Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med lösning pÃ¥ gravt underdimensionerad BVP  (läst 7813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #30 skrivet: 26 april 2016, 21:54:12 »
Om du klickar på rätt ställe så kan du ange exakt vilka olika material och dess tjocklekar huset är byggt av och räkna ut medel U-värde för de olika delarna av huset. Med hjälp av arean på varje del kan man sen ganska exakt räkna ut vilken effekt huset kräver vid en viss inne- och utetemperatur.

DEr måste jag ha missat. Får kika på det igen!
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #31 skrivet: 26 april 2016, 21:56:38 »
Han skrev i första inlägget:

Att sänka den ytterligare är nog inte rätt väg. Returtempen är bara några grader varmare än rumstempen. Går värmepumpen hela dygnet utan att stanna när det är kallt?

Yes, den går för fullt mest hela tiden. Balanspunkten verkar ligga kring 6-8c. Där omkring så måste pumpen således gå för fullt för att klara att hålla inställd kurva som för övrigt inte är speciellt aggressivt inställd.
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #32 skrivet: 26 april 2016, 21:58:26 »
Tack alla för att ni tagit er tid att hjälpa till på vägen mot en mer lagom värmepump. Jag kommer att börja plocka in offerter i dagarna och återkommer med hur det hela slutar.

/Andreas
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!