Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UtblÃ¥s temp pÃ¥ innerdel!  (läst 4375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad J.A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Söder om Vänern
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Utblås temp på innerdel!
« skrivet: 03 januari 2009, 19:49:56 »
Hej!
Jag undrar om det är normalt med ca 35 ºC på utblåset i min innerdel vid -3 ute och inställd på 23 ºC på innerdelen?
tyckte det var lite dålig värme när det var -10 ºC för ett par dagar sen, så jag satte en termometer vid utblåset!
För att kolla lite som sagt nyfiken mÃ¥ste man ju vara  ^-^ Jag har läst en del om att det kan vara lite gas eller nÃ¥t i den stilen om det blir lÃ¥g temp pÃ¥ utluften!
SÃ¥ det inte har klantat sig vid inst.
Om jag sätter den på max vad bör det vara för temp? har ej testat än men kommer väl att göra detta!
Har en Electrolux exh12hx 1w
MVH J.A
God fortsättning på det nya året!!! :)
Hellre en v-pump i hallen än ett hack i b.....!

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utblås temp på innerdel!
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2009, 20:02:12 »
Hej!
Jag undrar om det är normalt med ca 35 ºC på utblåset i min innerdel vid -3 ute och inställd på 23 ºC på innerdelen?
tyckte det var lite dålig värme när det var -10 ºC för ett par dagar sen, så jag satte en termometer vid utblåset!
För att kolla lite som sagt nyfiken mÃ¥ste man ju vara  ^-^ Jag har läst en del om att det kan vara lite gas eller nÃ¥t i den stilen om det blir lÃ¥g temp pÃ¥ utluften!
SÃ¥ det inte har klantat sig vid inst.
Om jag sätter den på max vad bör det vara för temp? har ej testat än men kommer väl att göra detta!
Har en Electrolux exh12hx 1w
MVH J.A
God fortsättning på det nya året!!! :)

 du kanske ska berätta hur mÃ¥nga m2 du har tänkt värma ?
 och hur varmt du har där pumpen sitter när du mäter
 din pump kanske ger 2-3kw vid minus 10
 och du kanske behöver det dubbla ?
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Utblås temp på innerdel!
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2009, 20:16:34 »
Støtter kjell 62 er kanskje litt snau pumpe . Min RAS13 har 42 grader på utblås og 24 grader på innsug nå -. -9.4 grader ute .
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Utblås temp på innerdel!
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2009, 20:49:47 »
Har en Atlas 6kw, och den reglerar tempen efter kurva, är det 20 gr inomhus, och inställt värde på 21gr så blåser det in som du säger ca 35grader, men mätte vid ca +2 gr och körde den på fullt, då blåser det in nästan 52grader.

Hur klarar era pumpar i kylan? Vi hade -15 och hör att den varvar lite mer, men värmer 140kvm 1.5 plan, utan problem, men inställt värde på 20grader.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad J.A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Söder om Vänern
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Utblås temp på innerdel!
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2009, 21:13:26 »
Hej!
Jag undrar om det är normalt med ca 35 ºC på utblåset i min innerdel vid -3 ute och inställd på 23 ºC på innerdelen?
tyckte det var lite dålig värme när det var -10 ºC för ett par dagar sen, så jag satte en termometer vid utblåset!
För att kolla lite som sagt nyfiken mÃ¥ste man ju vara  ^-^ Jag har läst en del om att det kan vara lite gas eller nÃ¥t i den stilen om det blir lÃ¥g temp pÃ¥ utluften!
SÃ¥ det inte har klantat sig vid inst.
Om jag sätter den på max vad bör det vara för temp? har ej testat än men kommer väl att göra detta!
Har en Electrolux exh12hx 1w
MVH J.A
God fortsättning på det nya året!!! :)

 du kanske ska berätta hur mÃ¥nga m2 du har tänkt värma ?
 och hur varmt du har där pumpen sitter när du mäter
 din pump kanske ger 2-3kw vid minus 10
 och du kanske behöver det dubbla ?
 kjell  *vinkar*

Pumpen är på 6kw och huset är på ca 73m2 och i hallen där den sitter är det Nu är det 24,7 ºC och är inställd på 23 ºC
förbrukning ca 1000w enligt mätaren! Fläkt på aut ,vingen nästan rakt ner och ute temp -4,5 ºC :)
En liten ungefärlig ritning inga mått men tv- rum o V-rum totalt 25m2 så får du ett litet begrepp om storleken Thumbsup
Mvh J.A
Sorry glömde utblÃ¥s temp den är 33.7 ºC  Thumbsup
« Senast ändrad: 03 januari 2009, 21:20:35 av J.A »
Hellre en v-pump i hallen än ett hack i b.....!

Utloggad J.A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Söder om Vänern
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Utblås temp på innerdel!
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2009, 21:38:30 »
Har en Atlas 6kw, och den reglerar tempen efter kurva, är det 20 gr inomhus, och inställt värde på 21gr så blåser det in som du säger ca 35grader, men mätte vid ca +2 gr och körde den på fullt, då blåser det in nästan 52grader.

Hur klarar era pumpar i kylan? Vi hade -15 och hör att den varvar lite mer, men värmer 140kvm 1.5 plan, utan problem, men inställt värde på 20grader.

Tjänare Apan !
Jag håller på att göra ett Max test på min pump nu!
Återkommer om en ca 1timme med fakta, kommer att köra en stund till efter avfrostningen! *roflmao*
Hellre en v-pump i hallen än ett hack i b.....!

Utloggad J.A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Söder om Vänern
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Utblås temp på innerdel!
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2009, 22:12:23 »
Har en Atlas 6kw, och den reglerar tempen efter kurva, är det 20 gr inomhus, och inställt värde på 21gr så blåser det in som du säger ca 35grader, men mätte vid ca +2 gr och körde den på fullt, då blåser det in nästan 52grader.

Hur klarar era pumpar i kylan? Vi hade -15 och hör att den varvar lite mer, men värmer 140kvm 1.5 plan, utan problem, men inställt värde på 20grader.

Tjänare Apan !
Jag håller på att göra ett Max test på min pump nu!
Återkommer om en ca 1timme med fakta, kommer att köra en stund till efter avfrostningen! *roflmao*

Test Fakta!
Electrolux EXH12 HX 1w
Ute temp -5 ºC
Inställt värde 32 ºC (MAX) Vinge rakt ut , h&v spridning på aut och fläkten på aut!
Temp givare ca 10cm från utblås Tejpad på vingen!(Digital)
Utblås temp 46,2 ºC Max
I rummet där pumpen sitter 26,9 ºC
Pumpens förbr.ca 1640w
Tid ca 1,5tim med en avfrostning !
Bastu i huset sÃ¥ jag öppnade en öl! fiR: Thumbsup  Kul med tester eller hur!
Är detta ok eller?
Mvh J.A
Hellre en v-pump i hallen än ett hack i b.....!

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utblås temp på innerdel!
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2009, 23:07:35 »
Hej!
Jag undrar om det är normalt med ca 35 ºC på utblåset i min innerdel vid -3 ute och inställd på 23 ºC på innerdelen?
tyckte det var lite dålig värme när det var -10 ºC för ett par dagar sen, så jag satte en termometer vid utblåset!
För att kolla lite som sagt nyfiken mÃ¥ste man ju vara  ^-^ Jag har läst en del om att det kan vara lite gas eller nÃ¥t i den stilen om det blir lÃ¥g temp pÃ¥ utluften!
SÃ¥ det inte har klantat sig vid inst.
Om jag sätter den på max vad bör det vara för temp? har ej testat än men kommer väl att göra detta!
Har en Electrolux exh12hx 1w
MVH J.A
God fortsättning på det nya året!!! :)

 du kanske ska berätta hur mÃ¥nga m2 du har tänkt värma ?
 och hur varmt du har där pumpen sitter när du mäter
 din pump kanske ger 2-3kw vid minus 10
 och du kanske behöver det dubbla ?
 kjell  *vinkar*

Pumpen är på 6kw och huset är på ca 73m2 och i hallen där den sitter är det Nu är det 24,7 ºC och är inställd på 23 ºC
förbrukning ca 1000w enligt mätaren! Fläkt på aut ,vingen nästan rakt ner och ute temp -4,5 ºC :)
En liten ungefärlig ritning inga mått men tv- rum o V-rum totalt 25m2 så får du ett litet begrepp om storleken Thumbsup
Mvh J.A
Sorry glömde utblÃ¥s temp den är 33.7 ºC  Thumbsup

 Jag tycker din pump ser lite (in stängd) ut pÃ¥ ritningen
 fÃ¥r du ut nÃ¥gon värme till övriga huset ?
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad J.A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Söder om Vänern
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Utblås temp på innerdel!
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2009, 00:12:04 »
Hej!
Jag undrar om det är normalt med ca 35 ºC på utblåset i min innerdel vid -3 ute och inställd på 23 ºC på innerdelen?
tyckte det var lite dålig värme när det var -10 ºC för ett par dagar sen, så jag satte en termometer vid utblåset!
För att kolla lite som sagt nyfiken mÃ¥ste man ju vara  ^-^ Jag har läst en del om att det kan vara lite gas eller nÃ¥t i den stilen om det blir lÃ¥g temp pÃ¥ utluften!
SÃ¥ det inte har klantat sig vid inst.
Om jag sätter den på max vad bör det vara för temp? har ej testat än men kommer väl att göra detta!
Har en Electrolux exh12hx 1w
MVH J.A
God fortsättning på det nya året!!! :)

 du kanske ska berätta hur mÃ¥nga m2 du har tänkt värma ?
 och hur varmt du har där pumpen sitter när du mäter
 din pump kanske ger 2-3kw vid minus 10
 och du kanske behöver det dubbla ?
 kjell  *vinkar*

Pumpen är på 6kw och huset är på ca 73m2 och i hallen där den sitter är det Nu är det 24,7 ºC och är inställd på 23 ºC
förbrukning ca 1000w enligt mätaren! Fläkt på aut ,vingen nästan rakt ner och ute temp -4,5 ºC :)
En liten ungefärlig ritning inga mått men tv- rum o V-rum totalt 25m2 så får du ett litet begrepp om storleken Thumbsup
Mvh J.A
Sorry glömde utblÃ¥s temp den är 33.7 ºC  Thumbsup

 Jag tycker din pump ser lite (in stängd) ut pÃ¥ ritningen
 fÃ¥r du ut nÃ¥gon värme till övriga huset ?
 kjell  *vinkar*

Lite klen spridning är det faktiskt om pumpen stÃ¥r pÃ¥ 23 ºC sÃ¥ är det 19,5  ºC i tv rummet och 19 ºC i pÃ¥ toa´n längst in !
Jag har borrat 2st 100mm hål i väggen mellen kök och tv rum men det gjorde inte så stor nytta! Mina fakta om max testet säger en del kanske men det säger inte så mycket om spridningen som sagt! jag skall testa mycket för att komma fram till bästa inst. detta år!
Vad kan jag göra tror du? har du nån ide!
Mvh J.A
Hellre en v-pump i hallen än ett hack i b.....!

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Utblås temp på innerdel!
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2009, 11:30:40 »
Har du prøvd med vifte for Ã¥ hjelpe til med spredning/kastelengde. Takmontert eller pÃ¥ stativ kan du prøve . En bekjent som har en HE12  satte igang takvifta si fordi han var misfornøyd med spredningen fra kun varmepumpa . Resultatet var 2 graders økning av temperatur i rom som var lengst unna. Men pumpa hans var nok ikke sÃ¥ "innestengt" som din. Er jo rimelige vifter med teleskopstativ for Ã¥ sette pÃ¥ gulv for Ã¥ prøve ogsÃ¥.
Raptus  *vinkar*
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Utblås temp på innerdel!
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2009, 00:19:25 »
Hej igen..

Ställ vingen så luften "glider" efter taket, dvs längst upp, och hög fläkt, varmluft vill uppåt, sen kommer kallluften glidande under, funkar kanon hos oss, känner kallluften rulla nedför trappen..

En annan grej, era pumpar som har trågvärme, går dessa hela tiden? Var och hjälpte en polare med hans Mitsu pump, glassäkring gick hela tiden i pumpen, kortis i slingan, men denna går bara vid avfrostning på denna pump, på vår Atlas går den hela tiden! Än om du trycker på OFF på fjärren! så ligger den på 150W, trodde den värmde tråget på kompressorn med, men nej, endast "baljan", varför? Det Tuggar kw, om du räknar 150Wx24= 3,6kw/dygn, hela vintern! Måste ju gå att "behovs styra" denna..

Synpunkter  grabbar...

/A.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!