Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny golvvärme  (läst 961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ny golvvärme
« skrivet: 11 september 2022, 09:58:22 »
Vi har sedan tidigare ett tvåplanshus + källare 216+ 70 kvm med en Nibe F1255 och 15 radiatorer varav 11 utan termostat, fast instrypta. Fungerat fint. Nu har vi byggt om en del av huset, rivit elektrisk golvvärme och radiatorer och istället där lagt vattenburen golvvärme på ca 45 kvm. VVS firman har valt TECE golvvärmefördelare med styrning och kombination av 17 mm och 12 mm rör. Fördelaren är kopplad direkt till gamla radiatormatningen via en ESBE blandningsventil med tempbegränsning satt till 45 grader. Frågor:

1. Jag får knappt utslag på fördelarens inbyggda flödesmätare med mindre än att jag kopplar ur värmebärarpumphastighet AUTO på F1255:an och sätter den till mint 80%. Känns sådär. Borde man inte ha en separat cp med konstanttryckfunktion, vid golvvärmeförelaren? I AUTO-läge är just nu hastigheten ca 35% och jag får ingen värme i de nya golven. Kanske iofs blir bättre vid kallare väder men ändå.

2. Vore det inte bättre med en riktig shunt istället för en blandningsventil? Som det är nu blir det slingornas termostater+reglerdon som sköter all reglering vid framledningstemp > 45 grader. En kall vinterdag har vi ofta framledning på uppåt 55 grader till radiatorerna.

Jag ska kontakta installatören för diskussion men vill gärna förbereda mig lite med klokskap härifrån!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny golvvärme
« Svar #1 skrivet: 11 september 2022, 11:03:49 »
Låter jättekonstigt att det helt saknas cirkulationspump på golvvärmefördelaren när det är en så tydlig blandning av golvvärme och radiatorer. Automatisk shunt är ju bra också om man aktivt behöver kunna styra golvvärmen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny golvvärme
« Svar #2 skrivet: 12 september 2022, 10:21:07 »
Ja eller hur. Ska prata med firman idag.

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny golvvärme
« Svar #3 skrivet: 15 september 2022, 09:32:24 »
Installatören verkar villig att installera en cirkpump så det är på gång. Men, hur ska man tänka med behov av bypass i detta fall? Iom lösningen med blandningsventil istf shunt är jag beroende av termostater och reglerventiler i alla fall för framledningstemperaturer < 45 grader. Om då alla slingors returventiler stänger pga order från termostaten blir ju flödet i golvvärmkretsen noll. Då behövs en ställbar bypass-ventil för att inte skada cirkpumpen?
« Senast ändrad: 15 september 2022, 11:32:39 av GulaHuset »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny golvvärme
« Svar #4 skrivet: 15 september 2022, 09:46:38 »
Man kan ta av ett av ställdonen så det alltid går att cirkulera värmevatten i minst en slinga.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny golvvärme
« Svar #5 skrivet: 15 september 2022, 11:31:40 »
Nja, har man shunt och rätt injusterade slingor gÃ¥r ju det bra men i denna systemlösning med blandningsventil fÃ¥r jag ju ingen reglering av rumstemp vid framledning < 45 grader om jag öppnar en slinga helt. Blir ju övertemp i rummet dÃ¥. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 629
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!