Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 11kw Stinger / carrier luft-vann. Utedel gÃ¥r Ã¥ gÃ¥r...  (läst 2229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ubrak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei. Trenger litt ekspert hjelp.. Har vannboren varme, luft-vann. Merke Stinger / Carrier 11kw med to vifter i utedel. Anlegget er montert i nytt hus oppført i 2011. Bortsett fra at vi har fylt pÃ¥ gass en gang sÃ¥ har anlegget gÃ¥tt knirkefritt, og fungert utmerket. Vi har kjørt bÃ¥de med "ute temp sensor" som mÃ¥ler utetemp Ã¥ deretter selv regulerer tur tempratur ut i fra en varmekurve, og vi har kjørt anlegget med fast tur temp (40 grader). Begge kjøremÃ¥ter har varmet opp huset veldig lett, selv i -15, -20 grader. Det som har skjedd nÃ¥ de siste 14 dager er at utedelen bare gÃ¥r Ã¥ gÃ¥r... Stopper aldri, for avriming. Har gÃ¥tt ei uke i strekk nÃ¥. Ser ogsÃ¥ at elkolbe tid til ofte slÃ¥r seg inn med ett trinn for Ã¥ klare Ã¥ holde tur temp pÃ¥ riktig settpungt, nÃ¥ er det NULL grader her, men likevel stopper ikke utedelen, og el kolbe slÃ¥r seg inn med jevne mellomrom. Det er helt tydelig at utedelen ikke klarer Ã¥ gjøre jobben sin, slik at el varme mÃ¥ gÃ¥ pÃ¥ for og holde settpungt pÃ¥ tur vannet. Tidligere (selv om det har vært -15) sÃ¥ har utedelen stoppet innimellom, og jeg tror aldri jeg har sett el varme kolben gÃ¥ pÃ¥ tidligere. Det har vært en lang kulde periode her netopp, Ã¥ det var da dette oppsto. Vært ca -15 ei uke i strekk. Det er lett Ã¥ tenke at "her er det tomt / for lite gass".. Men jeg er ikke sÃ¥ sikker pÃ¥ det. Anlegget oppfører seg som om det skulle være for lite gass, bortsett fra en ting.. Det er INGEN ising pÃ¥ utedel, tok ogsÃ¥ av dekselet pÃ¥ utedel og det er heller ingen ising pÃ¥ rørene inni der. Dessuten er det bare to mnd siden vi fikk fylt opp anlegget med 2,95 kg gass. Jeg ser heller ingen spor av svetting pÃ¥ koblinger, eller andre tegn til lekkasjer. Kan det være intern lekkasje som jeg ikke ser?? Det er heller INGEN alarmer aktivet i displayet pÃ¥ innedel. Alt ser helt normalt ut. Den lokale rørleggeren  som leverte og monterte dette er konkurs. Konkurs er ogsÃ¥ det importøren / forhandleren av stinger / carrier i Norge som den den gang var KLIMA OG VARMETEKNIKK i Moss. Er det noen som har noen tips om hva dette kan skyldes? Viftene pÃ¥ utedelen gÃ¥r som normalt (bortsett fra at de aldri stopper) Kjenner ogsÃ¥ at kompressor inne i utedelen er ganske varm.. Jeg har vært pÃ¥ tanken at kompressor kan være defekt, selv om den gÃ¥r.. Men synes da det er rart at det ikke ligger inne noen alarm i displayet.. Ser at kompressoren inne i carrier utedelen heter "Toshiba DA420A3F-21M" Er det noen som han gi meg noen rÃ¥d? Huset er selfølgelig fremdeles varmt pga el varme kolben fremdeles sørger for Ã¥ holde tur temp pÃ¥ riktig settpungt. Men jeg gruer meg til neste strømm regning..


Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
2,95 kg gas är en stor förlust. Gjordes det en kontroll av tätheten innan gasen fylldes på?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad ubrak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 11kw Stinger / carrier luft-vann. Utedel går å går...
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2016, 19:03:12 »
Nej, det ble ikke tatt noen tetthets test. Men dersom jeg hadde mistet over 2 kg gass på ca 60 dager, ville jeg ikke ha sett det noen plass??? At det hadde blitt til griset i rundt lekasje pungtet?? Alt ser helt rent ut..

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: 11kw Stinger / carrier luft-vann. Utedel går å går...
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2016, 23:20:30 »
Du har PM som kan hjälpa dig

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Stian Røysland

  • Gäst
Stian Røysland
SV: 11kw Stinger / carrier luft-vann. Utedel går å går...
« Svar #4 skrivet: 08 december 2022, 00:39:06 »
Hei. Jeg har akkurat samme problemet som deg. Fant du utav det???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!