Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 6 offerter - ett val  (läst 10578 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
6 offerter - ett val
« skrivet: 17 maj 2017, 11:22:28 »
Jag startar en ny forumtråd, hoppas det är ok. Kände att det blev lite allt möjligt som diskuterades i den förra.. ;-) Och nu tänkte jag presentera alla offerter jag fått in.

Förutsättningar: 170 kvm som ska värmas, inredd vind, markplan och gillestuga+tvättstuga i källaren. Klent enrörssystem anpassat för högtemp, pellets idag. 7 pallar pellets fr o m september t o m april. Total elförbrukning/år ca 12000kwh. Har inga direkta planer på att bygga ut eller anlägga pool. Tilläggsisolerade väggar 120mm, nya fönster utom två på övervåningen, dränerat om 2012 pordrän. Kupan på övervåningen får nån gång per år problem med cirkulationen, varför det finns en extra cirkulationspump i det rummet som vi sätter igång på lägsta hastighet och då kommer cirkulationen igång och vi kan stänga den pumpen. Befintlig vedpanna+två 500l acctankar o cirkpump ska behållas som backup, alltså inte dockas eller så. Bergvärmehål hos grannar finns åt fyra håll, de närmaste 20m från vårt planerade hål. Närmaste grannhålet är 156m djupt, de andras ska jag försöka ta reda på idag.

Offerter:
1. Thermia Diplomat Optimum 8 G3
Borrning 190meter och 6 meter foderrör ingår. Se bifogad borrbilaga 2015-09- 22
Grävning, håltagning och container för borrkax ingår.
Elinstallation inkl 16 amp arbetsbrytare ingår.
Ett slutet 25 liters expansionskärl installeras.
100liters volymtank installeras för att ge bra gångtider och för att förhindra ev. knäppljud från rören.(ingår med 7500kr)
2 st fläktkonvektorer: Thermia Aermec UL36 & UL26 med Danfoss termostatventiler installeras för att klara lågtemp. (I källare och centralt på markplan)
Thermia Trygghetsförsäkring 6 år ingår. Går sedan att förlänga t.o.m. 18år.
Att betala vid fullt Rot-avdrag: 173003 kronor inkl moms.

2. Thermia Diplomat Optimum 10 G3
Borrning 190meter och 6 meter foderrör ingår. Se bifogad borrbilaga 2015-09- 22
Grävning, håltagning och container för borrkax ingår.
Elinstallation inkl 16 amp arbetsbrytare ingår.
Ett slutet 25 liters expansionskärl installeras.
100liters volymtank installeras för att ge bra gångtider och för att förhindra ev. knäppljud från rören.(ingår med 7500kr)
1 st fläktkonvektor Thermia Aermec UL36 med Danfoss termostatventiler installeras för att klara lågtemp. (I källare)
Thermia Trygghetsförsäkring 6 år ingår. Går sedan att förlänga t.o.m. 18år.
Att betala vid fullt Rot-avdrag: 155350 kronor inkl moms.

3. Daikin bergvärmepump 2-13kw
Installation o el installation.
ES fläktkonvektor FCF 3100-3W-V2 i källare.
1 st borrhål 186 meter
Ingrävning av kollektorslang till hus
Kax container ingår
6 m foderrör ingår i priset.
Att betala efter ROT: 147.138:- inkl moms

4. Nibes värmepump F1255 3-12kw.
Installation, elinstallation.
Fläktkonvektor i källaren
180m energiborrning, 6 meter foderrör
Pris: 149000kr: -inkl. moms med fullt rotavdrag

5. Värmepump IVT GEO 312C Med ett energihål på 200m, varav 6,0 m foderrör
Exp kärl, Ansl mot värmesystem
Komplett driftsatt,
Fläktradiator Ivt 42nm30 Monteras i ”gillestuga” källare
Bef panna behålles inkopplad
Total kostnad efter rotavdrag 158 415 inklusive moms

6. Värmepump IVT Greenline HEC9 Med ett energihål på 180m, varav 6,0 m foderrör
Exp kärl, Ansl mot värmesystem
Komplett driftsatt, Volymtank kopplas mot vp 300L .
Fläktradiator Ivt 42nm30 Monteras i ”gillestuga” källare
Bef panna behålles inkopplad
Total kostnad efter rotavdrag 147 325 inklusive moms

Kom gärna med åsikter. Har en känsla av att man kan "deala" genom att begära djupare borrhål om det är någon speciell man föredrar och tar. Har en känsla av vilken Rickard kommer att rekomendera. ;-) Nr 5 står ut genom att erbjuda 200m hål. Kanske är bra att tänka minst 200m oavsett offert, om man mot förmodan skulle behöva mer effekt någon vacker dag. Även med tanke på grannars hål.

Mvh Johnny

« Senast ändrad: 17 maj 2017, 11:55:03 av Johnny Strömgren »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2017, 11:32:07 »
Nu vet inte jag hur källaren ser ut men att installera en isolerad arbetstank och sen sätta en fläktkonvektor bredvid känns väldigt fel köp en oisolerad arbetstank låt den läcka lite värme och du slipper ev fläktkonvektorn eller kan välja en vanlig radiator.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2017, 11:52:48 »
Förstår hur du tänker, men de är i helt skilda rum. Fläktkonvektorn kommer stå i själva gillestugan. Genom en dörr från gillestugan kommer man in i tvättstugan, som man måste gå igenom för att sen genom en dörr komma in i pannrummet där pumpen kommer stå. Kommer antagligen låta dörren till pannrummet stå öppen från tvättstugan eftersom det inte finns nån radiator i pannrummet. Dörren till tvättstugan från gillestugan står ofta stängd pga ljud från tvättmaskin/torktumlare.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2017, 12:03:29 »
Jag skulle ändå överväga att välja en stor vanlig radiator den har ingen fläkt som låter går sönder och behöver rengöras men lämnar inte lika hög effekt heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2017, 12:15:38 »
Har övervägt vanlig radiator.. Men har tänkt att när man inte eldar så kan en inredd källare behöva lite extra luftcirkulation? O ang ljudet borde det väl bara vara att stänga av strömmen till fläkten de stunder man vill ha extra tyst där nere?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2017, 12:41:50 »
Stänger du strömmen ger den i princip 0 värme men det blir garanterat tyst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #6 skrivet: 17 maj 2017, 13:51:20 »
Ok. Men du tänker att cirkulationen av luft inte är beroende av någon slags fläkt (konvektor) i källaren?

Edit: fläktkonvektortanken utgår också från att husets alla våningar kanske inte klarar att värmas upp tillräckligt med befintliga system.
« Senast ändrad: 17 maj 2017, 13:54:35 av Johnny Strömgren »

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2017, 14:12:01 »
Är det något vunnet med att ha luften snurrande runt i gillestugan? OK, du kanske blåser bort lite fuktig luft från nån vinkel mellan golv och vägg. Men är det inte en mekanisk frånluftsventilation du behöver? Eller har jag missförstått detta med fläktkonvektor, tar den luft utifrån?
Har inte koll på alla pumparna men idag finns det väl inte mycket anledning att välja en on/off-pump i en ny anläggning?
Det är lite olika mycket som är nedtecknat i dina sammanfattningar av offerterna men en sticker ju ut som dyr, även med en extra fläktkonvektor.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #8 skrivet: 17 maj 2017, 14:24:00 »
Är det något vunnet med att ha luften snurrande runt i gillestugan? OK, du kanske blåser bort lite fuktig luft från nån vinkel mellan golv och vägg. Men är det inte en mekanisk frånluftsventilation du behöver? Eller har jag missförstått detta med fläktkonvektor, tar den luft utifrån?
Har inte koll på alla pumparna men idag finns det väl inte mycket anledning att välja en on/off-pump i en ny anläggning?
Det är lite olika mycket som är nedtecknat i dina sammanfattningar av offerterna men en sticker ju ut som dyr, även med en extra fläktkonvektor.

Ja den dyra offerten har jag nog räknat bort på en gång. Det här med fläktkonvektorer är nytt för mig, är glad om jag får tips av er, särskilt om ni har använt fläktkonvektorer. Nej luft utifrån tar den i alla fall inte, den cirkulerar den luft som finns. Men borde bidra till cirkulation mellan våningar också.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #9 skrivet: 17 maj 2017, 14:40:58 »
Tror inte du ska räkna med att luften blåser runt så mycket av fläkt konvektorn enda anledningen som jag ser det att välja en sån är att den lämnar hög effekt och tar ganska liten plats.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #10 skrivet: 17 maj 2017, 14:53:25 »
Med tanke på grannarnas borrhål så skulle jag nog inte borra mindre än 200 meter, oavsett val av leverantör.
Tycker IVT GEO 312C och Daikins (men med djupare borra) rent spontant känns OK.
Båda dessa bör dock (enligt mig) kopplas till systemet via bypass för att säkerställa flöde i externa kretsen oavsett uteffekt på värmepumpen.
Till IVT:s inverter-maskiner tror jag att bypass ingår (inte säkert installatörerna sätter in det om man inte ber om det) men till Daikin så blir det extra.

För tillfället har jag inte speciellt stort förtroende för Nibes invertrar kopplade mot bypass eller arbetstank.
I så fall ett pris på nibe 1245, 100 liters arbetstank och 200 meters borrdjup somalternativ, det skulle kunna bli prismässigt vettigt och med bra funktion.

Motsvarande Thermialösning för on/off tror jag också skulle kunna funka bra.
« Senast ändrad: 17 maj 2017, 14:55:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #11 skrivet: 17 maj 2017, 14:55:08 »
Aj aj nu får ja nya grubblerier i skallen, smurfen. :-) men det skadar inte att ifrågasätta.

Låt säga att man kör utan fläktkonvektor. Hur stor skillnad tror du det är hur en vanlig radiator i källaren sprider (strålar) värmen till markplansvåningrn eller t o m till övervåningen jämfört med en fläktkonvektor? Det är öppna trappor med spaljé mellan våningarna. Värme stiger uppåt brukar man säga o taket på huset är rejält tilläggsisolerat.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #12 skrivet: 17 maj 2017, 15:01:07 »
Om du väljer on/off vp skulle jag välja till en större arbetstank även om 100 liter räcker för att ge vp ok drift kommer den bli bättre med 300 liters tank. Jag tro inte det blir nån märkbar skillnad hur värmen sprids mellan våningarna mellan fläkt konvektor eller vanlig rad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #13 skrivet: 17 maj 2017, 15:07:46 »
Smurf: intressant, verkar som att det egentligen är två frågor jag måste bestämma mig för innan jag ska förhandla om någon offert: har jag överskattat vitsen med en fläktkonvektor? Och ska jag gå på inverter (lutar mot det) eller on/off?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #14 skrivet: 17 maj 2017, 15:11:36 »
Vi har en fläktkonvektor som sitter infälld i taket, den sprutar ut luften åt 4 håll (åt sidorna).
På fläktläge 1 känner man inte av det så mycket, men på läge 2 och framförallt 3 så fläktar det rätt skapligt i hela rummet (25 m2).
Vägghängda fläktkonvektorer blåser ju luften mera uppåt, så i det rummet lär du få en cirkulation från fläkten, upp mot taket - under taket - och ned efter motstående vägg.
I och för sig på ett sätt som liknar flödet från en vanlig radiator, men mera fart på luften.

Jag tror det beror mycket på var du tänkt sätta radiatorn, skall den sitta nära trappen så är risken stor att mesta konvektionen från en vanlig radiator åker upp i trappen.
Luftflödet från fläktkonvektorn kan du styra bättre dit du vill ha det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!