Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Om Ni av misstag rÃ¥kat radera nÃ¥t pÃ¥ datorn...  (läst 19156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« skrivet: 07 februari 2007, 22:47:44 »
Än en gång har GetDataBack visat hur otroligt bra det progget är. Lyckades såklart radera en telefonlista, riktigt när vet jag inte. Jag hade iaf den sparade på ett helknasigt ställe, å använde mig endast av en genväg i aktivitetsfältet. Å såklart vid en storstädning, när allt gammalt skulle bort från HD:n, så åkte den väck. Men med GetDataBack så var det inga problem att hitta å återskapa filen. Trots att jag inte hade en aning om var den fanns, inte ens i vilken partition det kunde vara. Men tre klick, å lite rotande bland filer å mappar, så hittade jag den i en gammal "Papperskorg", så nu är allt frid å fröjd igen.

mvh humlan.

PS. För er som aldrig prövat GetDataBack sÃ¥ ska Ni veta, att jag/progget lyckats Ã¥terskapa allt pÃ¥ en HD, trots formatering Ã¥ ny inst av WinXP. Gissa om den personen blev lycklig  :)

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2007, 23:33:28 »
Kraftfullt verktyg!
Hmm..kanske borde testa det... min hd "Diverse" är helt tom.. konstigt, har för mig att det skall finnas masoor av diverse där!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2007, 00:34:56 »
Active undelete är rätt bra med.

Fö så är UBCD (ulitmate boot cd) ganska praktisk att ha. Har hjälpt flera som "förlorat hela sin enhet" att återfå rubbet med den. (dvs när partitionstabellen rasat)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2007, 11:12:53 »
Kraftfullt verktyg!
Hmm..kanske borde testa det... min hd "Diverse" är helt tom.. konstigt, har för mig att det skall finnas masoor av diverse där!

Du kommer att bli förvÃ¥nad/imponerad  :) Jag har rekat progget till mÃ¥nga, Ã¥ ännu finns ingen som blivit missnöjd. De flest brukar istället undra, hur sjutton progget hittar saker som dom raderat för läääänge sen  ;D

mvh humlan.

PS. Radering är eg inget annat än att OP inte kan se filerna, så skrivs det inte över allt för många ggr, så hittar alltid "GetDataBack" dom. Vill man verkligen radera nåt på sin dator, så finns det progg som används i t.ex säkerhetsklassad verksamhet. Nåt som alla myndigheter m.m i Sverige åxå borde använda sig av. DS
 

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2007, 11:20:28 »
Kraftfullt verktyg!
Hmm..kanske borde testa det... min hd "Diverse" är helt tom.. konstigt, har för mig att det skall finnas masoor av diverse där!

Du kommer att bli förvÃ¥nad/imponerad  :) Jag har rekat progget till mÃ¥nga, Ã¥ ännu finns ingen som blivit missnöjd. De flest brukar istället undra, hur sjutton progget hittar saker som dom raderat för läääänge sen  ;D

mvh humlan.

PS. Radering är eg inget annat än att OP inte kan se filerna, så skrivs det inte över allt för många ggr, så hittar alltid "GetDataBack" dom. Vill man verkligen radera nåt på sin dator, så finns det progg som används i t.ex säkerhetsklassad verksamhet. Nåt som alla myndigheter m.m i Sverige åxå borde använda sig av. DS
 

Eraser är ett sådant program som rekomenderas:

http://sourceforge.net/projects/eraser/

Fö så gäller det ju att även ha säkerhet på saker man inte raderar.
Det som jag utvecklar brukar jag lägga på en krypterad volym. (affärshemligheter ;-)

Titta lite på:

http://www.truecrypt.org/

Som är väldigt trevligt.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2007, 13:44:10 »
Själv kör jag backup till NätDisk varje dag med revisionshantering.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2007, 16:00:01 »
Själv kör jag backup till NätDisk varje dag med revisionshantering.

Visst är det bra med backup, men det hjälper ju inte för det som raderats av misstag. Själv har jag den principen, att inget av värde ska finnas på en PC. Allt sån´t ska backas upp på CD, eller åtminstone spridas på flera oberoende HD:n

mvh humlan.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2007, 16:19:34 »
Visst hjälper backup om man raderar saker av misstag! Bara man hunnit göra en backup innan.
Det man missar är en dags ändringar vilket kan vara nog så irriterande.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2007, 17:14:50 »
Visst hjälper backup om man raderar saker av misstag! Bara man hunnit göra en backup innan.
Det man missar är en dags ändringar vilket kan vara nog så irriterande.

Nja, tänkte mer på mitt fall, jag vet ju inte ens exakt när det blev raderat. Å då kan det ha missats i backupen åxå, vilket är precis det som skett för mig. Alltså stor rensning i PC:n (misstänker listan försvann då) å sen helt ny backup. Men "shit happens", å vet man bara hur man ska göra för att rätta till det, så är det inte så mycket mer, än lite bortkastad tid.

mvh humlan.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2007, 10:05:08 »
Hej humlan!

-är inte så hemma på det här med datorer/program, -men det låter användbart med programmet "GetDataBack". Mina döttrar har vid ett par tillfällen fibblat bort stora uppsatsarbeten av misstag, och då kan det vara guld värt att kunna återskapa även borttagna filer.

Min fråga: Är "GetDataBack" en programvara som jag måste köpa i databutiken, eller finns det att ladda ner från Internet???

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2007, 10:38:26 »
Hej humlan!

-är inte så hemma på det här med datorer/program, -men det låter användbart med programmet "GetDataBack". Mina döttrar har vid ett par tillfällen fibblat bort stora uppsatsarbeten av misstag, och då kan det vara guld värt att kunna återskapa även borttagna filer.

Min fråga: Är "GetDataBack" en programvara som jag måste köpa i databutiken, eller finns det att ladda ner från Internet???

Hälsningar
Micra

Det beror på hur rymligt samvete Du har... Allt finns att ladda ner, å använda efter behag, men GetDataBack är eg ett program att köpa. Hem sidan är här: http://www.runtime.org/ Om Du tänker beställa, så var observant på, till vilket filsystem Du beställer (FAT eller NTFS) för har Du NTFS å beställer till FAT så skiter det sig helt. Tvärtom gör inte så mycket, då det är enkelt att konvertera filsystemet från FAT till NTFS, men "omöjligt" från NTFS till FAT. Men som sagt, allt finns att ladda ner från Internet som fullversioner....

mvh humlan.

PS. Ett par uppsatser lär knappast vara nÃ¥gra problem att Ã¥terskapa. Dom innehÃ¥ller antagligen mest text Ã¥ lite bilder, vilket knappast har tagit sÃ¥ stor plats pÃ¥ HD:n. Är dom dessutom redigerade nÃ¥gra ggr, sÃ¥ kommer GetDataBack att hitta dom Ã¥xÃ¥. SÃ¥ jänterna kan fÃ¥ lite Ã¥ göra, med att kolla vilken av dom, som är den färdiga uppsatsen  ;D ;D
« Senast ändrad: 09 februari 2007, 10:44:55 av humlan57 »

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2007, 11:15:26 »
TACK Humlan,
-du är en klippa...!!!

Ha en trevlig helg!

Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2007, 12:22:32 »
TACK Humlan,
-du är en klippa...!!!

Ha en trevlig helg!

Micra

Ingen orsak, å trevlig helg på dig själv åxå. Får Du några problem med progget, så hör av dig, fast enda problemet brukar vara å hitta vart dom raderade filerna finns, när progget väl sökt igenom allt. Så glöm inta att kolla igen "Papparskorgen" eller förresten alla mappar noga Åtminstone har jag en förmåga att lägga saker på de mest underliga ställen, å självklart glömmer jag det lika snabbt.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2007, 12:57:20 »
Problemet blir däremot olösligt till rimliga pengar om hårddisken kraschar, dvs. dör.
Då hjälper bara en riktig backup (vilket jag inte hade).
Min hårddisk står bara och tuggar lite, men säger att den är tom och frågar om jag vill formatera, restaureringsprogrammen får inte fram nåt av värde.
 :-X
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Om Ni av misstag råkat radera nåt på datorn...
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2007, 13:34:39 »
Problemet blir däremot olösligt till rimliga pengar om hårddisken kraschar, dvs. dör.
Då hjälper bara en riktig backup (vilket jag inte hade).
Min hårddisk står bara och tuggar lite, men säger att den är tom och frågar om jag vill formatera, restaureringsprogrammen får inte fram nåt av värde.
 :-X

Du ser den i BIOSiaf? DÃ¥ kan Du testa med att Ã¥terställa MBR (Master boot reckord). Rota upp nÃ¥n gammal Win98 instdisk/bootdisc, Ã¥ när den gÃ¥tt klart skriver Du fdisk/mbr, sÃ¥ ska mbr Ã¥terställas. Tänker rota upp nÃ¥gra fler kommandon, som Du kan testa, men som jag inte minns just nu  :-[ Det var sÃ¥ länge sen jag behövde använda dom, sÃ¥ jag behöver lite hjälp själv, för att friska upp mitt minne  ;D

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!