Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av tillskott för att spara el?  (läst 5897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #15 skrivet: 28 februari 2024, 10:45:02 »
Det gäller att ha en värmepump som är lagom till husets ålder och storlek och var i landet det står. För 350 kvm uppvärmd yta i kallt klimat bör man ha en anläggning på runt 16 till 18 kW generellt sett.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Micke0243

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #16 skrivet: 28 februari 2024, 11:16:01 »
Vår är på 9,7 kW tror jag. Har ingen aning om varför de ville att jag skulle ha denna och inte en kraftfullare.
« Senast ändrad: 28 februari 2024, 11:31:01 av Micke0243 »

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Stänga av tillskott för att spara el?
« Svar #17 skrivet: 28 februari 2024, 11:44:40 »
Hejsan  tummenupp
Tack för bra tips. Nu har jag också stängt av tillskottet på vår Greenline EVT E11, pga av verkligen svindyra elräkningar nu på vintern. Har haft hem IVT servicetekniker, också svindyra, flera ggr föregående år, men de har inte lyckats fixa pumpen optimalt. Vårt hus är stort, 250 kvm + 100 kvm uppvärmd biyta, gammalt och dåligt isolerat. Men tycker ändå att tillskottet körs länge och går på tidigt även vid relativt hög utetemperatur.

Det har gått så långt att jag börjat fundera på att byta till fjärrvärme, vilket verkar vara billigare, enklare och stabilare, i alla fall för mig som inte är någon bergvärmepumpsexpert vilket det verkar som man måste vara om man har en.

Hur ställer man in så att tillskottet går på när det behövs. Vi bor i Dalarna och det kan bli väldigt kallt. Då vill man ju inte behöva springa ner och köra igång tillskottet manuellt.
 :)

Jag har ställt min på 1/3 effekt och ökat tillskottstimern till 300 min samt ökat ramp tiden. Kan du prova liknande om du har samma Rego.
under meny 8.
« Senast ändrad: 28 februari 2024, 11:46:22 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!