Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skillnad på kompressorer?  (läst 11084 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hlj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2006, 08:29:02 »
Till alla som hackar på HE tycker jag ni ska läsa tråden som "skorsten" startade
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5166.0/all.html
Martin X har gjort en del uträkningar på cop och jag kan inte göra annat än att hålla med hans siffror.

Har själv en HE och den går inte för fullt förrän vid -15 (men detta är i mitt hus, hur det fungerar för andra är naturligtvis helt beroende på det husets värmebehov) den med så jag kan hålla med Hubbe!! "Gäst" masch tillbaks till Toshiba forumet om du inte har något vettigt att tillföra i diskussionen   ;)

För alla er som beställt en HE så kan ni känna er lugn. Den fungerar kanon!! Såvitt jag förstått om man läser alla trådar på forumet om HE så är det kanske 1 eller 2 som är missnöjda men dessa pumpar verkar vara fel på och kommmer att åtgärdas så vad det är att gnälla på vet  jag inte! Sen om scrollen har längre livslängd(vilket dom påstår) får vi väl se om ett antal år..
HE12DKE-SPK inst nov -05. Souterängvilla på tot yta 230 kvadrat. Tidigare förbrukning ca 30 000 kwh/år.

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2006, 10:15:55 »
Jag har nog inte hackat.
Hässleby blev orolig men ”gästen” skrev att HE ”faktiskt” var bäst eller bland dom bästa och att dom flesta som skriver på forumet var amatörer.

Då blir man sugen på att se detta fakta som gästens skriver om och som styrker att HE faktiskt kanske är bäst.

 :)

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2006, 11:28:02 »
Citera
Sparare
VP-forum Dignitär

 Offline

Antal inlägg: 329

Jag är mycket nöjd med min Sanyo123.


    SV: Skillnad på kompressorer?
« Svara #16 skrivet: idag kl. 10:15:55 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Jag har nog inte hackat.
Hässleby blev orolig men ”gästen” skrev att HE ”faktiskt” var bäst eller bland dom bästa och att dom flesta som skriver på forumet var amatörer.

Då blir man sugen på att se detta fakta som gästens skriver om och som styrker att HE faktiskt kanske är bäst.
 
knUp ;)
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #18 skrivet: 18 januari 2006, 12:13:02 »

 knUp ;)


Det är möjligt men jag är fortfarande inte helt övertygad.

Jag översätter till ditt språk!
 knUp  :o (Ugh, ugh!)

Utloggad hlj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #19 skrivet: 18 januari 2006, 12:45:44 »
Ja vi har fått siffror från kinnan men det är ju ingen som tror på dom så då törs man inte nämna dom igen här.. Sen såg jag att "Martin X" gjort egna beräkningar på cop och effekt i tråden ovan,,men det är väl inte lönt det heller för det är ju nån annan som gjort dom siffrorna och det duger ju inte heller åt våra kära forummedlemmar. Kan bara säga efter min erfarenhet av min HE12 att jag håller med dom siffror som både Kinnan o Martin X skriver.. Sen hur alla vill tolka deras siffror bryr jag mig inte om utan det jag vet är att pumpen fungerar i mitt tycke väldigt bra!!

Som sagt fakta har lagts ut på forumet...sen är det upp till dom som läser hur dom vill tolka det!
HE12DKE-SPK inst nov -05. Souterängvilla på tot yta 230 kvadrat. Tidigare förbrukning ca 30 000 kwh/år.

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #20 skrivet: 18 januari 2006, 14:30:01 »
”gästen” hissar HE på ett sätt som han inte har möjlighet till och formulerade sig negativt om dom flesta på forumet. HE kanske är en av dom bästa och den kanske tom är ”bäst”. Vem vet? Det var försäljartakterna jag reagerar mot.

Förövrigt. Låt var och en få vara nöjd med sitt val av värmepump!

Utloggad sturee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2006, 14:52:35 »
Är sedan maj 05 lycklig ägare till en E9DKE. Säger alltså lycklig eftersom priset för totalen var OK, installationen proffsig och funktionen i allt väsentligt bra. Har räknat med att pumpen skall komplettera - inte ersätta - den direktverkande elen. Så sker också: Besparingen i mitt lilla kedjehus i Mellansverige indikerar en möjlig avskrivning av hela kostnaden på tre-fyra år.

Lite smolk i glädjebägaren: Fläktljudet utomhus är på gränsen till störning - av grannen. Den roterande drivningen som hittills gett en så behaglig värme i alla väder medför en del skrammel.
När jag gått runt i bostadsområdet har jag dock konstaterat att min burk inte skramlar ensam.
Min ringa kunskap i mekaniska frågor räcker till för att övertyga mig om att min rotor bör hålla och bidraga med sin baryton i luft/luftpumparnas körsång i många år.

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2006, 00:50:17 »
 ;D
 :o
 ;D
Ha ha !! Man måste ju säga att det finns ett visst underhålls värde i inläggen  ibland !
" traktor"  ;D
Hmmm jag kallar ibland min volvo för traktor, men den funkar ju riktigt bra den med  :o
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2006, 02:08:12 »
Enl R&R så ger Toshiban 1,8kW på 50% vid +2grader. Så 1,5kW vid -10 är i överkant till och med.
3kW får du ut vid -7 och 100% med Toshiban.


Enligt ett par andra test så ger Toshiban 3600 W vid -7 grader.
Då borde den ge dryga 3 kW trots dellast vid -10, (dellast är allt under 100%, kan alltså vara t.ex. 95, 97, 38 eller 2%) 8) vilka mångas berättelser på forumet vittnar om (eftersom vi alla tycks vara någorlunda överens om att man inte kan värma ens ett hyfsat välisolerat hus vid -10 med 1,5 kW)! Alltså MÅSTE min pump ge mer än 1,5 kW vid just -10,  eftersom den ensam värmer mitt och många andras hus vid just den temperaturen (även om allt är nedsläckt och ingen hemma, det är testat).
Det är många på detta forum som undrar över just avsaknaden av dellast i R&R testet vid tvåsiffriga minusgrader. Vilket bl.a. skulle kunnat förklara min pumps förmåga att klara mitt hus under sådana omständigheter.

Dellast är allt under 100%, så det så, å hör sen, kom inte här, passa dej! ;D Jag tippar att just min går på ca 65-70-80% vid -10, (kan vara svårt att avgöra om man inte har absolut gehör)  8) så där behövs väl iofs inte dryga 3 kW (om inte PWM-PAM styrningen är så smart att den bara får (ännu) högre cop).  :o


« Senast ändrad: 21 januari 2006, 02:12:28 av gäst »
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #24 skrivet: 21 januari 2006, 09:33:52 »
Min går på ca 80% vid -10

Utloggad ferrit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +8/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #25 skrivet: 21 januari 2006, 11:31:48 »
Min går på ca 80% vid -10


Var tog ämnet på tråden vägen????   "skillnad på kompressorer"

Funderar fortfarande vad skillnaden är och varför sätter Panasonic nu in scroll i sina, om jag fattat det rätt.

 
Trähus (84m2) 1994, i Dalarna, direkt El,Toshiba RAS-B10SKVP-E sedan Nov.2008

Utloggad hlj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #26 skrivet: 21 januari 2006, 12:23:52 »
-9 ute. Min HE12 går på ca 60%(har iofs "större" pump än ni). 22 grader inne...Tycker vi kan lägga ner det här nu.. Toshiba gör jättebra pumpar. Vi har förstått det. Kanske ni kan inse att Pansonic gör rätt ok pumpar dom med. Ni gnäller på den reklam som Kinnan gör? Kan hålla med om att "sverigepumpen" inte har den bästa reklamen men å andra sidan så förstår jag inte vad som skiljer mellan de olika märkena. Ventilationsutveckling pratar om en massa fina siffror på deras hemsida, liksom sanyo mfl..  Klart att företagen lägger ut bra siffror för att kunna sälja sina pumpar..

Tillbaks till tråden!

Vet ej heller vad skillnaden är riktigt. Ett argument som jag föll för var att scroll kompressorn innehöll mindre rörliga delar och därför borde livslängden öka vilket jag tycker låter rimligt men vi får väl se med tiden. Hörde nåt om att det blev billigare med twin rotary kompressor och att de nu hittat ett sätt att tillverka scrollen billigare och därför byter de tillbaks men det är nog bara rykten.. Håller med Ferrit. Någon som vet skillnaden mellan scroll och twin rotary?
HE12DKE-SPK inst nov -05. Souterängvilla på tot yta 230 kvadrat. Tidigare förbrukning ca 30 000 kwh/år.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #27 skrivet: 21 januari 2006, 12:26:42 »
Enl R&R så ger Toshiban 1,8kW på 50% vid +2grader. Så 1,5kW vid -10 är i överkant till och med.
3kW får du ut vid -7 och 100% med Toshiban.


Enligt ett par andra test så ger Toshiban 3600 W vid -7 grader.
Då borde den ge dryga 3 kW trots dellast vid -10, (dellast är allt under 100%, kan alltså vara t.ex. 95, 97, 38 eller 2%) 8) vilka mångas berättelser på forumet vittnar om (eftersom vi alla tycks vara någorlunda överens om att man inte kan värma ens ett hyfsat välisolerat hus vid -10 med 1,5 kW)! Alltså MÅSTE min pump ge mer än 1,5 kW vid just -10,  eftersom den ensam värmer mitt och många andras hus vid just den temperaturen (även om allt är nedsläckt och ingen hemma, det är testat).
Det är många på detta forum som undrar över just avsaknaden av dellast i R&R testet vid tvåsiffriga minusgrader. Vilket bl.a. skulle kunnat förklara min pumps förmåga att klara mitt hus under sådana omständigheter.

Dellast är allt under 100%, så det så, å hör sen, kom inte här, passa dej! ;D Jag tippar att just min går på ca 65-70-80% vid -10, (kan vara svårt att avgöra om man inte har absolut gehör)  8) så där behövs väl iofs inte dryga 3 kW (om inte PWM-PAM styrningen är så smart att den bara får (ännu) högre cop).  :o




Nä för SP:s tester gjorda för tidningen Råd och Rön kan man ju inte lita på, inte på Konsumentverket heller som brukar hänvisa till test i R&R. Helst ska ju testerna vara utförda av tillverkaren det är då man får de riktiga siffrorna...få se nu var lade jag Kinnans testdata. :D
« Senast ändrad: 21 januari 2006, 12:32:15 av Panasonic E9 »

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #28 skrivet: 21 januari 2006, 18:28:13 »
Det skulle inte förvåna mig om kolvkompressorena kommer tillbaka en vacker dag i luft/luft sammanhang.

men det finns ett antal orsaker med hemligheter som bara kompressortillverkarna vet.

Märk. Det finns ingen kolvkompressor med R-410A
Det finns luft/vatten pumpar med R-407c som har kolvkompressorer Nibe tex, Varför? det finns ju scroll och rotation?

Men när man gör jämförelser så är det ena inte bättre än det andra,

Scroll = slitstark!      kommentar jag har bytt åtskilliga som havererat (eller i alla fall lika många som rotationare)
Rotationare = höga cop i värmepumpar
kolv = skadliga rummet som sänker effekten. Obs! enomt slitstarka det finns fortfarande kompressorer från 50 talet som går som klockor! och cop som väl mäter sig med dom modernare scroll och rotation!?

Det är ett mysterium vad värmepumpstillverkarna grundar kompressorvalet på!
kostnaderna för respektive kompressorstorlek måste ha en väldigt stor betydelse! om vi tittar på kyl och frysar för hushåll så är det kolv som gäller, Okej dom är så små i effekt att lönsammheten i  scroll och rotation inte bidrar positivt till vare sig bättre köldfaktor eller lägre inköpspris.
Tittar man i mellaneffektsledet så plötsligt dyker massor av rotation och scrollar upp.
Och klättrar man upp på 8kw och högre så plötsligt dyker kolvkompressorena upp igen.
Och ännu högre så kommer skruvkompressorer och turbiner.

Ja jag tror att prisfrågan är helt avgörande och hur bra eller dålig en kompressor är hänger inte på typen.
 
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Skillnad på kompressorer?
« Svar #29 skrivet: 21 januari 2006, 21:06:39 »
Apropå scroll kontra twin rotary.

Jag tror, liksom Bosse, att det har mycket med kostnad att göra. Dock har jag fått det förklarat för mej att det är lättare att bygga en bra twin rotary som klarar av att bibehålla sin COP vid lägre varv än en scroll. Är scrollen av lite sämre kvalitet så tappar den effekt p g a inre läckage mellan spiralskovlarna.

Men, om man tänker sig en scroll med mindre spiralskovlar som arbetar vid högre varvtal och har väldigt fina toleranser alterativt en scroll med brantare stigning så bör det inre läckaget minska vid lägre varv. Den stora fördelen med en rotation är väl att den gör kompressionscykeln så distinkt (snabbt). Jag misstänker också att materialet i scrollskruven kan vara av betydelse, och då främst styvheten (elasticitetsmodulen). Hårdmetall (350 GPa) är ju det styvaste metalliska materialet, avsevärt styvare än stål (210 GPa).

Om man jämför en NA4000 on/off med scroll och en NA9000i inverter med scroll så ger NA9000i mindre energibesparing enligt SP. I det fallet misstänker jag att det inre läckaget sabbar COP vid dellast.

Jag tror att scrollen kommer att dö i dessa småsplittar p g a kostnad, men det är min lilla teori.

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!