Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimligt pris pÃ¥ motorbyte och service?  (läst 6138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad be happy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Rimligt pris på motorbyte och service?
« skrivet: 12 november 2010, 12:35:09 »
Har precis köpt ett hus med luftvärmepump, Panasonic Inverter (CS-E9DKEW) som är installerad 2006. Det första vi märkte när vi startade den var dock att den låter väldigt mycket. Vet inte vem tidigare ägare använt som installatör eller om de utfört service på pumpen. Har varit i kontakt med alla firmor som säljer Sverigepumpen i den här stan och ingenstans i deras register finns köp/service på den här fastigheten så garanti kan vi nog glömma. (Tyvärr hörde vi inget när vi var på visning, men svårt att veta om det var ouppmärksamhet eller om den inte lät nåt då!)

Fick i alla fall ett pris på max 4000:- för motorbyte och service inkl arbete, resa och allt. Är det ett rimligt pris tror ni? Är det värt satt lägga så mycket på en så gammal pump? Enligt firman så kunde den hålla 5-10 år till och om hela pumpen skulle lägga av inom de närmaste 6 månaderna så skulle vi få de pengar vi lade ut nu tillbaka om vi köpte en ny pump av dem...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2010, 13:09:52 »
Fråga den tidigare ägaren vem som har sålt maskinen
Då den är mellan 3-5 år så bör ni få en ny fläktmotor för 475:- hemskickad till er.
Kostnaden för själva bytet beror till stor del på hur långt kylmontören skall åka.
Det borde vara ROT avdrag på arbetskostnaden då det handlar om "renovering" av inomhusdelen men helt säker är jag inte !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad galghumor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra gejer!
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2010, 18:57:44 »
Tycker 4000 verkar rimligt för detta paket med byte och service.
ROT-avdrag som TS skriver om blir nog svårare? Det gäller väl bara renovering och tillbyggnad av fastigheten? Men det är klart, om innedelen har en egen fastighetsbeteckning så kanske det går ;-)

Tips: fråga vilket pris de har på en ev. ny värmepump inom sex månader innan du slår till på servicepaketet.
Panasonic E9EKEB. GÃ¥r som en klocka.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2010, 19:47:46 »
Att sätta in en luftvärmepump borde dÃ¥ inte heller vara ROT berättigat om man skulle gÃ¥ pÃ¥ din teori dÃ¥ det inte är en renovering eller tillbyggnad  ;)

Kolla med tidigare ägaren först och främst angående vem som har sålt den, har du riktig tur så kostar det ingenting !
Dumt att då slänga 4000:- i sjön
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #4 skrivet: 12 november 2010, 20:00:48 »
Är väl en renovering? Men kanske i gråzon, men skulle pröva.. Sen upp till kylkillen vad han skriver på kvittot..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad galghumor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra gejer!
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #5 skrivet: 12 november 2010, 23:53:09 »
Saxat från www.skatteverket.se:

LUFTVÄRMEPUMP
Montering av luftvärmepump ger rätt till skattereduktion. Service av luftvärmepump ger dock inte rätt till skattereduktion.


Panasonic E9EKEB. GÃ¥r som en klocka.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2010, 00:03:13 »
Saxat från www.skatteverket.se:

LUFTVÄRMEPUMP
Montering av luftvärmepump ger rätt till skattereduktion. Service av luftvärmepump ger dock inte rätt till skattereduktion.




en fläkt motor byte är inte en service
det är en reparation
jag vet inte vad skatteverket tycker om det
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #7 skrivet: 13 november 2010, 00:08:32 »
En installation av en anskaffad luftvärmepump ger rätt till rotavdrag, dock ges ingen rätt till rotavdrag vid ev service eller reparation av pumparna. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #8 skrivet: 13 november 2010, 00:22:10 »
Det står bara att service inte är berättigat för ROT
Det står inget om reparation vad jag kan se
Sen hur man ska tolka ett fläktmotorbyte som service eller reparation är en annan femma, jag tolkar det som en reparation.

Trodde faktiskt att även service var ROT berättigat, har för mig att jag läste det någonstans men hittar inte igen det så jag måste ha misstagit mig om det!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #9 skrivet: 13 november 2010, 00:46:11 »
Det står precis som Galghumor refererade till här under denna länk om du bläddrar ned lite efter bokstavsordning: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/husarbeterot/exempelparotarbete.4.58a1634211f85df4dce80009465.html
Jag tolkar det precis som jag sa att service alt en reparation betraktar nog skattemyndigheten som samma sak, för annars hade de säkert varit mkt tydligare i sin skrivning här. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #10 skrivet: 13 november 2010, 00:53:58 »
Där står det service och inget om reparation , jag tolkar inte service och reparation som samma sak.

Lämnar du in bilen för tex 3000 mila service så byter dom luftfilter och olja men det kallas inte för en reparation

Skulle dom byta hjullager som kan jämföras med lager i fläktmotorn så blir det väl en reparation

Jag tolkar reparation som att man byter en skadad del och service för att förebygga skador.

Istället för denna gissningslek hur skatteverket tolkar saken är det bästa att kontakta dom om dom jämställer en service med en reparation.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #11 skrivet: 13 november 2010, 00:54:27 »
... Det första vi märkte när vi startade den var dock att den låter väldigt mycket. ...
LÃ¥ter det mycket om innnerdelen eller utomhusdelen?
Utomhusdelen kan skramla av löst galler bakom eller anliggande rör inne i kompressorutrymmet. Bäst och kolla sån't innan man ger sig på en hel-renovering!

Även isbildning på rör inne i kompressorutrymmet kan göra så den låter inget sommartid men lever om rejält på vintern!

Var det 4000 för och byta fläktmotor i innerdelen sÃ¥ var det hutlöst!  >:D
« Senast ändrad: 13 november 2010, 00:57:29 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #12 skrivet: 13 november 2010, 01:16:04 »
4000:- var nog inklusive fläktmotorn
Får man den inte subventionerat pris från Pana´sonic så kostar dom nästan 2000:- inkl frakt !!!!

Sjukt dyrt tycker jag

Att kostnaden för bytat kan bli 2000:- utöver det kan nog stämma då kylmontören räknar timtid till arbetsplatsen, själva arbetet och resan tillbaka och då rasslar det iväg då dom tar några kronor per timme.

Vore billigare om nÃ¥gon annan yrkseskategori utförde fläktmotorbyten, nu blir man väl lynchad av kylmontörerna men jag hoppas dom tar det pÃ¥ rätt sätt  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #13 skrivet: 13 november 2010, 14:12:11 »
...4000:- var nog inklusive fläktmotorn...Sjukt dyrt tycker jag...
GAAH!! :o 4lök!  här finns det som sagt en helt ny marknad att bryta!! ;D
Det är ju inte att det behövs nÃ¥gra speciella verktyg heller!!!  Typ en stjärnmejsel och en insexnyckel och en halvtimme, 15-20 om man e proffs.

Man byter till utbytesmotorer 4 tim dag, sen renoverar man motorerna man just plockat ut 2-4tim/dag.
4 jobb per dag á 1500-2000kr, 3000 med grundlig rengöring fläkttrumma/kondensor, utgifter är då bilen och kullager och lite rengöringsmedel.
SWEET!  ;D

Jag jobbar i fel bransch som vanligt!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rimligt pris på motorbyte och service?
« Svar #14 skrivet: 13 november 2010, 14:17:27 »
Nu har det lekt för mycket med mitt inlägg Paxmax  knUp

Jag skrev sjukt dyrt efter priset pÃ¥ fläktmotorn  ;)

Att man alltid mÃ¥ste hÃ¥lla koll pÃ¥ dina inlägg  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 620
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!