Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Göra av med R290/Propan  (läst 4077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrplumber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Göra av med R290/Propan
« skrivet: 30 juni 2016, 19:03:48 »
Hej!
Ni som jobbar mycket med R290/Propan. Var brukar ni göra av gammalt köldmedium? Tar ni hem det till grillen? Eller är det ok att bara släppa ut? Det är ju ingen F-gas.


Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Göra av med R290/Propan
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2016, 22:17:02 »
Bunsenbrännare med 1/4"-anslutning, sen fackla av gasen?  tOOmten

Nu jobbar jag inte professionellt med kyla, men brukar bara släppa ut i atmosfären.
Har en lång slang för ändamålet så man slipper att propan ansamlas i t.ex. en källare.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Göra av med R290/Propan
« Svar #2 skrivet: 01 juli 2016, 08:03:00 »
Att grilla med det kanske jag inte skulle göra, kanske finns lite oljerester och sånt som man inte vill ha i maten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Göra av med R290/Propan
« Svar #3 skrivet: 01 juli 2016, 08:41:09 »
Just oljeresterna är nog inget nämnvärt problem i grillningssammanhang, det brukar ju användas ren mineralolja i samband med R290, och den utgörs av samma slags tyngre kolväten som det ändå alltid finns spår av i billig gasol som är avsedd som bränsle. Däremot kanske man ska se upp med eventuell fluorescerande läcksökningsfärg som kan följa med kylmediet.
Oljerester brukar kolgrillare få stå ut med ändå - dels i form av tändvätska och dels bindemedel i briketter.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Göra av med R290/Propan
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2016, 12:00:22 »
Formellt som yrkesutövare skall det troligen lämnas tillbaka som riskavfall som all annan köldmedie oljor etc. för destruktion eller upparbetning till renad ny produkt.
(det är en av orsakerna varför köldmedie som R134a avsedd för kylmaskiner inte fÃ¥r användas i sprayförpackningar som tex frysspray, drivgas eller tryckluft pÃ¥ burk dÃ¥ de inte har tillräcklig hög renhet och därmed hygienisk risk  dÃ¥ köldmedie för kylmaskiner kan innehÃ¥lla spÃ¥r av föroreningar frÃ¥n brända motorlindningar, oljor etc. andra  otrevliga ämnen även om det handlar om delar av ppm-nivÃ¥. Det som stoppas in i sprayburkar som drivgas för att säljas i konsument-led mÃ¥ste vara 'virgin' R134a och det kan inte garanteras om man köper köldmedier för kylmaskiner).


Det farligaste är nog om det finns spÃ¥r av gammal HCF (och CFC)-köldmedie kvar i gasen sedan tidigare ev. fyllning med HCF/CFC i maskinen, det är alltid lite kvar i oljan hur noga man än vakumpumpar och hamnar sedan i köldmediet - att fackla av i brännare (som privatperson dÃ¥, ej som yrkesman dÃ¥ de har sina regler att följa) kan man nog göra om man vet att innehÃ¥llet av tex HCF-gaser är pÃ¥ knappt spÃ¥rbar nivÃ¥,  men helst inte under köttbitarna... och stÃ¥ heller inte i avgasplymen frÃ¥n brännaren och andas in det oavsett...

HCF som bränns med eller utan hjälpämnen (som gasol eller bensin) genererar förutom fluor-väte även fluorkarbonyl (precis som CFC genererar klorkarbonyl - känd som fosgen under första världskriget) när det förbränns med underskott av syre som typisk oljebrand med synligt gul lysande låga och i svårare luftunderskottsfall med svart oljerök - kort sagt förbränns det på sådant sätt att det finns märkbara halter av kolmonoxid i avgaserna så finns den andra 'skiten' också närvarande i avgaserna...

Tidigare har fluorväte varit i fokus när man pratat om köldmedie med fluorinnehåll och i bilar - men med HFO1234yf har det visat sig att fluorkarbonylen är ett större bekymmer än fluor-vätet vid en brand (även om det senare tom. gav vita etsade rutor i ett brandtest och basunerades ut högljudd som argument mot HFO1234yf) då halterna av bildade fluorkarbonylerna har varit 10 ggr högre än bildade fluorvätet i rökgaserna, som är på livsfarlig nivå redan inom minuter andningstid av dito även med luft utblandade rökgaser - detta har gjort att utblandningsbehovet med luft av brandröken helt plötsligt har blivit mycket större för en viss överlevnadsnivå av tex. fastklämda passagerare och förare i bilen som inte kan komma undan brandröksgaserna efter en krock...



 

« Senast ändrad: 02 juli 2016, 12:24:37 av xxargs »

Utloggad mrplumber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Göra av med R290/Propan
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2016, 19:34:38 »
Ok. Har inte hittat nÃ¥gra formella krav ang Ã¥tervinning av gammal R290. Men jag tittade i säkerhetsdatabladet frÃ¥n AGA, och där stÃ¥r  under 13.1 Avfallsbehandlingsmetoder: Kan släppas ut i luft pÃ¥ väl ventilerad plats.
Så det ska ju vara ok att bara släppa ut då.
Anledningen till att jag undrade var att jag har börjat jobba lite med frånluftsvärmepumpar som ju ofta innehåller R290. Har ju mest grejat med luft/vatten och bergvärme tidigare.


Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Göra av med R290/Propan
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2016, 11:49:57 »
Men undrar om man inte i yrkesverksamhet är krav på att köldmedel oavsett typ skall sugas ut med köldmediepump och till slasktub för destruktion då det betraktas som riskavfall, precis som oljor etc.

det är mycket annat som betraktas på samma sätt även om det upplevs som 'harmlöst' som tvättvätskor, förorenad isopropanol etc.



 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!