Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT ger upp och gör Ã¥terbetalning, men vad gör jag sedan?  (läst 1657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT ger upp och gör återbetalning, men vad gör jag sedan?
« Svar #30 skrivet: 26 februari 2024, 23:16:06 »
Daniela värdesätter din hjälp och det var nÃ¥gon annan gäst  och trÃ¥d med GEO 612 i PiteÃ¥ där TS inte gÃ¥tt in ens vid -25ËšC och jag har TS redan vid mindre än -10ËšC . Vv beredning fÃ¥r inte ta mer än just 25-30 minuter sÃ¥ sammantaget är det nÃ¥got fel med min VP eller sÃ¥ har installatören inte koll pÃ¥ hur man optimerar i menyn.
Jag har valt bort appar och värdelös trådlös givare ersatt med trådbunden så nu efter två år kan jag äntligen höra hur kompressorn ändrar varvtal, vilket är precis vad den ska göra.

Själv är jag nybörjare pÃ¥ detta men har hjälp av mer erfaren person om nÃ¥gon inställning ska ses över. För de tidsbegränsningar  du nämner har hitintills VP aldrig följt vad som valts  :(

I Eco plus har IVT satt 50% pÃ¥  kompressorn som begränsning, medan i läge komfort ( som jag har nu) tror jag 80% är gränsen.

Om möjligt för du gärna dela med dig av de inställningar du har nu, borrdjup samt storlek på hus. Bor du i ett nyare som jag äldre hus?
« Senast ändrad: 26 februari 2024, 23:18:34 av Permo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT ger upp och gör återbetalning, men vad gör jag sedan?
« Svar #31 skrivet: 27 februari 2024, 09:18:21 »

I Eco plus har IVT satt 50% pÃ¥  kompressorn som begränsning, medan i läge komfort ( som jag har nu) tror jag 80% är gränsen.


Intressant info, Jag börjar tro att de som designar IVT blivit totalt knäppa i huvet?
Självklart drar kompressorn mindre effekt på 50 % än på 80 %, men totala mängden energi blir ju inte mindre bara för att man fesar på med lägre frekvens.
Förmeln för energi är effekt x tid och ökas effekten så minskar tiden motsvarande vid VV-laddning.
Det enda som påverkar totala mängden instoppad energi är hur högt i temp man kör på VVB, COP ökar med lägre temp så där finns en viss vinst att göra.

Sen finns en diskussion om vid vilken frekvens som själva kompressorn har bäst COP, och svaret brukar blir att en scrollkompressorn har minst intern förlust på hög last, dvs 50 % ger mer förlust än 80%.

Så nån i IVT verkar ha riktigt mycket otur i tankeverksamheten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Problemet kan väl möjligen vara att en hög effekt gör att deltaT över slingan (eller manteln?) som ska överföra värmen till varmvattnet blir hög och kompressorn växlar över innan vattnet i tanken hunnit värmas upp ordentligt, den går då med x antal grader varmare vatten på varma sidan än om man kör kompressorn på en lägre effekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!