Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig välja pump, Q Heat se / panasonic sverigepump  (läst 11374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Miia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Hej
Ny husägare, vill ha värme men ej 4000.- i elräkning/mån. Vi har kollat på värmepumpar hos lokal återförsäljare. Han hade Mitsubishis Q heat se och Sverigepumpen. Kändes som han propagera mera för sverigepumpen (panasonic) än Q heat (FD25VAH).
Beroende på "scroll" funktionen!? Delen!? vilken gav 5års garanti på allt. Medan Q heat hade bara 2 års garanti på innerdelen.

InsÃ¥g ganska snabbt här pÃ¥ forumet dÃ¥ jag läste att alla verkar vara rätt nöjda med Q heat FD25VAH. Hade lite svÃ¥rare att hitta info om just sverigepumpen. Det verkar finnas mÃ¥nga kunniga karlar här sÃ¥ nu ber jag nÃ¥n hjälpa mig att välja rätt pump. (Min egen karl är lika lost som mig  *roflmao*)

Vi har 1,5 plans villa på ca 125kvm, öppen planlösning på bottenvån, ganska öppet på övrevån.

Vad tror ni, är båda bra pumpar? Eller vilken är bäst, eller finns det nån annan vi kan/ska titta på?

Sverigepumpen var priset 23000 med installation, Q heat ungefär samma pris...

Tack på förhand / mia

Ca 125kvm äldre trähus, från början av 1900-talet! inflyttade förra vintern, i januari en elräkning på drygt 4000kr, idag end vanliga el element som uppvärmning. Stockholmslän.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hjälp mig välja pump, Q Heat se / panasonic sverigepump
« Svar #1 skrivet: 11 september 2008, 13:24:26 »
Jag hade valt Mitsubihin före sverigepumpen, Q-heat har 2 års fullständig garanti & 5 års kompressorgaranti här nere i väst kostar en q-heat 6,3 mellan 17900:- & 19900:- *vinkar*

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har du svÃ¥rt att bestämma dig Nisse-Gurra hur mycket du vill ha  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hjälp mig välja pump, Q Heat se / panasonic sverigepump
« Svar #3 skrivet: 11 september 2008, 14:28:15 »
Till dig Thomas som jag vet har mycket pengar skulle jag tagit 19900:- .......men då skulle inga garantier gälla.... *vinkar*

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
dÃ¥ har du inte sett mina utgifter  studs
Inga garantier pÃ¥ dom heller  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hjälp mig välja pump, Q Heat se / panasonic sverigepump
« Svar #5 skrivet: 11 september 2008, 17:04:33 »
jag tror dina utgifter heter Porche, bubbelpool & taihlandsresor..... *vinkar*

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
PÃ¥ gÃ¥rdsplanen stÃ¥r det en Opel och en Ford  ;D
I badrummet stÃ¥r det ett trasigt bubbelbadkar  knUp
Jag tror snarare det är din egen livs stil som du beskriver  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ursäkkta Miia att din tråd försördes av en massa svammel

Sverigepumpen finns i många olika utföranden så skriv vad den heter mer så får du säkert mer respons om vilken folket här föredrar
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jankee

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jankee.se
SV: Hjälp mig välja pump, Q Heat se / panasonic sverigepump
« Svar #8 skrivet: 11 september 2008, 19:05:58 »
Hej Mia,

Elon butiker finns väl där du bor, här i Gbg skall dom (Elon) ha strax under 20000:- för Mitsubishis Q heat 6.3 och detsamma för Panasonic pumpen inkl. installation när jag kollade för någon vecka sedan.
Varför inte vänta på Mitsubishis nya "Q heat 6.30", Själv får jag en sådan installerad nu på måndag. Min första pump och det skall bli intressant och skoj.


 / Janne

Utloggad Miia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp mig välja pump, Q Heat se / panasonic sverigepump
« Svar #9 skrivet: 11 september 2008, 21:58:56 »
"Sverigepumpen" jag pratat om är "super scroll 9" (HE9GKG-SPK).

Tack för tipset om Elon, ska kolla deras pris också.

Efter att ha läst lite mera trådar här utökar jag min fråga och slänger in ikeapumparna också i jämförelse med de två övriga jag nämt? De är ju betydligt billigare, men betyder det mkt sämre pump då?
Ca 125kvm äldre trähus, från början av 1900-talet! inflyttade förra vintern, i januari en elräkning på drygt 4000kr, idag end vanliga el element som uppvärmning. Stockholmslän.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja pump, Q Heat se / panasonic sverigepump
« Svar #10 skrivet: 11 september 2008, 23:15:52 »
"Sverigepumpen" jag pratat om är "super scroll 9" (HE9GKG-SPK).
Tack för tipset om Elon, ska kolla deras pris också.
Efter att ha läst lite mera trådar här utökar jag min fråga och slänger in ikeapumparna också i jämförelse med de två övriga jag nämt? De är ju betydligt billigare, men betyder det mkt sämre pump då?

Hej Miia!  Om du nu t.ex skulle välja Ikeas IFP 12-modell som är pÃ¥ 6,5 kw för ca 16900:- kr  sÃ¥ har du ju motsvarande samma storlek pÃ¥ pump vad det gäller effekten, och ingen kan egentligen komma och säga att du skulle fÃ¥ en sämre pump för den skull. :)

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad iqkalalokki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig välja pump, Q Heat se / panasonic sverigepump
« Svar #11 skrivet: 13 september 2008, 23:57:10 »
Halloj!

Har också varit inne på forumet och fått lite hjälp. Har efter många om och men bestämt mig för Mitsubishi MSZ FD25-VABH.
Det ska tydligen vara en uppföljare till den pump som heter VAH. Modellen ska visst vara ny och jag räknar med att få den monterad inom 10 dagar. Efter lite "kohandel" landade vi på 19000:-
Jag har både ställt frågor här på forumet och direkt till försäljare. Vad många verkar stirra sig blinda på är ju bara vad pumpen kan "ge" i kw. Denna pumpan är på 6,3 kw. Men vad jag fattat så ska det intressanta vara vad COP värdet är. I COP värdet räknar man in vad pumpen behöver i elförbrukning i jämförelse med vad den ger. Just denna pumpen har ett COP värde på hela 5,33.
Vid +7 grader utomhus (som alla användetr i sina jämförelse) drar denna pump ca 1,18 kw då den ger 6,3 kw. Då blir COP värdet 6,3 / 1,18 = 5,33 som då är COP värdet.
Det är alltså helt ointressant med en pump som kanske är på 6,5 kw om den då t.ex behöver 1,9 kw för att ge detta. I detta fall skulle COP värdet bli 3,42.(6,5/1,9)
(rätta mig gärna om jag har fel någon som läser detta)
Mitsubishi är absolut ett kanonval tycker jag. Kolla med din leverantör vad han tar för den här nya pumpen som jag beställt.(som heter VABH i stället för bara VAH)
Jag tror absolut inte att Panasonicen är ett dåligt val. Men för mig blev det till slut självklart att beställa en Mitsubishi, inte minst för den tysta gången och finfina värden.
Är själv lite skepptisk till namnet "Sverigepumpen". Riktigt smart reklamkupp då många säkert känner sig trygga med bara namnet "Sverigepumpen"

Lycke till med ditt val!

/iqkalalokki






Utloggad dowax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja pump, Q Heat se / panasonic sverigepump
« Svar #12 skrivet: 14 september 2008, 17:54:42 »
Hej beblandar mig bara snabbt in och ställer en snabbfråga ang vad skiljer mellan FD25VAH och FD25VABH?

Fick installerat en FD25VAH för 2 månder sen och är jel nöjd än så länge.

Mvh Daniel
Bor i Vindeln, enplans 127kvadrat. Luftvärmepum Fa25vah och några elradiatorer för att få behaglig komfort.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Hjälp mig välja pump, Q Heat se / panasonic sverigepump
« Svar #13 skrivet: 14 september 2008, 19:19:08 »
Hei
Har sendt link til dere dowax og iqkalalokki . Du fÃ¥r ikke flere private linker altsÃ¥ iqkalalokki , umulig Ã¥ Ã¥ huske dit "artistnavn"  ;)
 *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad dowax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja pump, Q Heat se / panasonic sverigepump
« Svar #14 skrivet: 14 september 2008, 19:43:06 »
tack för länken. :) men hittade inte så mycke om skildnaden från modellerna. Är ju lite högre cop värde iaf.
Blir nog några år till man byter pump igen.
/ danne
Bor i Vindeln, enplans 127kvadrat. Luftvärmepum Fa25vah och några elradiatorer för att få behaglig komfort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!