Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Trycka" brunn för bevattning ?  (läst 9355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
"Trycka" brunn för bevattning ?
« skrivet: 19 juli 2010, 14:03:13 »
Har testat lite att suga upp vatten från borrhålet för bergvärmen med en vanlig pump som jag kommit över för 0kr samt lite slang osv, går bra en stund men tillrinningen är ganska dålig så man kan bara pumpa upp en tio minuter, sen får den stå och vila tills nivån återställs osv..

Har en grundvattenbrunn under garageuppfarten enligt förra ägaren, dock är det ganska tråkigt att lyfta sten o grejor för att blotta denna..

Såg häromdagen när jag lade lite dräneringsmatta mot källaren där vi avser att bygga altan (ligger i ett hörn mellan två källarväggar, grävde upp o lade plastmatta i förebyggande syfte, vill inte göra dränering här senare när altan är byggt...) att grundvatten-nivån ligger ungefär vid sockeln till huset och det är sandmark, fick därför idén att trycka ner ett rör för att suga vatten direkt, har sett en sådan lösning vid ett tidigare tillfälle, någon med erfarenhet av detta och som har tips på hur man gör ?

Hur långt under grundvatten-nivån måste man komma för att kunna suga ur sand ? Räcker det med en pem-slang med bottenventil och lite grus i botten för att få detta att lira ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad hand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT 490 installerad sep-06 123 m² på 1½ plans villa byggd 1992 i Skåne.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: "Trycka" brunn för bevattning ?
« Svar #2 skrivet: 19 juli 2010, 19:14:45 »
Ja det är något sådant !

Har fått för mig att vissa spolar fram en sådan brunn med ett rör / en slang och bra tryck tills man kan stoppa ner ett rör med en sugsil på.

Ska man se på rörspetsen man kan köpa är det som sagt bara ett rör med någon form av sil/filter längst fram, borde gå om jag kunde trycka ner min slang med bottenventil som har integrerat filter på mao... ska nog testa lite :)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: "Trycka" brunn för bevattning ?
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2010, 22:27:15 »
Har kollat lite på det nu på kvällen, man har vatten ståendes på 150 centimeters djup, körde ner ett rör där jag testat att spola hål häromdagen och det är löst o fuktigt så det rinner om det en bit ner.. Problemet som jag ser det är att sanden är väldigt finkorning, ljust gul sand - skulle nog passa i timglas :) Frågan är hur bottenventilen mår av detta då det lär slippa igenom rätt lätt.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: "Trycka" brunn för bevattning ?
« Svar #4 skrivet: 21 juli 2010, 17:07:26 »
Du har nog inte så mycket sand på säg 10-12 meters djup, där man brukar ha bottenventilen...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: "Trycka" brunn för bevattning ?
« Svar #5 skrivet: 21 juli 2010, 21:41:10 »
Har väldigt ytligt grundvatten här..

Gav upp experimenten med att suga vatten ur sandbädden då det är alltför finkornigt och bara lägger igen silen och slangarna !

Däremot hittade vi efter lite grävande brunnen som ligger under garageuppfarten, gammal dricksvattenbrunn (huset byggt 1932), öppnade lufthålet i mitten och där under dolde sig 4 meter djup brunn med 2 meter vatten ståendes, 120 ringar på mitten så den håller rätt mycket vatten.
Pumpade ur någon kubik och det sjönk högst 20 centimeter så den ger helt klart bra med vatten.

Har grävt ner sugslang under uppfarten nu o gjutit igen så nu skall pump monteras i en liten låda och stå vid väggen så är vattenfrågan löst.

Fanns faktiskt ett rör nere i brunnen pekandes mot huset, kan vara ett av dem som mynnar ut i bastun som ligger i källaren . . . men har det legat i fuktig luft i 40-50 år så är det väl rätt tveksamt huruvida det är friskt så för att inte riskera massa läckage in i källare så valde jag att köra via plastslang ändå, skall ändå användas sommartid enbart.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: "Trycka" brunn för bevattning ?
« Svar #6 skrivet: 21 juli 2010, 21:45:05 »
Man brukar ändå trycka ner en rörspetsbrunn rätt djupt för att säkra tillflödet. Men nu vart ju problemet löst snabbt och effektivt ändå.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: "Trycka" brunn för bevattning ?
« Svar #7 skrivet: 22 juli 2010, 10:26:42 »
Men vi har nog rätt vattensjuk mark här i Gislaved, eller iaf på de låglänta områdena, vet att mina föräldrar hade en rörspets som gick 3 meter ner för bevattning i sin gamla bostadsrätt, alla lägenheterna fick en sådan vid bygget för bevattning..

Men det är fin sandbädd i orten och är gammal mosse antagligen så det är väl anledningen till det ytliga grundvattnet.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: "Trycka" brunn för bevattning ?
« Svar #8 skrivet: 01 augusti 2010, 17:23:05 »
Var väldigt försiktig med att sänka vattennivån i ett VPborrhål ens tillfälligt.

För att kunna cirkulera värmebärarvätskan  i plastslangen som  gÃ¥r ner i borrhÃ¥let (och sedan upp), har du en pump som trycksätter vätskan. Det gÃ¥r bra, det är den gjor för!...men om hÃ¥let är säg 120 meter och du tömmer hÃ¥let helt, har du dessutom 12bars tryck frÃ¥n vattenpelaren i röret (längst ner) har du otur och det blir en tryckspik i samband med att cirkpumpen startar, kan slangen spricka...

Att den inte spricker i normalfallet beror ju på att du även har vatten på utsidan av slangen som håller emot nästan lika mycket (lika mycket om hålet är fullt till bredden).

Att ta vatten ur borrhålet kan således bli MYCKET dyrt och inte alls den besparing man hoppades på, om man har otur...

Tar du vatten bredvid hålet som du beskriver att du nu vill istället, så kolla bara att nivån inte sjunker i VPhålet.

« Senast ändrad: 01 augusti 2010, 18:57:31 av Nisken »

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: "Trycka" brunn för bevattning ?
« Svar #9 skrivet: 07 augusti 2010, 11:15:30 »
Det där var en mycket intressant tanke som jag faktiskt inte reflekterat över ! Men när man tänker på det så är det ju ganska självklart att man ökar det relativa trycket i vp-slangen ganska ordentligt.

Tror inte jag kommer sänka nivån i borrhålet nämnvärt med min grundvattenbrunn då den bara når 4 meter på ett ungefär, är inget direkt djup :)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!