Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: uncia
« skrivet: 09 december 2022, 19:22:07 »

kan bara hålla med om att placeringen av avluftsgivarwn är viktig, jag fick mycket färre långa avfrostningar efter jag lyft upp givaren från vattenbadet
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 09 december 2022, 04:21:41 »

avluftsgivaren ligger i vattenbadet under förångaren, jag hade velat ha den i avluftskanalen, just under fläkten, där den är fri från is och vatten. Att pumpen inte varvar upp som den skall, kan bero på antingen hetgasbegränsning, eller förångningsbegränsning.
Att rörmokarna glatt kopplar in värme till garaget förstår jag, för de har ingen aning om hur värmepumpen jobbar.
Att värma en del av huset, som man inte tar frånluft ifrån blir fel, då den värmer mer än den kan få igen, så då måste den pytsa el istället.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 december 2022, 21:07:18 »

Minns nu att placeringen av avluftsgivaren i F750 inte är helt lyckad. Har tidigare läst om de som justerat placeringen lite grann så den bättre hamnar mitt i luftflödet och mindre påverkas av kringliggande material och kondensvatten. När avluften är som kallast bör den också ligga nära förångingstemperaturen.
Skrivet av: jmark
« skrivet: 08 december 2022, 19:26:15 »

Jag har nu kollat vad avluften varit efter några långa avfrostningar senaste dygnet och den varierar mellan 13 och 17 grader precis när avfrostningen avslutats. Frånluften har varit mellan 20-21 grader alla gånger. Förångaren är ofta ett par grader varmare än avluften och når 18-19 grader efter varje lång avfrostning.

Verkar som att avluftstempgivaren antingen inte hänger med riktigt, eller är felkalibrerad?

Å andra sidan: när kompressorn kör för fullt är förångaren -15 till -16 och avluften mellan -11 och -12, vilket ändå verkar vettigt?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 december 2022, 18:08:48 »

Avluftstemperaturen bör visa samma som frånluftstemperaturen efter en lång avfrostning. Något konstigt annars om luftflödet är okej.

Vet tyvärr inte om det går att få avfrostningselement eftermonterat. Blir byte av förångare och även styrsystemet måste modifieras så det blir ett rejält jobb som säkert skulle kosta en rejäl slant.
Skrivet av: jmark
« skrivet: 08 december 2022, 17:40:44 »

Tack för tipsen!

Jag ska undersöka om det kan vara något med frånluftsflödena.

Grafen ovan är avluften och inte frånluften. Frånluften brukar ligga omkring eller någon grad över uppmätt innetemperatur (20-21 grader).

Vet du om det går att få ett avfrostningselement eftermonterat via Nibes service, eller är det något man får lösa själv i så fall?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 december 2022, 11:35:18 »

Du kan själv hyra en luftflödesmätare från t.ex. Soliduct över en helg för sådär 800 kr och mäta upp alla frånluftsflöden och jämföra med BS1. Ser också ut som du har en väldigt låg frånlufstemperatur i diagrammen? Låg innetemperatur eller möjligen dåligt isolerade kanaler? Då ger kompressorn mindre.

Det är utmärkt att sätta en luftluftvärmepump med läge för underhållsvärme i garaget. Då kan man också ganska snabbt ställa om och öka temperaturen om man ska vara där och skruva.
Skrivet av: jmark
« skrivet: 07 december 2022, 10:40:57 »

Jag förstår. Det är väl lite som jag har misstänkt, synd att det oftast är efteråt som man läser på ordentligt... Värmen till garaget kopplades in rätt nyligen, och ingen av rörisarna jag pratade med varnade för detta utan kopplade glatt bara in allting. Som sagt, borde läst på bättre själv innan, förstås.

Är det värt att kontakta en VVS-firma för service/kalibrering av BS1? Kan man räkna på vilken ytterligare värmeeffekt man borde kunna få ut från kompressorn om man får upp frekvensen? Eller är det egentligen en annan värmelösning för garaget (typ LVP) jag borde titta på, och koppla ur slingorna från pumpen till garaget igen? Lite surt bara att behöva ta in rörmokare igen för att eventuellt tömma slingorna i garaget för att undvika att det fryser sönder.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 december 2022, 09:15:20 »

Värmepumpen är underdimensionerad. Det är mot NIBE's rekommendationer att låta en frånluftsvärmepump även värma ett garage. Det ska då vara bergvärme eller en luftvattenvärmepump som värmer allt.

F750 borde komma upp lite högre i frekvens med det luftflödet. Kanske visar BS1 något fel och behöver kalibreras?? F750 hade problem med långa avfrostningar och det var först 2016 som elektriskt avfrostningselement infördes i F750. Då försvann problemet med oönskade långa avfrostningar.

Det ska givetvis sitta en eller flera shuntgrupper som tar ner framledningstemperaturen till golvslingorna om man även har radiatorer i huset. Byggfel.
Skrivet av: jmark
« skrivet: 07 december 2022, 09:02:07 »

Vi har ett hus byggt 2015 på totalt 168 kvm i två plan, och ett garage på 50 kvm. I huset är det vattenburen golvvärme i nedre plan, och radiatorer på ovanvåningen. Garaget har också vattenburen golvvärme. Dessa värms upp med en FLVP Nibe F750. Vi eldar också i kamin ganska ofta nu när det är kallare.

Vi försöker hålla huset på ca 19-20 grader, och garaget på 6-7 grader.

Jag upplever det som att värmepumpen inte orkar med utan eltillsats så fort temperaturen letar sig ner under nollan. Garaget håller temperaturen bra, medan huset, och framförallt övervåningen, blir kallare än vi önskar. Jag försöker utröna om det är pumpen som är underdimensionerad, felinställd eller underpresterar, alternativt om sättet allting är kopplat på är felaktigt.

Som ni kan se på bilden nedan är garage, radiatorer och golvvärme parallellkopplat, men utan shunt till vare sig golvvärmen i huset eller i garaget. Jag misstänker att tanken är att radiatorerna på övre plan ska kunna värma med ganska låg framledningstemp, men är osäker på om detta är för optimistiskt?

I garaget sitter det en extra cirkulationspump, och golvvärmefördelare för tre slingor. Termostaten här är inställd på mellan 5 och 10 grader.

Värmepumpen har svårt att nå beräknad framledningstemperatur utan eltillsats, så för att inte få skenande elräkningar har jag spärrat tillsatsen dagtid.

Luftflödet till pumpen ligger på ca 205-215, vilket borde möjliggöra högre kompressorfrekvenser, men jag har i princip aldrig sett den nå över 95 Hz, och ofta begränsas den till ca 85 Hz pga förångningtemperatur. Det senaste dygnet har den gjort 6 st långa avfrostningar och 5 st korta. Under dessa avfrostningar faller gradminuterna dramatiskt, och den lyckas aldrig återhämta dem utan eltillsats.

En sak som jag tror förvirrar styrningen i värmepumpen är när termostaten i garaget öppnar - då blandas ju helt plötsligt returvatten med en temperatur på ca 5 grader in i returen från de andra kretsarna, och den totala returtemperaturen sjunker flera grader. Detta sker ungefär en gång var 10:e minut. Min tanke har varit att välja en något högre värmekurva för att kompensera för detta, så att medeltemperaturen under en längre tidsperiod ska hamna ”rätt”. Men det kan jag ju inte berätta för styrsystemet…

Som ni märker är det flera delar jag är osäker på, och det är möjligt att jag är ute på villovägar, men några konkreta frågor jag har:

* Beter sig värmepumpen på ett bra sätt? Eller borde jag kunna nå högre kompressorfrekvens och därmed högre värmeeffekt med nuvarande luftflöde? Är tiden den lägger på avfrostning rimlig?
* Jag misstänker att garaget inte är inkopplat på ett optimalt sätt - men om man bortser från allt vad komfort heter och bara har som mål att hålla garaget frostfritt - borde man göra någon förändring i hur det är kopplat?
* Är hela idén med att kombinera golvvärme och radiatorer utan en shunt för golvvärmen ett feltänk, och borde även det göras om?

Har bifogat kurvor över kompressorfrekvens, tillsatseffekt, förångartemp, avluftstemp och referensvärdet för luftflödet.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 621
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!