Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Argo AWI 55 AHL ?  (läst 5657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gano

  • Gäst
gano
Argo AWI 55 AHL ?
« skrivet: 17 oktober 2006, 20:47:12 »
Hej Thomas, har du någon kommentar på denna maskin ?

MVH/Gano

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Argo AWI 55 AHL ?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2006, 21:49:27 »
Tjena Gano.

AWI55AHL är samma maskin som Sanyo SAP-KRV184EH.
Ganska kraftig maskin som omsätter väldigt mycket luft (920m3/h)
Max värme 6,4kw, 6,0 i nominell effekt, Max kyla 5,15kw, 5,15 i nominell effekt. Sanyo 123 har 4,2 i nominell effekt som jämförelse
Twin Rotary kompressor.
Stor innedel höjd 298, bredd 1065, djup 218, därav den höga luftomsätningen
Energiklass A
COP 3,81 ,faktiskt högre än 123EH,AWI35AHL COP bukar annars sjunka desto kraftigare maskin i samma serie.
Maskinen är förfylld för 10m rördragning.
Har haft mina funderingar på att ta upp ARGO i mitt sortiment igen och tycker själv att denna är intressant i större energikrävande hus. Men ARGO är ganska okänt bland allmänheten så dom brukar vara svårsålda trots att dom är identiska med motsvarande Sanyo.
Finns intresse får ni gärna höra av er.
mvh
Thomas
TS Fastighetservice
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

gano

  • Gäst
gano
SV: Argo AWI 55 AHL ?
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2006, 17:05:24 »
Hej igen.

Min baktanke var att det inte finns så många större maskiner att få tag i om man har tänkt att ombesörja montaget själv. 9:or och 12:or formligen vimlar det av. Argo är ju en outsider, en no-name Sanyo. Finns ju en AWI 70 AHL också, på 8,5 kW nom, max 9,5 kW.

Finns en tendens att folk väljer större värmepumpar och att tillverkarna väljer att sälja större pumpar eftersom det ger större besparing och nöjdare kunder, speciellt i lite större hus.

Ha en trevlig helg/ Gano

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Argo AWI 55 AHL ?
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2006, 21:09:53 »
Tjena igen.

AWI70AHL har hamnat i energiklass B, det hänger på COP värdet.
Den andra nackdelen för hemmapularen är att den har riktigt grovt rör (5/8") som inte är det roligaste att hålla på med.
Att större pumpar skulle ge större besparing hänger som du säger på att man verkligen kan utnyttja maskinen för annars är det en dålig affär då man kunde ha köpt en mindre och effektivare maskin för ett bättre pris.
Ser alldeles för många påståenden att man aldrig kan köpa för stor pump vilket jag inte håller med om. Det hänger på planlösning, isolering samt vart i landet man bor.
mvh
Thomas
TS Fastighetservice
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ralph

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Argo AWI 55 AHL ?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2007, 14:21:48 »
Hej!

Bor i ett 1½-planshus på 156 kvm där jag monterat 35:an. Fungerar suveränt bra. Värmer hela huset, alla rum, vilket jag inte riktigt trodde med tanke på vår planlösning. Suverän pump.
Köpte pumpen av TS. Kanon service, kort leveranstid. Kan verkligen rekomendera honom som leverantör! Lät dock en erfaren installatör montera pumpen.

Mvh/Ralph

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Argo AWI 55 AHL ?
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2007, 19:59:27 »
Tjena igen.

AWI70AHL har hamnat i energiklass B, det hänger på COP värdet.
Den andra nackdelen för hemmapularen är att den har riktigt grovt rör (5/8") som inte är det roligaste att hålla på med.
Att större pumpar skulle ge större besparing hänger som du säger på att man verkligen kan utnyttja maskinen för annars är det en dålig affär då man kunde ha köpt en mindre och effektivare maskin för ett bättre pris.
Ser alldeles för många påståenden att man aldrig kan köpa för stor pump vilket jag inte håller med om. Det hänger på planlösning, isolering samt vart i landet man bor.
mvh
Thomas
TS Fastighetservice



Hej Thomas! Bara en frÃ¥ga.... vad menar du med att en mindre pump skulle vara effektivare?  Sc:,h  Menar du inverter-pump eller on/off pump eller rent generellt?



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Argo AWI 55 AHL ?
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2007, 20:36:09 »
Tjena Northkingen.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta på ett så kort sätt som möjligt, dessutom finns det hundra olika åsikter om vilket storlek som är bäst här på forumet.
Så länge den mindre pumpen räcker till för att värma huset så är dom mindre maskinerna energieffektivare som oftast, det finns säkert undantag. I en mindre maskin har man en lägre lägsta nivå på förbrukningen innan maskinerna börjar gå in i on/off läge på vårar och tidig höst när det inte behövs så mycket värme.
En större kompressor drar mer ström att dra igång jämfört med en mindre, avfrostningen kostar mindre i kw räknat än vad den stora förbrukar mm mm. För komfortens (ljudvivån på innedelen) skull så sätter jag personligen på ett ellement i det rum som jag inte riktigt får upp temperaturen dom kallaste dagarna (här nere handlar det om max 3 veckor). En större pump har som regel högre luftomsättning vilket medför ett betydligt högre ljud vilket får kunderna att sänka fläkthastigheten och då har man missat halva poängen med den stora maskinen.
Sätt in 2 mindre maskiner istället för en stor i dom fall det behövs. Vi har inte era ruggigt kalla temperaturer här nere så det är svårt för mig att tala om att samma resonemang gäller även för er polarbjörnar där uppe.
Detta är som sagt mina egna åsikter om saken efter att ha haft ett antal olika modeller uppsatta samt att kunder ofta ringer och talar om hur deras maskiner har påverkat deras förbrukningar samt ökade komfort.
Som du ser vart detta alldeles för långt utan att jag ens kunde förklara alla tankegångar.
Hoppas du blev lite klokare av vad jag menade men det är nog ingen risk när jag nu har läst igenom själv vad jag skrev knUp
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Argo AWI 55 AHL ?
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2007, 20:42:48 »
Till Ralph.
Kul att ni är nöjda med vad pumpen hittills har presterat, ni har nog tjänat in den relativt snart Thumbsup
Argo AWI 35 AHL är mycket maskin för pengarna, det är lite synd att inte fler vågar köpa dom på grund av klisterlappen ARGO
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Argo AWI 55 AHL ?
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2007, 20:47:00 »
JorÃ¥ jag förstod ditt resonemang  :) Även om jag kanske inte delar det till 100% men det är nog som du skrev innan och även nu.... enerigibehov,isolering,storlek pÃ¥ hus och givetvis vart man bor i landet som avgör vilken storlek pÃ¥ pump som är att föredra. Men jag föresprÃ¥kar ju att det kan vara vettigt att överdiminsionera pumpen lite, sÃ¥ det finns att ta av när det blir kallt..... men troligtvis sÃ¥ resonerar jag sÃ¥ här för att jag bor där jag bor och vet att vid riktigt kall väderlek sÃ¥ behövs ALL effekt som även en kraftig luft-vp kan producera.

Men du ska stort tack för ditt svar! Tycker det är intressant att höra lite olika Ã¥sikter.  Thumbsup


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!