0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pumpen går på lägsta möjliga hastighet.Hur stor skall skillnaden på radiatorerna vara?Som det är nu känns ingen stor skillnad uppe eller nere, kanske någon grad bara.
låter som du har en tank och extern CP. och att den kanske är lite för kraftfull. Har du någon möjlighet att strypa ner hela systemslingan (den mot radiatorerna) typ STAD eller liknande? Din kurva är nog för hög. Om temperaturen går upp mer än du önskar när det blir kallare ute så är kurvan för hög. Har du exempelvis 37 nu ska du ner till 35, eller något i den stilen.
Är det inställt så att interna cp endast går när kompressorn går och det sitter en framledningsgivare i tanken eller efter tanken.
kanske kan du justera flödet lite med den kranen du nämner. På returen fungerar bra. Du kan ju testa. Hur ser den kranen ut. Är det ett vred med siffror på?Du skrev i tidigare inlägg att när det blev kallare ute så blev det varmare inne. Det tyder då på att du har fel kurv/rum-kombination. Lösningen kanske är att köra rum 21 och kurva 36. Det kan du testa! Då får du lite varmare när det är varmare ute och ungefär samma innetemp som tidigare när det är kallt ute.
Starten för cp är på 7V, och Minimi är på 3V. Tror pumpen i skåpet går hela tiden.Några givare i tanken eller på framledning finns inte.
Tror inte det hjälper mot den höga returen men det kommer hjälpa till att få en bättre skiktning i tanken så att vp får lite kallare vatten att jobba mot i början av en värme körning samt att cp drar en del el när den går hela tiden inte bara i onödan utan den gör driften sämre. Jag skulle ta ett snack med installatören är han kunnig vet han vad buffert styr är annars kan du tala om för han att det finns och att han borde använda det och att han borde läsa på lite .
Det blir ingen skiktning i tanken när cp går hela tiden och det borde han veta.
Betyder detta att pumpen går fortare och oftare?För framledning och retur följs ända tills pumpen startar då drar framledning i väg.
Du måste beskriva systemet lite mer ingående. Annars blir det bara gissningslek. Värmepump med extern 100 tank och extern cirkulationspump.Ja.Från tanken finns det fyra rör? Framledning från värmepump in i tank och från tank ut till radiatorer.Japp. Samt retur från radiatorer in i tank och från tank in i värmepump? Ja, men dessa är sammankopplade med ett T-stycke.På framledningen från tanken till radiatorerna sitter en extern cirkulationspump?Ja. Finns det på detta rör, framledning från tank till radiatorer en typ lite smalare elkabel till en givare. Inte säkert att du ser själva givaren på grund av eventuell isolering.Nej, finns inget på detta rör. Om din värmepump gör varmvatten (VV) vad visar din framledningstemperatur i värmepumpen då?Idag när ja kollade visade denna 70 grader.
hehe ok som jag misstänkte. Inte smart installation. Dina givare är inte flyttade. Om din framledningsgivare var flyttad utanför VP skulle du inte kunna se framledningstemperaturen när du gör VV med mindre än att du har buffertstyr. Och hade du det skulle inte din interna CP gå när VP står stilla. Detta innebär att din värmepump inte kan beräkna gradminuter (integral) när VP står stilla. Anledningen till att värdena, i ditt exmempel, blir 39 och 39, är att ingen effekt tillförs. Du mäter båda värdena I värmepumpen och mellan dessa givare händer inget om inte värmepumpen eller tillskottet är aktivt. Det innebär att din värmepump INTE VET vad det är för framledningstemperatur när kompressorn inte går. Den mäter i stället, i praktiken, på returtemperaturen när kompressorn står stilla. Gör om gör rätt allt som krävs är en extra tempgivare och sedan kan installatören aktivera buffertstyr, under förutsättning att han kopplar in den externa cirkulationspumpen korrekt. Du vet alltså inte vilket delta du har över radiatorsystemet så justering av externa CP är meningslöst just nu. Så vida du inte har en IR temperaturmätare eller så.
Ok.Bara ett problem, jag kommer inte att få honom att göra det. Han var viktig att påpeka att han följde Thermias schema.Är det bara 1 givare som behöver köpas till?Inget annat i material väg?Får väl stå för kalaset själv.Bara det att jag har varit och tittat på 5 system till med buffert tank som han gjort alla är utan givare.Finns Thermias schema på nätet om detta?
Byt installatör är han okunnig och dessutom omöjlig att ha att göra med välj nån annan eller gör jobbet själv.
Om den inte kan räkna ut integral hur vet den när den skall starta då?
Var i kontakt med honom idag.Svaret jag fick var: När tanken bara är på 100 liter är detta onödigt, hade jag haft 300 liter eller större behövdes endast detta. Han hade monterat in ett 50 tal av dessa 100 liters på samma vis som min, jag var den första som klagat på detta.Totalt onödigt enligt honom bara onödigt jobb.
absolut är det ju så att ju större volym desto mer relevant då det ju lagras mer energi i tanken då. Vilken var anledningen att sätta tank från början?
Om det endast vore knäppningar jag ville bli av med skulle jag välja en knäpptank utan extern cp.
Va ut och kollade nu min har in från värmepumpen upp och ut till systemet upp, returen från radiator i botten + ett T-stycke där och vidare till vp.
En annan fråga är hur T-stycket på returen ser ut i verkligheten?Om det ser ut på detta viset så förklarar det också flödesproblemet:Retur =========== VP-in || || || ArbetstankI så fall kommer flödet i radiatorkretsen tryckas in i VP, man bör i detta fallet byta plats på VP och arbetstank så den raka delen på T-stycket är mellan retur och arbetstank.
Nu tror jag att returen är bra, 10 graders skillnad när pumpen är klar och ungefär 6 grader när den stått still 20 minuter.Är det ok?Kanske bättre att kolla lite när det blir kallare ute.