Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LAN-Adapter till Daikin monoblock altherma 7kW  (läst 2266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas A

  • Gäst
Jonas A
LAN-Adapter till Daikin monoblock altherma 7kW
« skrivet: 05 november 2019, 12:29:16 »
Hej!

Jag har en Daikin Monoblock Altherma EDLQ07CV3. Pumpen är enbart utrustad med den förenklade kontrollpanelen. Jag vill ansluta LAN-Adaptern BRP069A61 till pumpen. Tycker informationen i installationsmanualer osv är otydlig ifrån Daikin.

1) Går det att ansluta LAN-Adaptern till pumpen trots att jag enbart har den förenklade kontrollpanelen
2) Ansluter man i så fall 2-trådskabeln från LAN-Adaptern in på samma två kopplingsstift som förbinder kontrollpanelen med utomhusenheten
3) Går det att från appen för detta se Larm, Kvittera larm, justera förskjutningskurvan upp och ner?
4) Går det att stänga av och på värmepumpen från appen på samma sätt som att man gör det på kontrollpanelen?

Sedan har jag en ytterliggare fundering. Jag har min monoblock dockad mot en vedpanna. Monoblocken jobbar enbart mot en utjämningstank på ena sidan och vedpannan och cirkulationen till huset sker på den andra sidan. Ifall pumpen skulle haverera så kommer den interna pumpen som rutinmässigt går in när pumpen är avstängd att sluta gå och då fryser allt sönder. Men jag har värmekablar på rören och isolerat. Men Daikin skriver att alla delar är frostsäkra. Fryser alltså inte själva pumpen sönder då?

/Jonas

 

Utloggad RaveG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LAN-Adapter till Daikin monoblock altherma 7kW
« Svar #1 skrivet: 15 november 2019, 19:20:11 »
Hej!

Har du fått igång lan adaptern?

Kollade i manualen och det är som du säger sjukt svårt att förstå!
Men jag tolkar också som du på 1 och 2. Det borde funka och man borde bara koppla parallellt med kontrollpanelen.

Hoppas någon annan kan bekräfta för jag är inte säker.
Om du är nöjd med appen och funktionerna så får du gärna berätta tummenupp

Utloggad ralle70

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LAN-Adapter till Daikin monoblock altherma 7kW
« Svar #2 skrivet: 20 november 2019, 21:37:09 »
Hej skicka PM till mig,jag har lan adaptern.
MVH

Jonas A

  • Gäst
Jonas A
SV: LAN-Adapter till Daikin monoblock altherma 7kW
« Svar #3 skrivet: 22 november 2019, 18:22:29 »
Hej Ralle

Har Du Lan-Adaptern med enbart den ’lilla’ display o kontrollpanelen som jag har? O Monoblock 7 kW?

/Jonas

Utloggad AndersGa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LAN-Adapter till Daikin monoblock altherma 7kW
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2021, 12:03:21 »
Jag har också samma fråga då jag köpt Daikin monoblock 7kW och en LAN-adapter. Går detta att koppla samman?

Utloggad goran56

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LAN-Adapter till Daikin monoblock altherma 7kW
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2022, 08:35:31 »
Jag har installerat LAN adaptern mot Daikin monoblock 7 KW. den fungerar. Men i appen syns inte mycket. Typ bara innetemp.

Arne12345

  • Gäst
Arne12345
SV: LAN-Adapter till Daikin monoblock altherma 7kW
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2023, 09:02:09 »
Jag har precis köpt en LAN adapter

Antar som det stÃ¥r skrivet här att man bara behöver koppla in tvÃ¥ tÃ¥tar i X3A  som dras prararellt frÃ¥n displayenheten ma har inne.

Samt ethernetkabeln då såklart.

Var kan man köpa en kabel med rätt kontakt? Eller bara en kontakt ....babel har jag men X3A kontakten är ju något annat...

MEN man kan väll styra allt med någon app hoppas jag annars är det ju ingen vits med något??

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LAN-Adapter till Daikin monoblock altherma 7kW
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2023, 10:43:22 »
Jag har precis köpt en LAN adapter

Antar som det stÃ¥r skrivet här att man bara behöver koppla in tvÃ¥ tÃ¥tar i X3A  som dras prararellt frÃ¥n displayenheten ma har inne.

Samt ethernetkabeln då såklart.

Var kan man köpa en kabel med rätt kontakt? Eller bara en kontakt ....babel har jag men X3A kontakten är ju något annat...

MEN man kan väll styra allt med någon app hoppas jag annars är det ju ingen vits med något??

Anslut kablarna från LAN adaptern paralellt över kablarna som går till kontrollpanelen (EDLQ05/07)

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!