Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX med elvärme och VVB eller FLVP + tilluftsmodul?  (läst 1003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Simon S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BraÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
FTX med elvärme och VVB eller FLVP + tilluftsmodul?
« skrivet: 21 augusti 2022, 19:49:04 »
Hej,

Skulle vilja höra lite vad ni andra tycker och tänker. Min svärmor bor i en bostadsrättförening bestående av 14st hus (villor) på ca 100m2. Dessa är byggda någon gång i början på -90 talet med FTX och värme via tilluften. Även en vanlig varmvattenberedare för varmvatten.

Nu har FTX aggregatet gått sönder och måste bytas ut. De har bytt i ett av de andra husen till ett Fläktwoods FTX med internt element + en 2,3kW luftvärmare på tilluften. Detta har visat sig fungera rätt dåligt, jag har hittat att eftervärmaren varit kopplad som förvärmare, tilluftsgivare har suttit för när eftervärmaren så strålningsvärmen har värmt givaren och inte luftflödet. En massa fel som inte går att döma lösningen för utan installatören.

Det jag börjat fundera på nu som ett alternativ till att bara byta ventilations aggregatet till ett nytt är om det skulle bli en bättre lösning att ha en frånluftvärmepump + en tilluftsmodul. Lite Nibe smittad så de har ju även F470 med både till och frånluft. Detta skulle även ge billigare varmvatten den tiden på året då värmebehovet är lågt.

Vad tycker ni andra, har detta gjort innan? Blir klart med drifttid på en kompressor än en roterande värmeväxlare men skulle vissa tider på året ge en bättre återvinning då den skulle ha kapacitet att skapa både varmvatten och värme för tilluften.

Helt klart en dyrare lösning men vi kan ju inte fortsätta att bara byta grejer och göra som vi alltid gjort :-)

Tacksam för idéer och kommentarer!
//Simon
Gammalt stockhus i Småland. Flyttade in 2014 då med 20000kwh i årsförbrukning.

Idag Nibe F1255-12, radiatorer, 7,5kWp solceller och BYD batteri på 11kWh. 17m3 pool och en badtunna som värms med bergvärmen. Årlig nettoförbrukning på 7000kWh.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: FTX med elvärme och VVB eller FLVP + tilluftsmodul?
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2022, 20:52:17 »
Elberedaren är väl inte heller evig?

Värms lägenheterna bara med tilluft? Skulle man få användning för värme ur niben tjänar man kanske in den ännu fortare.

Jag skulle kört på flvp
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: FTX med elvärme och VVB eller FLVP + tilluftsmodul?
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2022, 21:02:02 »
Tilluftsmodulen i F470 och SAM42 till F750 är bara för att få komfortvarm tilluft. De värmer inte hela huset som ett luftvärmeaggregat gör. Då finns NIBE F370 + Alig VB250L som alternativ: https://proffs.nibe.se/produkter/franluftsvarmepumpar/Utbytesguiden/Master-104/ Med detta så värms hela huset med luftvärme och värmepumpen gör även varmvatten. Vissa gillar luftvärme andra tycker inte om det och vill ha vattenburna radiatorer eller golvvärme istället så det varierar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Simon S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BraÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX med elvärme och VVB eller FLVP + tilluftsmodul?
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2022, 21:33:13 »
Tack Zyberdude och Josth för svar!

Nej precis, beredare är inte evig och vill man på något sätt försöka spara lite energi på varmvattnet så är detta det enklaste.

Huset värms med luft så går åt fint med energi när det är 1:1... Skulle jag välja så är det klart radiatorer eller golvvärme, skulle detta inte vara i en förening hade jag rekommenderat att installera radiatorer men inte så säker på att de vill lägga så mycket pengar. Tyvärr är kunskapen i föreningen inte så stor så man lyssnar hellre på ventilations firman (som tyvärr inte har så gott ryckte) än en svärson som har ideer :-)

Tack för länk till tilluftsmodulen med lite mer effekt, var det jag tänkte på men då skulle man kunna ha den på framledningen och reglera på vanliga rad kurvan för att uppnå rätt temperatur.

Det som kan vara en fördel att testa nytt är att det funkar så dåligt i det huset man bytt så ska försöka få dem att göra det. Intressant för en egens del att veta med :-)

//Simon

Gammalt stockhus i Småland. Flyttade in 2014 då med 20000kwh i årsförbrukning.

Idag Nibe F1255-12, radiatorer, 7,5kWp solceller och BYD batteri på 11kWh. 17m3 pool och en badtunna som värms med bergvärmen. Årlig nettoförbrukning på 7000kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!