen som nämns i filmen som jag ser nu, luft och oväsen plus att Pressostat Högtryckslarmet har dykt upp vid 2 tillfällen.
Sedan kom det väl in ytterligare lite mer luft i systemet när jag rengjorde filtret ut mot VP.

Lite konstigt dock att det inte har börjat väsnas förrän nu. det verkar som att det lite kommer och går. Relativt tyst efter luftningar i söndags, men ett jäkla oväsen vid avfrostning igår morse tyst sedan dess, men har luftat lite mer sedan dess.

Får hoppas att det går att få ur all luft vad det lider. Har hållit på och luftat lite under gårdagen och det känns som att det är bättre men vi får se.

Jag har haft den här installationen i 3år och jag har upplevt den som väldigt tyst tidigare. Trycket i systemet har varit satt till 1bar. Manometern har en justerbar gradering som var ställd på det värdet. Mätartavlan är rödgraderad från 1.6bar. När fjag fick VP installerad har jag också för mig att installatören sa att 1bar var det man bör ha. Så jag har hållit mig till det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!